- Division 1A er den næstskrappeste klasse på EM-plan og omfatter RC-bilerne med tunede 1,6 liters motorer, oplyser Michael Rolighed. - I lighed med flere af mine klubkammerater i MNJ er den langsigtede plan også en fuld sæson i EM-serien. 2009 var derfor planlagt til finjustering af den konkurrencedygtige Citroën C2-racer og deltagelse i DM-serien. Desuden havde vi i Rolighed Motorsport slået kryds i kalenderen ved to-tre udvalgte EM-arrangementer i 2009.
Rolighed er godt tilfreds med skiftet til Division 1A med Citroën C2 Super 16oo’eren. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Rolighed Motorsport er et fælles familie-projekt, idet begge forældre: Bjarne og Hanne har været aktive motorsports-udøvere. Sammen med broderen: Thomas samt kæresten: Christina er de grundstammen i supportteamet både før, under og efter løbene. Desuden har vennerne: Kristian Skov, Palle Huus og Lars Krogh anvendt mange timer sammen med Michael Rolighed i opbygningen af den nye RC-racer, som er skruet sammen helt fra bunden i teamets værksted.
- Som privatteam er det vigtigt at kende sin konkurrencebil helt til bunds samt til allermindste skrue, fortsætter Michael Rolighed. - Denne viden og grunderfaringerne er alfa og omega, når først gassen brænder og udfordringerne viser sig under arrangementerne i både ind- og udland.
Rolighed Motorsport har arbejdet med konstruktivt omkring udfordringerne med opbygningen Citroën C2’eren helt fra bunden. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I modsætning til racing på asfaltbaner bliver drivlinjen - gearkasse, kobling og trækaksler - i RC-bilerne belastet ekstra hårdt. På hver RC-baneomgang skiftes der flere gange mellem asfalt og det underlag: kridt/grus.
- Specielt overgangen fra kridt/grus til asfalt giver nogle kraftige ryk i undervognen, konstaterer Michael Rolighed. - Som hverdagsbilist oplever man noget tilsvarende under aquaplaning. Derfor er RC-trækakslerne specialfremstillet til at klare strabadserne, og jeg havde naturligvis også anskaffet nogle af disse til DM-starten, som foregik på EM-stadionet: Estering lidt uden for Hamborg i det nordlige Tyskland.
Rolig Motorsport opdagede hurtigt på Estering, at trækakslerne drillede og derfor ikke kunne holde til belastningerne. Drivlinje-problemerne var løst til det efterfølgende dansk/tyske RC-stævne på hjemmebane hos MNJ, hvor slutresultatet blev to fine andenpladser i både den danske og den tyske A-finale.
- Citroën C2’eren er forholdsvis ny på den internationale RC-scene, forklarer Michael Rolighed. - Den er dog fuldt konkurrencedygtig med en kampvægt, som holder sig flot under den tilladte 950 kilo for Division 1A. Ved DM-løbet på sydsjællandske Nisse-Ringen sprang motoren populært sagt i luften, og dette skulle betyde et uventet afbræk i 2009-sæsonen for Rolighed Motorsport hen over sommeren.
I første omgang manglede den genopbyggede motor hestekræfter i forhold til specifikationerne på 215 HK.
- Vi fik i anden ombæring opjusteret motoren til fuldt konkurrenceformat, oplyser Michael Roklighed. - Vi kunne derfor fortsætte rookie-sæsonens finjustering af racing-detaljerne. I DM-semifinalen på RC-stadionet hos MNJ scorede jeg derfor en sikker sejr i Division 1A.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Division 1A er yderst populær på EM-scenen. Michael Rolighed var derfor skrevet på startlisten som 1. reserve til efterårets EM-arrangement på Estering, men det nordjyske RC-team kom desværre ikke ud at køre i Nordtyskland.
- 2009 er stort set gået efter forventningerne, afslutter Michael Rolighed. - I 2010 sætter Rolighed Motorsport fuld trumf på og sigter efter DM-guldet i Division 1A, I vinter-pausen skal Citroën C2’eren derfor adskilles i atomer og gennemkikkes. Desuden påregner jeg fortsættelse af det fysiske træningsprogram, som er tilrettelagt i samråd med Team Danmark. 2010 er der også igen planlagt deltagelse i udvalgte EM-arrangementer.
Michael Rolighed sigter efter DM-guldet 2010 i Division 1A. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Rolighed Motorsport har kørt 2009-sæsonen i samarbejde med: Gedsted Autoophug, Torben Birkelund Transport, Lynbudet, Andelskassen Himmerland, Dinitrol Hobro/Hadsund, FS Auto, Bojer Maskinteknik, Villumsign, Danglas, Boll Biler, Martin Thomsen Transport, DK Benzin Møldrup, Himmerlands Klovpleje, OK Autolakering, Dansk Automobil Sports Union og Himmerlands Serviceudlejning.
Motorsport Nordjylland Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Michael Rolighed |