Grand Am GT Class 12/04/10
|
|
Jan Magnussen var på vej mod en top tre placering i Grand-Am på Barber Motorsports Park, da han blev utilpas i bilen. Problemer med bilens aircondition og drikkelse gav urimeligt hårde arbejdsbetingelser og da det samtidig var tæt på 30 graders varme udvendigt blev arbejdsforholdene i bilen uudholdelige. Arbejdstemperaturer på omkring 80 graders varme er ikke unormalt i racerbiler, hvor al isolering er fjernet og flere varmeafgivende ting passerer tæt ved køreren. |
(Foto: Jan Kaiser)I forvejen er Magnussens Camaro GT.R en af de biler, der bliver meget varm indvendig, men indbygget aircondition, som køler sædet og sender kølig luft ind i hjelmen på køreren gør, sammen med drikkelse, det muligt at arbejde under de hårde betingelser. Desværre virkede ingen af de tre ting på Magnussens bil, da han overtog bilen efter lidt over en halv times kørsel af det 2 timer 45 minutter lange løb.
(Foto: Jan Kaiser)
Jan Magnussen kørte dog bilen frem til en andenplads efter flere flotte dueller og overhalinger og planen var, at han skulle køre bilen til mål. Men med lidt under en time tilbage, vurderede han forholdene for farlige og måtte søge i pit for at skifte kører. Gunther Schaldach overtog rattet og de to måtte i sidste ende tage til takke med en 8. plads.
”Mit syn blev mere og mere sløret” forklarede Jan Magnussen efter løbet. ”Der var vildt varmt i bilen og der var slet ingen køling og ingen drikkelse. Det gik fint i starten og jeg fik arbejdet mig frem i feltet og havde et par gode dueller undervejs. Men jo mere tid der gik, jo hårdere kunne jeg mærke det var. Man sveder rigtig meget i en racerbil og dermed udskiller man selvfølgelig utrolig meget væske undervejs. Når der så ingen drikkelse eller køling er og det er en lukket bil, så bliver det ulideligt. Jeg har samtidig været syg med influenza i ugen op til løbet, så det gjorde selvfølgelig ikke betingelserne bedre. Til sidst var der dog intet at gøre. Jeg følte mig så utilpas og mit syn blev værre og værre, så det var ikke længere sikkert at fortsætte på banen og jeg måtte køre ind for at skifte kører. Desværre skete det på et tidspunkt, hvor der var lukket for at køre i pit, så vi fik en stop-go oveni. Da Gunther efterfølgende kom ind for at afsone den straf, kørte han for stærkt i pitlane og vi måtte ind en ekstra gang. Så fra at have haft mulighed for en top tre placering, røg vi helt ud af spillet og havnede en omgang efter på ottendepladsen. Det var rigtig surt, men det var det rigtige at gøre for min og de andres sikkerhed”. Læs mere om: Gunther SchaldachJan MagnussenStevenson MotorsportsBarber Motorsports Park |