Bilen som Peugeot vil præsentere næste år bliver lige nu udviklet under kode navnet 90x. Det skal igen være en LMP1 bil bygget til endurance racing i Le Mans Cup og på Le Mans i 2011.
Som skrevet er der mange ting der endnu ikke er på plads på bilen, og det skyldes langt hen ad vejen, at det tekniske reglement for 2011 endnu ikke er helt færdig. Men den vigtige pointe fra Peugeot er at de stadig er meget interesseret i hybrid teknologien, men ikke modellen hvor hvor energien oplades i et batteri.
Peugeot HY - den næste generation Le Mans racere fra Peugeot Sport. (Foto: Peugeot Sport)
Peugeot’s tekniske direktør Bruno Famin pointere at mange kigger på hybrid teknologien, og behændigt undgår han og nævne ærkerivalen Audi, der allerede har vist at de er i gang med udviklingen/tankerne om den næste generation af LMP bilen.
Til gengæld nævner han Porsche har vist deres bud på en 911 GT3-R hybrid, og her siger Famin at det jo bestem er en interessant måde de har løst tingene på.
Der er ikke megen tvivl om at sportscar næste sæson vil byde på flere hybrid biler, og de store fabrikker bygger ikke de her biler med mindre de tror at de kan køre fra de eksisterende, så derfor er det generelt meget interessant for bil industrien og miljøet at der nu kommer så meget fokus på den teknologi der findes.
Lad os håbe det ikke kommer så vidt at de finder tilsvarende gode løsninger til El- bilen. Racerbiler med hvinende El motorer, nej, det virker ikke! Vejgaard
|