Far Klaus har været teamchef og mekaniker i Krebs Racing lige siden karting-projektets opstart for syv år siden:
- DKM er næsten et mini-EM med kørere fra 8 forskellige nationer. Samtidig har tyskerne stort fokus på at slå ned på usportslig kørsel, hvor bagfrakommende konkurrenter bl.a. drager fordel af en skubning. Alle heatene bliver derfor optaget på video, som herefter kritisk gennemkikkes af løbsledelsen.
Thomas Krebs har fremvist pænt stigende formkurve i det tyske KF2-mesterskab. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Næstsidste afdeling af DKM blev kørt på Ampfing-banen lidt øst for München. Inden arrangementet lå Thomas Krebs på en samlet femmer i DKM 2010:
- I kvalifikationen måtte jeg overhale langsommere konkurrenter, og var derfor ca. et tiendedel sekund fra pole position (nr. 1), hvilket svarer til 2 meters forskel efter en baneomgang på 1.060 m.. Konkurrencen i DKM er virkelig skarp/skrap, hvorfor jeg kun var 9. hurtigste kører med dette resultat. Det er derfor ikke uden grund, at tidtagningen foretages med tusinddele sekunders nøjagtighed. I al beskedenhed tog jeg derimod revanche i kvalifikationsheatene, hvor det samlede resultat blev en toer.
- Arrangementet i Ampfing blev afviklet under fornuftige sommer-temperaturer, fortsætter Klaus Krebs Christensen. - Ugen før deltog vi i EM-finalen i Belgien, hvor termometret sneg sig op over 40 grader i solen (!). Thomas holdt under alle omstændigheder hovedet koldt i Ampfing-forfinalen. Han omvekslede den gode startplacering til en tilsvarende toer over målstregen, som dermed også var startpositionen til finalen.
Allerede i sin anden sæson som KF2-kører var Thomas Krebs tæt på at nå med i finalerne ved Europamesterskabet. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Et kraftigt tordenvejr med styrtregn satte kørerne på svære prøvelser i finalen. Den unge nordjyde præsterer normalt kontrolleret race power på glat underlag, men blev svigtet af konkurrenceheldet: - Karburatorsprit er velegnet til fjernelse af fugt i benzintilførslen, men er i sagens natur ikke tilladt i karting. Det kunne ellers være nødvendigt for mig, da motoren slugte vand fra nogle af vandpytterne, som jeg kørte gennem. Først midt i finaleheatet begyndte motoren derfor at gå helt rent igen, hvorefter jeg kom hjem som nr. 9 til det ternede målflag.
Thomas Krebs avancerede til en samlet tredjeplads i DKM 2010-stillingen. Nordjyden har desuden fornuftige muligheder for at score sølv i det tyske mesterskab. Dette skal afgøres mod tyskeren Niklas Brinkmann i DKM-finalen, som afvikles i Hahn/Hunsrück lidt vest for Frankfurt sidst i august.
Thomas Krebs ligger på en fornuftig tredjeplads i DKM 2010, og har gode chancer for at snakke med omkring sølvmedaljen i finalen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Et af sæsonmålene for Krebs Racing var deltagelse i Europamesterskabet i KF2. Kvalfikations-stævnet blev afviklet på næsten-hjemmebanen i Thy, hvor Thomas Krebs var andenbedst i kvalifikationsheatene blandt de 62 EM-kandidater fra 9 nordeuropæiske nationer. De 28 skrappeste kørere kom videre til EM-stævnet i Belgien, og med en slutplacering som nr. 15 var nordjyden derfor sikkert gennem EM-nåleøjet.
Thomas Krebs scorede en TOP TRE-placering i Ampfing-forfinalen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Det var virkelig vanskelige varmebetingelser i Belgien, konstaterer Klaus Krebs Christensen. - Små marginaler bevirkede desuden, at Thomas ikke kom med i finalerne. Under kvalifikationen blev knægten idømt en 10 sekunders tidsstraf for en ubetydelig startfejl, og i et af heatene blev Thomas skubbet hårdt af en konkurrent og tabte pænt mange placeringer, inden han kom tilbage i racet.
Thomas Krebs har kun kørt halvandet år i KF2-klassen, og er derfor pænt tilfreds med de allerede opnåede resultater i ind- og udland.
Motorsport Nordjylland Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Thomas Krebs |