Klubbens mange medlemmer har i den seneste halvanden måned knoklet på livet løs for at skabe Danmarks nyeste rallycrossbane, og den kommer til at stå sin prøve St. Bededag. Den nye racerbane baserer sig stadig på den oprindelige rundbane, der i mange år udgjorde Løvelbanen, men som siden er blevet udvidet i retning mod Løvel by.
I foråret er der kommet flere nye elementer til. Det meste dramatiske er en sløjfe, der fører rallycrosskørerne op ad en af skråningerne i Kirkedalen, hvor de skal igennem et venstresving. Dette sving er placeret godt 10 meter over banens øvrige niveau, og denne højdeforskel skal nok give deltagerne en masse udfordringer, når de først skal opad skråningen og siden ned igen. Og for tilskuerne er den nye asfalterede sløjfe placeret, så man har det perfekte overblik over den fra skråningen på den modsatte side.
Den anden premiere St. Bededag er starten på årets danske rallycross-sæson. Bededagsløbet er nemlig det første af i alt syv løb, der indgår i kampen om DM for rallycross, hvorfor det er hele den danske elite, der skal i kamp på Løvelbanen.
Enhver rallycrossbane med respekt for sig selv har et hop, der udfordrer kørerne og deres materiel, som her Rune Staudt, Brønderslev. Også den nye Løvelbane har naturligvis et hop foruden niveaustigninger på op til ti meter. (Foto: Morten Alstrup)
Der køres i fire forskellige klasser ved Bededagsløbet, hvor den hurtigste klasse forventes at blive Supernationalklassen – forventes, fordi det kun er ganske få kørere, der har haft lejlighed til at prøve det nye baneforlb i Kirkedalen. I Supernationalklassen er der dog ikke nogen tvivl om, at man kan forvente en hård kamp mellem de to seneste års Danmarksmestre i klassen, Troels Daarbak Østervrå, der er regerende mester, og den lokale favorit, Peder T. Jensen, Romlund, der tog titlen i 2008. Supernationalklassen tæller også endnu et lokalt navn, Benny Kristensen, Løvel, der tillige bliver feltets nestor. Opel Manta-køreren kan nemlig i næste måned fejre sin 64 års fødselsdag, men han er still going strong indenfor motorsporten.
To af de kørere, som vil kæmpe om sejren ved Bededagsløbet i den hurtigste klasse – Supernational – er den forsvarende Danmarksmester Troels Daarbak (393) fra Østervrå og hans forgænger i embedet, Peter T. Jensen (342) fra Romlund ved Viborg. (Foto: Morten Alstrup)
Den største klasse ved Bededagsløbet bliver division 2 for rallycrossbiler mellem 1601 og 2000 cm3. Her kommer der 19 kørere til start, og af dem må Rasmus Nielsen, Asaa, betegnes som tårnhøj favorit. Sidste år vandt han DM-titlen ved at sejre i syv af de otte DM-afdelinger og tage titlen med maksimumpoints. Men i modsætning til alle de andre baner, DM-serien i rallycross besøger i den nye sæson, er der ingen af deltagerne, der har nogen erfaring med den nye Løvelbane, så alle står lige og har det samme udgangspunkt.
I division 1A kan der forventes en tæt kamp mellem sidste års medtaljetagere i DM-opgøret, Jacob Schnoor, Auning, Dennis Vestergaard, Larsen, Aalborg, og Rune Staudt, Brønderslev. I klassen for de utunede gruppe N-standardvogne vil man kunne opleve 17-årige Mikkel Jespersen, Aalborg, der forsøger at følge i fodsporene på storebror Morten Jespersen og farmand Finn Jespersen, som begge har været med i Europaeliten i rallycross.
Dennis Vestergaard Larsen, Aalborg, er en af kørerne fra den arrangerende klub, Viborg Motor Klub, der kan ende med at tage pokaler ved Bededagsløbet på Løvelbanen. (Foto: Morten Alstrup)
Deltagerne i Bededagsløbet lægger ud med træning og tidtagning om formiddagen, inden det klokken 10.45 går løs med den første af i alt tre indledende heatrunder. Finalerne køres klokken 15.30, og klokken 16.30 er der præmieoverrækkelse i Kirkedalen.
Viborg Motor Klub Læs mere om: Løvel |