Med pludselige regnbyger og voldsomme afkørsler som yderligere ingredienser bød Spa endnu engang på spektakulær underholdning, hvor intet var afgjort før afslutningen på den sjette time – der talte som tidsgrænse, hvis de 1.000 km ikke var nået, og det blev de ikke med de mange afbrydelser.
(Foto: Nils Finderup)
Audi stillede op med den R15 Plus-model og havde som led i forberedelserne til næste måneds Le Mans valgt at køre med samme opsætning, som skal bruges i den franske klassiker.
”Vi vidste på forhånd, at det ville handicappe os på Spa, der med sine mange sving kræver mere downforce end Le Mans. Modsat er årets mål at generobre titlen på netop Le Mans, så derfor kørte vi med en mindre optimal opsætning for et høste erfaringer. Det gav bagslag allerede i starten, da det begyndte at regne. Allan McNish startede i vores bil og tabte næsten et minut i det kolde, våde vejr, der også kalder på mere downforce. Et uheld betød imidlertid, at der kom safety car på banen, og vi pittede med det samme, hvilket gav os den tabte tid og lidt mere tilbage. Samtidig var banen blevet tør, og med god kørsel af McNish og siden Dindo Capello fik vi et forspring på over 50 sekunder.
Så kom det bizarre uheld med strømmen, der gik, og så mistede vi vores føring igen. Et nyt omslag i vejret betød, at Dindo i omstarten havde problemer med at få varme i dækkene, og så tabte vi yderligere. Jeg kom i bilen med små to timer
tilbage, og da der sidst i løbet kom en ny periode med Safety Car i småregn, gamblede vi og skiftede til dæk med et fint regnmønster. Herpå hentede jeg ind på den førende Peugeot, men så tørrede banen op igen, hvilket ødelagde mit greb. Til sidst blev jeg så selv indhentet af den anden Peugeot, men jeg er glad for vi gamblede. Vi var med til at give tilskuerne en god oplevelse, og i tørt vejr var vi i stand til at bide fra os,” siger Tom Kristensen, der intet havde at udsætte på sin opererede akillessene.
(Foto: Nils Finderup)
For løbets to andre danskere blev Spa en skuffelse. Debutanten Christoffer Nygaard crashede voldsomt i sin Aston Martin GT1, mens Allan Simonsen i sin Ferrari F430 GT2 blev nummer 10 i sin klasse.
Resultat af Spa 1.000 km:
1: Lamy/Bourdais/Pagenaud, Peugeot 908: 139 omg.
2: Montagny/Sarrazin, Peugeot 908: +1.08,308 sek.
3: Kristensen/Capello/McNish, Audi R15 Plus: + 1:26,215 sek.
4: Gene/Wurz/Davidson, Peugeot 908: + 1 omg.
5: Bernhard/Dumas/Rockefeller, Audi R15 Plus: +2 omg.
Læs mere om: Tom KristensenSpa-Francorchamps09/05/10 - Spa-Francorchamps - Le Mans Series |