”Det er superfedt. Nu har vi været tæt på så sindssygt mange gange, at jeg slet ikke har tal på det, men det er utroligt mange gange, og så er det naturligvis en stor lettelse og kæmpefedt, at vi vinder,” siger Michael Pedersen, der i år er vendt hjem til de danske hastighedsprøver efter et par sæsoner i udlandet.
Michael Pedersen og Mie Petersen kunne efter Rally Sønderjylland Skærbæk juble over at have erobret deres første sejr i et DM-rally nogensinde. (Foto: Morten Alstrup)
”Resultatet rangerer højt i og med, at vi har lavet en aftale med vores sponsorer om at koncentrere os om det hjemlige mesterskab, for uden dem kunne vi slet ikke køre på dette her plan. Konkurrencen har været knivskarp, og det vidste vi også godt. Feltet er blevet utroligt skarpt, efter at vi har fået den fine afgiftsfritagelse, så der bliver ikke givet ved dørene. Du skal ramme dagen. Du skal have flowet og heldet, der skal til, for alt skal bare spille, for ellers er du ikke i top fem.”
Michael Pedersen/Mie Petersen kørte hurtigste tid på tre af de ti hastighedsprøver, der indgik i Rally Sønderjylland Skærbæk.
”Vi har presset hårdt på,” forklarer den glade vinder. ”Vi kørte en dårlig tid på prøve fire fredag, hvor vi satte 22 sekunder til, så det var lidt op ad bakke for os, men jeg synes, at vi lørdag lagde ud i et kanon-godt tempo, hvor vi kørte hurtigste og andenhurtigste tider generelt stort set hele dagen, så jeg synes, at det er velfortjent. Jeg synes, at vi har bevist, at vi ikke bare har fået sejren foræret, men at vi har kørt os til den. Vi er stolte af det.”
Karl-Åge Jensen/Freddy Pedersen sluttede løbet på andenpladsen, og da de opnåede samme resultat i årets første DM-afdeling i rally, indtager de nu den foreløbige førsteplads i kampen om Danmarksmesterskabet for de firhjulstrukne biler med et og to point til de næste kørere i klassementet.
”Det er fint nok, men det er sjovere at føre mesterskabet, når man har kørt fem afdelinger, og det satser vi da også på,” siger Karl-Åge Jensen, der bl.a. satte tid til med et mindre spin samt tekniske problemer på fredagens del af Rally Sønderjylland Skærbæk. Tekniske problemer havde Ib Kragh/Karsten Isaksen, Juelsminde/Egtved, også på førstedagen.
”Vi køre med nogle andre fjedre, end vi plejer, og så blev vi fanget af støv, begge gange hvor vi skulle rundt på anden omgang af Genner-prøven, og der satte vi vel 20-25 sekunder til begge gange,” forklarer Ib Kragh. ”Lørdag fik vi styr på fjedrene, og vi kom også tættere på de andre, end vi plejer at være.”
Et hold, der lagde stærkt ud, men senere droppede ned i klassementet, var Brian Madsen/Anja Posorski, Slagelse/Tjele, der i det endelige resultat sluttede på en tiendeplads, da de pludselig blot kunne bruge bilen fjerde- og femtegear.
”Vi havde faktisk en stor servicepause midtvejs, hvor det lykkedes servicefolkene at pille gearkassen af bilen, adskille den for derigennem at se, om der var noget galt, men de kunne ikke se nogen fejl,” forklarer Brian Madsen. ”Men ikke desto mindre ville gearkassen ikke i første, andet, tredje og sjette gear.”
Brian Madsen og Anja Posorski kæmpede på sidste del af Rally Sønderjylland Skærbæk med en defekt gearkasse (Foto: Morten Alstrup)
Lige foran Brian Madsen/Anja Posorski sluttede Kim Boisen/Jesper Petersen, Broager/Broager, på niendepladsen.
”Jeg er tilfreds med resultatet, for vi ville gerne blive nummer ti, og vi blev nummer ni, og så var vi også bedste tohjulstrækker, så det er udmærket,” siger sønderjyden. ”Gruset var bedre end jeg havde frygtet. Det er svært at køre ligeud med sådan en baghjulstrækker, for den vil bare slet ikke køre i sporet. Men alle de steder, hvor der var sving, var det sjovt. Vi blev bedre til at køre på grus, efterhånden som dagen gik, og det var fint nok.”
Endeligt resultat i Rally Sønderjylland Skærbæk
|
1 |
Michael Pedersen/Mie Petersen |
Vejle/Vejle |
Mitsubishi Lancer Evo IX |
1.39.53,9 |
2 |
Karl-Åge Jensen/Freddy Pedersen |
Viborg/Bjerringbro |
Peugeot 207 Super 2000 |
1.40.04,9 |
3 |
Ib Kragh/Karsten Isaksen |
Juelsminde/Egtved |
Fiat Grande Punto Abarth |
1.41.25,5 |
4 |
Martin Johansen/Finn Thomsen |
Vejen/Oksbøl |
Subaru Impreza |
1.42.57,9 |
|
5 |
Max Christensen/Dorthe Ravn |
Svenstrup/Horsens |
Subaru Impreza |
1.43.17,5 |
6 |
Steen Andersen/Uffe Jørgensen |
Brøndby/Vallensbæk |
Mitsubishi Lancer Evo VII |
1.43.44,3 |
7 |
Sveinung Bieltvedt/Roger Eilertsen |
Norge/Norge |
Subaru Impreza |
1.43.46,2 |
|
8 |
Steen Johansen/Suna Schwaen |
Køge/Rødkærsbro |
Mitsubishi Lancer Evo IX |
1.44.37,5 |
9 |
Kim Boisen/Jesper Petersen |
Broager/Broager |
BMW M3 |
1.44.38,9 |
10 |
Brian Madsen/Anja Posorski |
Slagelse/Tjele |
Peugeot 306 Maxi |
1.45.23,9 |
|
DM-stilling – klasse 4WD
|
1 |
Karl-Åge Jensen/Freddy Pedersen |
Viborg/Bjerringbro |
Peugeot 207 Super 2000 |
30 p |
2 |
Max Christensen/Dorthe Ravn |
Svenstrup/Horsens |
Subaru Impreza |
29 p |
3 |
Michael Pedersen/Mie Petersen |
Vejle/Vejle |
Mitsubishi Lancer Evo IX |
28 p |
4 |
Martin Johansen/Finn Thomsen |
Vejen/Oksbøl |
Subaru Impreza |
22 p |
|
5 |
Steen Johansen/Suna Schwaen |
Køge/Rødkærsbro |
Mitsubishi Lancer Evo IX |
13 p |
6 |
Ib Kragh/Karsten Isaksen |
Juelsminde/Egtved |
Fiat Grande Punto Abarth |
12 p |
7 |
Klaus Hammer/Marc Troels-Smith |
Espergærde/St. Heddinge |
Mitsubishi Lancer Evo IX |
11 p |
|
8 |
Michael Broberg/John Veis |
Gjern/Fårvang |
Subaru Impreza |
10 p |
9 |
Christian Jensen/Søren Tøndborg |
Ans/Kjellerup |
Peugeot 207 Super 2000 |
9 p |
|
Claus Vinter/Rikke Skovgaard |
Jyderup/Jyderup |
Mitsubishi Lancer Evo X |
9 p |
|
11 |
Steen Andersen/Uffe Jørgensen |
Brøndby/Vallensbæk |
Mitsubishi Lancer Evo VII |
8 p |
12 |
Jens Chr. Pilgaard/Carsten Bjerregaard |
Holstebro/Holstebro |
Subaru Impreza |
7 p |
|
DM-stilling – klasse 2WD
|
1 |
Brian Madsen/Anja Posorski |
Slagelse/Tjele |
Peugeot 306 Maxi |
40 p |
2 |
Frank Nielsen/Børge Jensen |
Odder/Odder |
Citroën C2 R2 |
22 p |
3 |
Kasper Nymann/Claus Kammersgaard |
Brørup/Grindsted |
Opel Astra OPC |
19 p |
4 |
Anders Rygaard/Henrik Skott |
Korsør/Sakskøbing |
Peugeot 106 Maxi |
15 p |
|
|
Tim Svanholt/Per Henriksen |
Roskilde/Roskilde |
Volkswagen Golf fKit Car |
15 p |
6 |
Claus Lisberg/Henrik Lisberg |
Odense/Odense |
Citroën C2 |
14 p |
7 |
Morten G. Nielsen/Fritz G. Nielsen |
Fårvang/Fårvang |
Peugeot 206 RC |
13 p |
|
8 |
Jesper Bisted/Arne Pagh |
Horsens/Middelfart |
Citroën C2 R2 |
12 p |
9 |
Jacob Jensen/Casper Jensen |
Broby/Broby |
Citroën Saxo VTS |
9 p |
10 |
Søren Jensen/Tue Reenberg |
Haarby/Fåborg |
Citroën C2 Super 1600 |
8 p |
|
|
Simon Larsen/Jens Chr. Anker |
Nykøbing F./Smørum |
Suzuki Swift |
8 p |
12 |
Kenneth Kolbe/Janne Enevoldsen |
Slagelse/Svebølle |
Peugeot 205 Maxi |
7 p |
13 |
Kristian Nymann/Allan Kjølhede |
Løgstrup/Højslev |
Citroën C2 R2 |
6 p |
|
14 |
Thomas Hansen/Peter Kristian Lyngs |
Kjellerup/Skals |
Citroën C2 R2 |
4 p |
15 |
Claus Steensen/Peter Petersen |
Ringsted/Sorø |
Suzuki Swift |
2 p |
|
DM-stilling – klasse standard national
|
1 |
Ole Jensen/Klaus Lanther |
Kalundborg/Kalundborg |
Renault Clio II |
40 p |
|
DM-stilling – klasse tunet national
|
1 |
Rasmus Sørensen/Peter Egholm |
Ølstykke/Kirke Hyllinge |
Opel Kadett GSi |
20 p |
|
Kim Boisen/Peter Petersen |
Broager/Broager |
BMW M3 |
20 p |
3 |
Carsten Jensen/Michael Fasterholt |
Holstebro/Billund |
Renault Clio III |
18 p |
4 |
Benny Pedersen/Preben Jensen |
Esbjerg/Tjele |
Peugeot 106 |
15 p |
|
|
Torben Sørensen/Henrik Petersen |
Randers/Hobro |
Renault Clio II |
15 p |
6 |
Henning Søgaard/Iben Louring |
København/København |
Ford Sierra Cosworth |
12 p |
7 |
Kenneth Madsen/Carina Vindahl Møller |
Dianalund/Helsingør |
Suzuki Swift Maxi |
10 p |
|
8 |
Kim Madsen/Ole R. Frederiksen |
Sorø/Skibby |
Ford Escort RS 2000 |
9 p |
9 |
Tonny Hansen/Karin W. Hansen |
Jyllinge/Hvidovre |
Volkswagen Golf III |
8 p |
10 |
René Pallesen/Vagn Åge Hansen |
Egtved/Vejle |
Renault Clio II |
7 p |
|
Læs mere om: Skærbæk rallyprøver18/06/10 - Skærbæk rallyprøver - DM Rally |