Gennem samtlige 1000 kilometer udkæmpede Tom Kristensen og Allan McNish en intens duel med søster-Audien og de to Peugeot 908’ere. Og med blot én time tilbage af løbet, var Kristensen/McNish klart i front, da løbets eneste Safety Car-periode betød, at deres forspring skrumpede fra 30 til blot 13,5 sekunder.
Herfra kunne de kinesiske tilskuere overvære et regulært sprintrace, hvor hver tiendedel talte. Netop derfor blev Tom Kristensen meget overrasket, da han blev holdt tilbage af Peugeot-køreren Sebastian Bourdais, som på dette tidspunkt var hele tre omgange bagud. Den manøvre betød nemlig, at Kristensens direkte konkurrent Stéphane Sarrazin, som var inde til sit sidste tank-pitstop, kunne nå tilbage på banen præcis et sekund foran Kristensen, og i sidste ende vinde løbet med en føring på 4,8 sekunder.
Det kontroversielle ”team-arbejde” snød altså de kinesiske tilskuere, for den finale de havde set frem til og kostede endvidere Audi-teamet for en fair chance om at køre for den sejr, de egentlig havde fortjent.
- Det var et fantastisk men meget udfordrende løb for os på Zhuhai. Starten var en smule sjov. En af Peugeoterne var allerede kørt før vi fik lov til at køre. Det var underligt. Vi måtte gætte lidt med setup’et, på grund af de to dage med regn. Ikke desto mindre var bilen ganske god, men banen tillod os ikke at køre to stints på de samme dæk, som ellers var vores strategi fra start. Jeg stoppede, da der næsten ingen gummi var tilbage på venstre bagdæk. Herefter ændrede vi taktik, så Allan kun kørte et stint på dækkene, hvilket han gjorde fremragende og bragte os tilbage i kampen om sejren. Da jeg kom tilbage i bilen til sidst gik alting virkelig godt og vi udbyggede forspringet, indtil Safety Car’en kom på banen og ødelagde hele løbet for os. Der var to Safety Cars på banen, og det viste sig desværre, at Peugeoten fik lov til at smutte med op og holde bag ved os. Fra da af var det virkelig vanskeligt, og jeg havde tilmed en sivepunktering på venstre forhjul. Omkring ti omgange før mål var der pludselig en søsterbil, til den Peugeot jeg kæmpede med, som slappede rimelig meget af, og ventede på mig og sørgede for, at jeg fik et par langsomme omgange. Da jeg kom forbi med kun fire omgange igen, var det ikke muligt for mig at indhente det forspring søsterbilen havde sikret Sarrazin. Det kunne have været en god finale i endnu et godt år, hvis jeg havde været i front, hvor jeg fortjente at være og kæmpe med Sarrazin om sejren. Nu blev det en lille smule anderledes, og der er ”no hard feelings”. Ikke desto mindre var det slutningen på en god sæson. At vinde Le Mans i år var meget godt for Audi. Jeg håber, vi kan fortsætte med at have rigtige dueller med Peugeot i fremtiden. Vi havde absolut ikke heldet med os i dag, lyder det fra Tom K.
Løbet i Kina var det sidste i Intercontinental Le Mans Cup for i år, og det sidste løb for Audi R15 TDI. Et nyt reglement betyder, at Audi præsenterer en efterfølger i december, kaldet R18.
Resultater fra ILMC på Zhuhai:
1 Montagny/Sarrazin (Peugeot) 232 omgange på 5t 35m 39.053s
2 Kristensen/McNish (Audi R15 TDI) + 4.826s
3 Capello/Dumas (Audi R15 TDI) + 49.302s
4 Bourdais/Pagenaud (Peugeot) - 3 laps
5 Nicolet/da Rocha/Lafargue (Pescarolo-Judd) - 26 laps
6 Bergmeister/Long (Porsche) - 27 laps
7 Müller/Werner (BMW) - 30 laps
8 Lieb/Lietz (Porsche) - 30 laps
9 Zacchia/Zhang/Lee (FLM-Oreca) - 30 laps
10 Bruni/Vilander/Melo (Ferrari) - 31 laps Læs mere om: Allan McNishTom KristensenAudi Sport Team JoestZhuhai07/11/10 - Zhuhai - ILM Cup |