Sådan så det ud i søndags, da Casper Elgaard og Jason Watt kæmpede om den sidste DTC-titel. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)Gennem sæsonen er teams og kørere blev præsenteret for det koncept, som STCC har udviklet, og nu fremlægger organisationen sit koncept.
”Vi har gennem et stykke tid udviklet et færdig forslag til teknisk reglement for 2012, og for at give alle mulighed for at deltage, har vi præsenteret det i sin helhed på vores hjemmeside,” siger Bob Huzell, adm. direktør for STCC AB. ”Reglementet er en del af helheden og den vision, vi har for STCC i fremtiden.”
STCC’s forslag bygger på at give publikum mere heftigt race med sportsligt korrekte forudsætninger. Samtidig reduceres omkostningerne for kørere og teams, og den kommercielle platform udvides, idet STCC bliver et skandinavisk mesterskab. Det nye reglement, som skulle være blevet præsenteret i forbindelse med efterårsløbet på Ring Knutstorp, er ikke lagt fast endnu. STCC AB afventer et forslag fra en teamgruppe, inden man beslutter sig.
”Vi vil ikke stille os i vejen ud fra et prestigehensyn, hvis der findes et bedre alternativ,” siger Bob Huzell. ”Det vigtige er, at vi får et reglement på plads, som opfylder vores kriterier for et reglement, som er holdbart ud fra alle perspektiver, fra det at det skal give godt race til hensynet til miljøet. Derfor skal alle kunne kommentere vores forslag.”
STCC’s forslag falder meget sammen med det reglement, som British Touring Car Championship har valgt at indføre. I sidste weekend kørte James Thompson, England, test med en ny bil, der var bygget efter det nye reglement til BTCC-finalen på Brands Hatch.
Sådan kommer det til at se ud i 2012, når Scandinavian Touring Car Championship afvikles efter det nye reglement. DTC-køreren James Thompson præsenterede i weekenden på Brands Hatdh en prototype bygget op efter det nye reglement. (Foto: British Touring Car Championship)
”Det nye reglement har fået en god modtagelse i England, og det er vældigt spændende at se den nye bil i aktion,” siger Bob Huzell. ”Vores reglementsforslag indebærer også stordriftsfordele med fælles produktion, som vil komme alle parter til gode.”
Fakta om reglement for Scandinavian Touring Car Championship 2012:
Bil – teknik
- Motor: Turboladet, mindst 375 hk, lang driftstid (mindst 5000 km inden renovering), push-to-pass-knap med 10 % effektforøgelse.
- Transmission: 6-trins sekventiel enhedsgearkasse.
- Bremser og kobling: Enhedspakke med bremseskiver (355 x 32 mm foran og 304 x 25 mm bag), belægning, hovedcylinder, pedalboks og kobling.
- Fælles delundervogn og hjulophæng.
- Elektrisk: Enhedssystem, ECU, datalogging, ledningsnet.
- Sikkerhedsbur bygget af FIA-certificerede producenter i henhold til FIA’s specifikationer for Super 2000, 2011. Forbedret sideværts sikkerhed i henhold til FIA’s forslag for Super 2000, 2011.
- Aerodynamik: Lav downforce for at gøre det nemmere at overhale. Ens for alle.
- Baghjulstræk.
Bil – omkostninger
- Købspris: 1,2 mio. kroner eksklusiv motor (målsætning, ikke fastsat).
- Omkostning motor: Fastpris for leasing eller køb, fastpris for renovering.
- Reducerede omkostninger for reservedele takket være fælles dele og service med leverance på banen.
- Reducerede driftsomkostninger takket være lang levetid og højere styrke på komponenter i forhold til Super 2000.
- Køb kit og byg selv – eller køb færdigbygget.
Andet
- Stabilt reglement i fem år: 2012-2016.
- Finansiering: STCC AB tilbyder finansieringspakker.
- Udgangspunktet er chassiser fra produktionen: Vælg mellem mindst 25 forskellige producenter.
|