Historisk 30/09/10
|
|
Optakt til finale løbet Denne weekend er der lagt op til et brag af en historisk racerweekend. På den sydsvenske bane Ring Knutstorp, som er beliggende kort tids kørsel fra Øresundsbroen afvikles sidste afdeling af de historiske mesterskaber. HMS som er den ledende danske motorklub, indenfor afvikling af historisk motorløb har endnu engang valgt denne udfordrerne bane til årets finaleløb. |
På nuværende tidspunkt har hele 154 kører anmeldt sig til dette løb, fordelt på samtlige historiske klasser. Dette rekord store antal tilmeldinger, bekræfter endnu engang at Historisk Motorløb er inde i en periode med kolossal fremgang. Igennem hele sæsonen har de historiske klasser stillet med store og flotte felter hvilket publikum har værdsat i høj grad både på grund af de flotte biler men sandelig også den flotte kørsel af klassernes deltagere. Flotte historiske biler af alle slags (Foto: Morten-Alstrup)
Man havde til dette løb fra arrangørernes side, valgt at begrænse antallet af biler på banen, til 36 vogne for standardvogne og 28 formelbiler, dette valg skabte et stort ”luksus problem” for deltagerne i den enormt store ´65 klasse, da netop størrelsen på denne klasse har været et problem hele sæsonen, har man nu som et forsøg, valgt at opdele klassen i to grupper, henholdsvis over/under 1300 cc hvilket er den samme inddeling man har i ´71 klassen. Denne opdeling er samtidig en prøveballon med henblik på en permanent løsning for fremtiden. Kampen om de forskellige pokaler og Mesterskaber er stadig forholdsvis åbne i de fleste af klasserne, bortset fra ´65 klassen hvor Steen Dupont i sin Lotus Cortina, allerede nu har samlet så mange point, at der ikke er nogen af konkurrenterne som kan nå ham. Da de resterende mesterskaber og placeringer stadig er åbne, så hersker der ingen tvivl om, at der er lagt op til nogle ekstremt tætte og spændende dueller på den krævende bane. Lotus Cortina anno 1965 (Foto: Motorsporten.dk)
Da der samtidigt som altid til HMS arrangeret løb, er gratis adgang for tilskuere, så ville det være synd og skam at snyde sig selv for denne store oplevelse.
Vi her på motorsporten.dk vil følge løbet så ”stay tuned”! TIDSPLAN LØRDAG
|
Kl: | Klasse | Kørsel |
|
0905-0920 | Formel | Træning |
0925-0945 | Historisk 1965 I | Tidtagning 1 |
0950-1010 | Youngtimer 1-2-3 og 4 | Tidtagning 1 |
|
1015-1035 | Historisk 71 1300cc + | Tidtagning 1 |
1040-1100 | Historisk 1971 0-1300cc | Tidtagning 1 |
1105-1125 | Formel | Tidtagning 1 |
|
1130-1150 | Historisk 1965 II | Tidtagning 1 |
1155-1215 | Historisk 1976 | Tidtagning 1 |
1215-1300 | Pause | |
|
1305-1325 | Formel | 11 omgange Heat 1 |
1330-1350 | Historisk 1965 I | 11 omgange Heat 1 |
1355-1415 | Youngtimer 1-2-3 og 4 | 11 omgange Heat 1 |
|
1420-1440 | Historisk 71 1300cc + | 11 omgange Heat 1 |
1450-1510 | Historisk 1971 0-1300cc | 11 omgange Heat 1 |
1515-1535 | Historisk 1965 II | 11 omgange Heat 1 |
|
1540-1600 | Historisk 1976 | 11 omgange Heat 1 |
|
TIDSPLAN SØNDAG
|
Kl: | Klasse | Kørsel |
|
0905-0925 | Historisk 1976 | Tidtagning 2 |
0930-0950 | Youngtimer 1-2-3 og 4 | Tidtagning 2 |
0955-1015 | Historisk 1965 I | Tidtagning 2 |
|
1020-1040 | Historisk 1971 0-1300cc | Tidtagning 2 |
1045-1105 | Historisk 1971 1300cc + | Tidtagning 2 |
1110-1130 | Historisk 1965 II | Tidtagning 2 |
|
1135-1145 | Formel | Træning |
1150-1255 | Pause | Pause |
1300-1320 | Historisk 1976 | 11 omgange Heat |
|
1325-1345 | Youngtimer 1-2-3 og 4 | 11 omgange Heat |
1350-1410 | Historisk 1965 I | 11 omgange Heat |
1415-1435 | Historisk 1971 0-1300cc | 11 omgange Heat |
|
1445-1505 | Historisk 1971 1300cc + | 11 omgange Heat |
1510-1530 | Historisk 1965 II | 11 omgange Heat |
1535-1555 | Formel | 11 omgange Heat |
|
|
K.D.
Læs mere om: Ring Knutstorp |