Knudsen Motorsport viser de danske farver i 47. ADMV Rallye Erzegebirge. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)- Det traditionsrige rally i Sydøsttyskland (tæt på Tjekkiet) byder på 120 km. hastighedsprøver i et kuperet terræn, oplyser co-driver Søren Kjær. - I konkurrencelængde modsvarer dette DM-premieren i Midtjylland midt i maj. Vi får derfor gode muligheder for at teste vores 2010-opgraderede Honda Civic Type R i fuld skala.
Martin Knudsen og Søren Kjær har fået opdateret deres Honda Civic Type R til de nye 2010-rallyspecifikationer. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Reglerne for rallybilernes ydeevne benævnes: homologering, og bliver styret af den tekniske komite i det internationale bilsportsforbund: FIA. 2010-homologeringen betyder en forøgelse af hestekræfterne for Knudsen Motorsport fra 260 til 280 på hastighedsprøverne. I samarbejde med Honda’s tuningsfirma Mugen i England er der desuden blevet indbygget et gearskifte i rattet.
- Alle rallybiler i front af mesterskabsserierne anvender sekventiel gearkasse, forklarer Martin Knudsen. - Dette bevirker under kørslen på hastighedsprøverne, at jeg udelukkende anvender venstrefoden til bremsepedalen. Gearskiftet sker mekanisk og automatisk, når jeg trykker på gearvælgeren. Dette gælder for både for op- og nedgearing. Nu kan jeg derfor koncentrere hænderne fuldt ud omkring at styre rallybilen på rette kurs.
- Oprindelig havde vi kun planlagt et andet tysk rally som fortræning til DM-sæsonen, fortsætter Søren Kjær. - Men sydøsttyskerne gav os gode betingelser for deltagelsen, og det gælder virkelig om at være topforberedt til de 5 DM-brag i 2010. I lighed med andre nationale serier er der ikke mulighed for at smide dårlige resultater væk i slutstillingen. Det gælder derfor om at slutte helt fremme i alle 5 DM-rallies, såfremt vi skal leve op til hovedsigtet i 2010: DM-guld i 2WD-klassen.
Martin Knudsen (t.h.) og Søren Kjær ser frem til fejring af nye topresultater i 2010. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Rallysporten giver bilproducenterne en kærkommen genvej til test af ny teknik, som frem over kan gavne hverdagstrafikken. Knudsen Motorsport har derfor også fået opjusteret undervognen på Honda Civic Type R’en til forbedrede specifikationer.
- Støddæmper-teknologien er inde i en spændende og hæsblæsende udvikling, konstaterer Martin Knudsen. - Mekanikken bliver forfinet samtidig med indfasning af intelligente mikroprocessorer til styring af dæmpningen, alt efter underlag og chaufførens kørestil.
Martin Knudsen og Søren Kjær påregner også deltagelse i den europæiske topklassiker: Int. Geko Ypres Rally i Belgien, som er tællende til Intercontinental Rally Challenge (IRC). (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
ADAC Rallye Sulinger Land (lidt syd for Bremen) sidst i april er stadig væk udpeget som de sidste forberedelser for Knudsen Motorsport inden DM-premieren: Danboring Rally 2010 omkring Kjellerup.
Knudsen Motorsport Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Martin KnudsenSøren KjærKnudsen Motorsport |