Martin Knudsen og Søren Kjær er klar til start på prøve 1 i Danboring Rally 2010. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)- Til både motorsport og hverdagsbrug har Honda gennem mange år fremtryllet højtydende sugemotorer, oplyser Martin Knudsen. - Således har vi med 2010-homologeringen fået udvidet hestekræfterne fra 260 til 280. De japanske bil-ingeniører bygger hermed videre på Honda’s unikke V-tec teknologi, hvor motorens ventilløftning ændres ved høje omdrejninger således, at der skabes bedre power til f.eks. overhalinger.
Betegnelsen: sugemotor er motorsports-jargon for tekniske løsninger, hvor brændstoffet til cylindrene ikke fødes med turbo/kompressor.
- Honda har stor erfaring med tuning til motorsportsbrug, supplerer Søren Kjær. - Bilfabrikkerne anvender bl.a. tuning for at hjemhøste erfaringerne hurtigere omkring holdbarhed og HK-ydelse. I gadeversionen har Civic Type R således 201 HK til rådighed, og leveres bl.a. med spærredifferentiale for at undgå hjulspind. Samme teknologi har vi således stor glæde af i rally for at kunne matche konkurrenterne i 4WD.
Mange tilskuere fulgte udviklingen i DM-rallypremieren omkring Kjellerup. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
På forhånd var Martin Knudsen og Søren Kjær seedet som nr. 5 i startopstillingen til Danboring Rally 2010. I arrangementet blev der kørt 2 hastighedsprøver som aften-prolog, og Knudsen Motorsport scorede en fornuftig syver på prøve 1.
Martin Knudsen og Søren Kjær kørte fornuftigt i Danboring Rally 2010, selv om de havde tekniske problemer. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Vi manglede lidt trækkraft på den allerførste hastighedsprøve, fortsætter Martin Knudsen. - Alligevel krydsede vi målstregen som syvendebedste rallyteam. Næste opgave var en kort publikumsprøve med mange vinkelsving i Kjellerups Industrikvarter. Her forsvandt de høje omdrejninger totalt, og samtidig skiftede motorstyringen over på det såkaldte nødprogram, hvorefter halvdelen af de oprindelig 280 HK forsvandt udi nattemørket.
Rallyteamets ihærdige mekanikere havde ikke tidsmæssig mulighed for fejlfindingen omkring motorstyringen i serviceperioden lige inden nattepausen. Herefter blev rallybilerne blev neutraliseret i nattetimerne, hvilket sker for at ligestille rallyteamene med henholdsvis store og små konkurrence-budgetter.
- Om morgenen på andendagen havde vi endnu en mulighed for reparation af motorstyringen, afslutter Søren Kjær. - Det er imidlertid svært at checke elektroniske følere og computer-programmer under feltforhold. Derfor overskred vi arrangementets afviklings-tidsgrænse og måtte lidt ærgerlige smide rally-håndklædet i ringen.
I samarbejde med Honda og Pallefabrikken.as satte Knudsen Motorsport ekstra kolorit på DM-premieren, idet rallyteamet havde sponsoreret præmiepiger til arrangementet.
I samarbejde med Honda og Pallefabrikken.as satte Martin Knudsen & Co. ekstra kolorit på DM-premieren med præmiepiger. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Næste DM-rally afvikles i Sønderjylland midt i juni.
Knudsen Motorsport Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Martin KnudsenSøren KjærKnudsen Motorsport |