Grunden til at det selvfølgeligt stadig var interessant at følge 1000 kilometer løbet på Zhuhai, var at både Audi og Peugeot er i fuld gang med at udvikle nye 2011 racerbiler, og der er ikke nogen tvivl om at begge teams allerede nu komponent tester på de kørende biler, dog med det for øje at der kun kan køres med komponenter der overholder 2010 reglementet.
Peugeot var meget overlegne i kvalifikationen, men ikke helt så overlegene i løbet. Selvom Peugeot prægede dette løb som de andre Intercontinental Le Mans Cup, så var Audi til slut meget tættere på end Peugeot nok havde håbet på, men hvad kan resultatet bruges til?
Ja, Audi vandt 24 timers løbet på Le Mans i år, og Peugeot vandt Intercontinental Le Mans Cup, men hvem har fået mest for sine penge i 2010?
Jeg er sikker på at Audi er mere end tilfreds med 2010, for de havde en bil som var under-powered i forhold til Peugeot, og vandt alligevel det mest berømte sportscar løb.
Peugeots Intercontinental Le Mans Cup mesterskabs sejr kan ikke bruges til meget, da det efter min mening var en amputeret sæson på 3 løb, til gengæld bliver næste års Intercontinental Le Mans Cup en helt anden snak, her bliver det meget mere væsentligt at vinde den serie.
Efter løbet sagde Tom Kristensen; at det havde været et vanskeligt løb for Audi Sport Team Joest, fordi optakten til selve løbet havde foregået i regnvejr. Derfor var race set-up’et lidt af et gæt, og hertil var der ikke kørt meget gummi i banen, så det var en barsk omgang. Selvom optakten ikke var optimal fungerede bilen godt, men på grund af den manglende gummi i banen kunne der kun køres et enkelt stint på et sæt dæk. Og løbet bølgede lidt frem og tilbage, men til slut tog Peugeot sejren, men vi vandt på Le Mans, så det har været en god sæson for Audi.
LMP2 klassen blev vundet af OAK Racing der vandt Intercontinental Le Mans Cup i en Pescarolo P01 Judd, men det må være en let bitter smag i munden for klassen bestod ikke af mange biler.
Abstraherer vi os fra det så ser 2011 meget lysere ud, med nye biler og nye chassis/motor kombinationer, så lad os kigge fremad og glæde os over det.
Hvis LMP2 var en amputeret klasse, så var GT1 klassen næsten død, for denne klasse har hele sæsonen været døende, og nu er klassen færdig under ACO, og den sidste sejr i denne klasse under ACO’s reglement gik til Larbre Competition.
Jeg kan godt synes det er trist at vi siger farvel til de powerfulde super high end racerbiler. På den anden side var det blevet en meget dyr klasse, og den endte som en klasse for ’gamle’ biler, så det nye GT reglement bliver helt sikkert bedre for sportscar sporten.
GT2 klassen i Intercontinental Le Mans Cup blev vundet af Team Felbermayr-Proton, men sejren i 1000 kilometer løbet på Zhuhai gik lidt overraskende til BMW Team Schnitzer og deres BMW E92 M3.
Det er en bil de har haft en lidt svingende sæson med, og derfor er det godt for teamet at tage til vinterpause med en sejr i bagagen.
Ud over sejren til BMW teamet i GT2 klassen var det lidt overraskende at Porsche AG og deres Porsche 911 GT3R Hybrid, der stillede op udenfor konkurrence, kom igennem løbet på en samlet 6. plads, og dermed bedre placeret end den vindende GT2 bil.
Det er helt sikkert vejen frem og Porsche har allerede nu bevist at man kan bygge en hurtig GT bil over hybrid teknologien.
Der er slet ikke nogen tvivl om vi kommer til at stifte et meget større kendskab med hybrid teknologien i 2011. Spørgsmålet er bare hvad de forskellige teams finder på?
Der går mange rygter omkring hvad de forskellige teams vil, men vi er nok først vidne om hvad de forskellige vælger, når vi kommer frem til vintertesten på Sebring. Vejgaard
Læs mere om: Tom KristensenAudi Sport Team JoestPeugeot SportZhuhai07/11/10 - Zhuhai - ILM Cup |