Udenlandsfynboen: Nils K. Vestergaard har gennem de sidste tre sæsoner deltaget i Formel Ford på topplan - både i Danmark og i Benelux-landene. I kraft af ingeniørmæssige erfaringer og seriøsitet blev Racingteam Vestergaard håndplukket til forberedelserne af den seneste forbedring på FF-raceren, hvilket omfatter skifte fra diagonal- til radialdæk.
- Af praktiske årsager kører alle FF-serier rundt omkring i Verden på samme dækfabrikat og -type, forklarer Nils K. Vestergaard. - Dette giver samtidig god basis for en fair afvikling af det uofficielle verdensmesterskab som Formel Ford, som hvert år køres på netop Brands Hatch. Sammenfaldende omstændigheder har dog bevirket, at FF-raceren først nu er kørt i stilling til et dæktypeskift.
Nils K. (t.v.) og teamchef Gert Vestergaard (i midten) er i pitteltet altid klar til en snak omkring racingteknik i Formel Ford. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- En racing-serie oplever forholdsvis sjældent sine 2-cifrede fødselsdage, supplerer far og teamchef: Gert Vestergaard. - Baggrunden for FF-seriens lange levetid skal derfor findes i et økonomisk fornuftigt koncept, samt at det tekniske reglement åbner mulighed for mange racing-konstruktører til at byde ind på et konkurrencedygtigt single seater-chassis.
Diagonaldækket blev opfundet tilbage omkring år 1900, hvorimod radialdækket så dagens lys i 1946. Nils K. Vestergaard forklarer om baggrunden, at Formel Ford først nu til 2010-sæsonen skifter til radialdæk: - Racing på motorbaner kræver bredere dæk end til normale hverdagsbiler, men først efter 1974 var det imidlertid muligt at få brede radialdæk. Derfor var Formel Ford i fuld gang med race på diagonaldækkene, hvilket senest er sket med engelske Avon som leverandør.
Nils K. Vestergaard var første tester af radialdækket til Formel Ford. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Dækkontrakterne i motorsporten strækker typisk over flere år, fortsætter Gert Vestergaard. - Ved genforhandlingen af den nuværende 5 års-kontrakt har FF-organisationen gjort endeligt op med et dæk, som er ukonstant hen over et løbsheat og derfor ikke modsvarer udviklingen inden for set up af undervognen. Dette har bevirket et leverandørskifte til britiske Dunlop, som havde mulighed for at fabrikere radialdæk til de relevante dæk-/fælgdimensioner i Formel Ford.
Inden for motorsport vægtes vedhængnings-evne højere end holdbarhed og slidstyrke, fordi dækkets primære levetid kun strækker sig over en enkelt løbsweekend.
Med baggrund i erfaringen som racing engineer blev Nils K. Vestergaard udvalgt af Dunlop til support omkring dæktypeskiftet. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Nils K. Vestergaard & Co. har arbejdet målrettet med analyse af optimale driftstemperaturer og det bedst anvendelige dæktryk: - Ingeniørerne fra Dunlop kikkede forbi vores pittelt ved VM 2009 på Brands Hatch. Her havde jeg kvalificeret på femtebedste tid, hvilket ikke er hverdagskost for et privatteam. Briternes interesse blev endnu større, da jeg med min baggrund i racing engineering dokumenterede tingenes udvikling/tilstand med udskrifter og analyser fra den bærbare computer.
- Nils blev herefter købt fri fra sit job hos Formel1-teamet: Force India til et par dages køretest med den franske Mygale-racer, oplyser Gert Vestergaard. - Dækfabrikken havde fremstillet en prøveserie på 20 fordelt over 3 forskellige gummiblandinger, som Nils fik lejlighed til at teste intenst. Specielt var englænderne imponerede, da han foreslog en justering af racerens opsætning, som kappede over et sekund af omgangstiderne.
Nils K. Vestergaard kan umiddelbart konstatere, at radialdækket betyder højere gennemsnitshastighed i FF-heatene. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Sidenhen har FF-organisationen lagt sig fast på racingdækket, som Nils K. Vestergaard udpegede til favorit. Dette blev underbygget med en efterfølgende stortest med racere fra andre chassis-konstruktører. Dunlop har derfor iværksat en serieproduktion således, at FF-teamene får mulighed for testning af den nye dæktype hen over vinterpausen.
- Generelt bliver omgangstiderne noget hurtigere hen over et helt FF-heat, afslutter Nils K. Vestergaard. - Radialdækket beholder således en stor trædeflade til underlaget i længere tid end diagonaldækket. Udfordringerne fortsætter dog omkring finjustering af dæktryk, driftstemperatur som sporing af for- og baghjulsophæng.
Racingteam Vestergaard Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Nils K. VestergaardRacingteam Vestergaard |