Lidt om banen
Fra San Francisco er der cirka 34 miles/55 kilometer op til Infineon Raceway i Sonoma dalen, undervejs kører vi over Golden Gate broen, alt i alt en køretur på under en time.
Infineon Raceway, der indtil 2002 hed Sears Point Raceway, blev etableret i 1968.
Siden er baneanlægget udbygget flere gange, og står nu som et moderne baneanlæg flot beliggende i det kuperede område, og der er bane aktiviteter ca. 340 dage om året!
Banen er nu 3202 meter lang, og har en højdeforskel fra det laveste punkt (sving 10) til det højeste punkt (sving 3) på ca. 53 meter!
Banen indeholder 10 sving, hvilket betyder at NASCAR deltagerne skal dreje 1100 gange i løbet af de 352,210 kilometer som løbet strækker sig over - det svarer til 110 omgange - altså en helt anden udfordring end den de er vant til på ovalbanerne, hvor der kun drejes til venstre i de oplagte sving.
Det første NASCAR løb der blev kørt på banen blev afholdt i 1989. Det blev vundet af Ricky Rudd.
I forbindelse med sidste års NASCAR løb på Infineon Raceway - 'Toyota/Save Mart 350' - var det de to Toyota kørere Brian Vickers og Kyle Busch fra henholdsvis Red Bull og M&M teamne der besatte de to første pladser på startgridden.
Deres omgangstider i kvalifikationen lå på henholdsvis 1:16,475 og 1:16,698, hvilket gav dem en gennemsnitsfart på 152,227 og 151,799 km/t.
I selve 'Toyota/Save Mart 350' løbet, der strakte sig over 113 omgange, var det Dodge køreren Kasey Kahne fra Budweiser teamet der vandt. På anden og tredje pladserne kom Tony Stewart og Marcos Ambrose de kørte i Chevrolet og Toyota racere.
39 af de 43 startende kørere fuldførte løbet, og heraf var de 37 af dem på omgangshøjde da løbet blev flaget af!
Lidt om løbet
Tidtagningen er ekstrem vigtig på Infineon, da traditionelle udbremsninger af konkurrenterne er hårdt for bremser og dæk på de 1550 kg monsterbiler. Af samme grund er transmissionssystemet også udsat, så jo færre biler foran én selv, jo bedre for bilen og resultatet. Kørerne har det selvsagt også hårdt i varmen fra biler og vejrlig og flere gange har team foretaget kørerskifte for at gennemføre.
Usædvanligt for amerikansk racing er ”350”-navnet angivet efter det metriske system og ikke for de sædvanlige miles eller antal omgange, da distancen er 352 kilometer. Det er i øvrigt den femte konfiguration af banelayoutet, der er blevet benyttet af NASCAR Sprint Cup siden første løb i serien blev kørt på banen i 1989. Det er således 22. gang banen bliver benyttet til NASCARs hovedserie og i lighed med seriens anden road course, Watkins Glen i New York, gør den det en gang om året.
Jeff Gordon er med sine fem sejre den mest vindende kører og har således vundet samtlige Hendrick Motorsports Chevrolet-teamets sejre på Infineon. I den forbindelse bliver teamejer Rick Hendrick føjet til banens Hall of Fame i forbindelse med 2010-løbet. De seneste fire års Sprint Cup-mester Jimmie Johnson, som også kører for Hendrick, har sjovt nok Infineon som en af hans få svagheder i lighed med seriens mest populære kører Dale Earnhardt Jr. ...som også kører for Hendrick.
De fleste NASCAR-kørere er vokset op på ovalbanerne og betragter derfor road course-løb, som dem der køres på Infineon eller Watkins Glen, som en prøvelse. Ud over allerede nævnte Jeff Gordon er det nogle af de kørere der er værd at se efter dem med en fortid i andre typer racing såsom Formel 1. Juan Pablo Montoya vandt således på Infineon i 2007, mens tidligere mens tidligere ChampCar og Dakar-rallykører Robby Gordon har vundet to af karrierens tre Sprint Cup-løb på netop de to road course-baner. Ellers må australieren Marcus Ambrose også anses for kandidat til sejren, som er sluttet i top-3 i tre af sine hidtidige fire road course-løb. Ambrose har nemlig en solid fortid i den australske V8 Supercar-serie, hvor han vandt mesterskabet i 2003 og 2004.
Og så er der Jan Magnussen. Nok er han NASCAR-debutant, men har som bekendt masser af erfaring med racing i alverdens klasser og løbsserier. Fra sin tid i ALMS vandt han og makkeren David Brabham i deres Panoz med et halvt sekunds forspring til Champion-Audien med Johnny Herbert og Tom Kristensen! Som en sidebemærkning kan det nævnes at hidtil seneste ALMS-løb blev kørt i 2005, hvorefter banen skiftede alliance til den rivaliserende NASCAR-støttede Grand-Am Rolex-serie i 2006 og yderligere to år frem.
Tidsplan
Fredag den 18. juni
|
Fra | Til | Klasse | Kørsel |
|
08:30 | 09:30 | NASCAR K&N Pro Series West | 1. fri træning |
09:40 | 09:50 | Legends Cars | 1. fri træning |
10:00 | 11:00 | NASCAR K&N Pro Series West | 2. fri træning |
|
11:10 | 11:30 | Legends Carts | 2. fri træning |
12:00 | 13:30 | NASCAR Sprint Cup Series | 1. fri træning |
13:50 | | NASCAR K&N Pro Series West | Kvalifikation |
|
15:35 | | NASCAR Sprint Cup Series | Kvalifikation |
|
Lørdag den 19. juni:
|
Fra | Til | Klasse | Kørsel |
|
08:50 | 09:20 | Legends Cars | 3. fri træning |
09:30 | 10:15 | NASCAR Sprint Cup Series | 2. fri træning |
10:45 | 11:50 | NASCAR Sprint Cup Series | 3. fri træning |
|
12:00 | | NASCAR K&N Pro Series West | Præsentation |
12:30 | | NASCAR K&N Pro Series West | Race = 64 omg. |
15:00 | 16:00 | Legends Cars | 4. fri træning |
|
Søndag den 20. juni:
|
Fra | Til | Klasse | Kørsel |
|
11:30 | | NASCAR Sprint Cup Series | Kører præsentation |
12:00 | | NASCAR Sprint Cup Series | Race = 110 omg. |
|
Jesper O. Hansen & Hr. Nielsen De Graa Busser og Motorsporten.dk står selvfølgelig klar til at sende jer over til Jan Magnussens Nascar debut.Klik på linket her for yderligere oplysninger. Læs mere om: Jan MagnussenMattias EkströmPhoenix Racing |