- Vi oplevede problemer med motoren i DM-semifinalen omkring Bramming/Ribe først i oktober, oplyser Max Christensen. - Derfor måtte vi udgå inden målstregen i det sydvestjyske, men i DM-finalen var der igen fuld power på rallybilen. På den allerførste hastighedsprøve var vi således andenhurtigst blandt de 14 startende 4WD-teams.
Max Christensen og Ole R. Frederiksen gav rally-tilskuerne i opvisning i kontrolleret firehjulsdrift gennem svingene. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Kravet til Max Christensen og Ole R. Frederiksen var mindst en andenplads i DM-finalen for at slutte på DM-bronzen. Samtidig skulle ærkerivalerne: Christian K. Jensen og Søren Tøndborg i Peugeot 207 Super 2000 udgå inden målstregen.
- De kolde og morgenvåde asfaltveje var lidt drilske, konstaterer Ole R. Frederiksen. - Alligevel udbyggede vi stille og roligt tidsforskellen til de efterfølgende konkurrenter. Efter tre hastighedsprøver var forspringet på små 6 sekunder. Vi fik fornuftigt bid i underlaget med vores dæk fra Yokohama.
Der blev kørt til marginalerne på hastighedsprøverne for Max Christensen og Ole R. Frederiksen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Inden midtvejspausen skulle gennemkørslen af de tre første hastighedsprøver gentages. Her kørte Max Christensen og Ole R. Frederiksen kontrolleret og øgede føringen til 10 sekunder.
- På rallyets 7. hastighedsprøve fik vi et godt tempo i rallybilen, fortsætter Max Christensen. - På anden omgang af grusstykket på rundbanen prøvede jeg derfor at stramme tempoet en ekstra tand, men dette blev straffet i en blød kurve. Efter et svinkeærinde ud i botanikken fik vi nærkontakt med et træ.
Max Christensen og Ole R. Frederiksen kørte efter DM-bronzechance i rallyet omkring Slagelse. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- På hastighedsprøverne kører vi altid med styrthjelm, supplerer Ole R. Frederiksen. - Desuden sidder vi i specielle racingsæder med 6-punkts sikkerhedsseler. Sammenkædet med en indbygget sikkerhedsbur i kabinen har rallysporten derfor en høj sikkerhed for konkurrence-udøverne. Vi var selvfølgelig lidt omtumlede af oplevelsen, men kunne uskadte inspicere rallybilen.
En indtrykning af fronten på rallybilen gjorde videre deltagelse umulig for rallyparret i DM-finalen.
- Konkurrenceheldet var desværre ikke med os i DM-slutspurten, afslutter Max Christensen. - Vi er dog glade for at have sat fornuftige fingeraftryk på DM 2010 blandt 4WD’erne, hvor konkurrencen næsten vokser fra rally til rally. Vi ser derfor frem til 2011-sæsonen.
Mange rally-tilskuere var mødt frem for at være vidner til hektiske DM-slutspurt omkring Slagelse. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Subaru Motorsport Danmark har kørt DM-rallyserien i samarbejde med: Förch, Yokohama/ADVAN, Sparco, Subaru Nordljylland, City Syd Autolakering og Kaj Christensen Automobiler.
Subaru Motorsport Danmark Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Max ChristensenOle R. FrederiksenSubaru Motorsport DanmarkSlagelse06/11/10 - Slagelse - DM Rally |