Men vigtigst med danske øjne er, at Lars Bækkelund og Arne Pagh slap af med deres 40.000 strafpoint, som de uretmæssigt var blevet tildelt på grund af fejl i den gps, løbsledelsen havde monteret i deres bil, og som danner grundlag for tildeling af strafpoint.
"Vi fik lovning på, at man ville forsøge at hive alle data ud af vores gps, og det er sket i løbet af dagen," fortæller en lettet codriver Arne Pagh. Hans chauffør Lars Bækkelund tager alle problemer med et skævt smil og kører bil som få på de isdækkede bjergveje i Ardeche. Det danske tophold har med dagens udvikling kørt deres Fiat 128 Coupé fra 1972 op på en 11. plads af de tilbageværende 291 deltagende hold.
Flot kørsel og sletning af uretmæssigt tildelte strafpoint har bragt Lars Bækkelund og Arne Pagh i Fiat 128 Coupé op på ellevtepladsen i Rallye Monte-Carlo Historique. (Foto: Michael Eisenberg)
"I morgen skal vi køre i 21 timer fra Valence til Monaco med fem indlagte specialetaper, og jeg er klar til enhver udfordring," lover Lars Bækkelund, der håber på endnu mere sne. Det vil give hans lille Fiat en fordel over for de mange motorstærke Porscher og Alpine Renault-biler.
Også Bent Mikkelsen og Jens Gandrup havde en flot dag i Ardeche-bjergene. De kørte deres Alfa Romeo GTV op fra nr. 130 til nr. 87 på de glatte veje. Og havde de ikke haft 2800 strafpoint ekstra på grund af en fejlkørsel på en motorvej ved Geneve, havde de ligget omkring nr. 30.
Bent Mikkelsen og Jens Gandrup har kørt deres Alfa Romeo op i top 100 inden det sidste døgn i Rallye Monte-Carlo Historique. (Foto: Michael Eisenberg)
Brødrene Mark og Kåre Berg har kørt deres Porsche 911 frem fra nr. 195 til nr. 153, mens det danske damehold Danna Corke og Marie Louise Jensen har rykket deres MG B op fra nr. 277 til nr. 260.
Rallye Monte-Carlo Historique føres inden det sidste døgn af nordmændene Henning Jørstad og Tine Hallre i Alpine Renault. De var det først startende hold fra København og blev sendt af sted med en lang motorsnak og gode ønsker på startrampen af Hans Kongelige Højhed, Prins Joachim. Foreløbig har de kongelige ønsker virket. Michael Eisenberg Læs mere om: Monte Carlo28/01/10 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |