Diverse 28/09/10
|
|
- på Padborg Park den 2. og 3. oktober Det bliver nærmest som at tage en tur ned ad memory lane, når Padborg Park i weekenden den 2. og 3. oktober afholder Finaleløbet, der afslutter årets racersæson på racerbanen ved den dansktyske grænse, og hvor det ligesom sidste år er gratis for tilskuerne at følge kampen på asfalten. Mens førstedagen i arrangementet er helliget det afsluttende løb i kampen om det hjemlige mesterskab i langdistanceløb – Danish Endurance Championship – vil andendagen byde på bl.a. klassiske racermotorcykler og de sjove Legend Cars, der er kopier af amerikanerbiler fra 30’erne, blot i 5/8-dels størrelse. |
Klassiske racermotorcykler er vel nok den disciplin indenfor den tohjulede motorsport, der oplever den hurtigste vækst i disse år, og det forstår man godt. Det er her, at man kan genopleve nogle af de klassiske maskiner fra 60’erne og begyndelsen af 70’erne, da England stadig havde overtaget og endnu ikke var blevet overhalet af japanerne på motorcykelmarkedet. Det er maskiner som Triumph, BSA og Norton, som mange deltagerne genfinder glæden ved at køre. En pæn del af deltagerne i feltet for de klassiske racermotorcykler er således mere eller mindre af samme årgang som deres motorcykler, men der er også unge mennesker, som tidligt har fået lidenskaben for de gamle maskiner.
Der bliver race med klassiske racermotorcykler, når årets Finaleløb køres på Padborg Park den 2. og 3. oktober. (Foto: Morten Alstrup)
Men selv om det er nogle historiske perler, der bliver rullet ud på Padborg Park til race i den første oktoberweekend, så bliver maskinerne bestemt ikke skånet. Ryger der en ventil eller må man en tur i asfalten eller ud i gruset i kampen om en placering, så er det bare en del af charmen ved at deltage.
Det er blandt andet 40 år gamle motorcykler som denne Triumph Daytona, der køres af Per Bach, som man kan opleve ved Finaleløbet. (Foto: Morten Alstrup)
På bilsiden går man faktisk længere tilbage ved Finaleløbet – i hvert fald rent visuelt. En af de største og mest underholdende klasser bliver Legend Car Cuppen, hvor et felt på godt 20 meget jævnbyrdige racerbiler med 30’er-look kæmper skærm mod skærm, kofanger mod kofanger, så disse af og til ufrivilligt må forlade bilerne.
Der bliver ikke givet ved dørene i Legend Car Cuppen, for der er også et mesterskab på spil, hvor tre kørere har skilt sig ud fra mængden. Det er den forsvarende mester Lars Lindholst, Kolding, den rutinerede Paw Klamer, Haslev, der som den eneste i feltet har formået at slutte samtlige årets løb i top fem, samt sæsonens overraskelse, debutanten Mads Caprani, Randers. Og det er rent faktisk ham, som fører tabellen an.
Lars Lindholst (forrest) og Mads Caprani vil med garanti kæmpe om sejren i Legend Car Cuppen ved Finaleløbet på Padborg Park. (Foto: Morten Alstrup)
Der hersker ingen tvivl om, at disse tre kørere kommer til at spille en hovedrolle i de tre løb, der skal køres søndag den 3. oktober, men det ville ligne Legend Car Cuppen dårligt, hvis ikke en af de øvrige kørere skulle gå hen og levere en gedigen overraskelse eller to.
Udover Legend Car Cuppen tæller billøbene ved Finaleløbet også Suzuki Swift Challenge, Bel-Ray SSC Challenge og Super Challenge, mens de historiske racermotorcykler suppleres af løb for henholdsvis et Rookie-felt og en kombineret Super Bike- og Super Sport-klasse. Det første af i alt 13 løb søndag starter klokken 10.50, og så går det ellers slag i slag frem til klokken 17.00. Læs mere om: Padborg Park02/10/10 - Padborg Park - Danish Endurance Championship03/10/10 - Padborg Park - Special Saloon03/10/10 - Padborg Park - Swift Challenge |