Er tiden for bilfabrikkernes engagement i Formel 1 ved at være slut? Måske, nogen vil endda sige sandsynligvis. Årsagerne kan der være flere. Da bilfabrikkerne så småt begyndte at vise større interesse for Formel 1 sporten, var det også en tid med økonomisk vækst. Man så pludselig en stor marketingsmulighed i Formel 1. Man kunne pludselig få råd til at profilere sig her også.
Først var det Honda der trak sig (Foto: Honda Racing)
Men med den nuværende økonomiske afmatning, har først Honda, siden BMW og senest Toyota trukket stikket ud fra Formel 1 engagementet. Renault overvejer også deres situation. Med hensyn til Toyota, er der efterfølgende kommet en del kritik. Ikke alene over beslutningen, men også over den ledelsesform som er besluttet i Japan. Tidligere ansatte hos Toyotas Formel 1 team undrer sig over den strategi man har valgt i Japan. Samtidigt erkender de samme personer også at man ikke tidligere i forløbet havde set problemet.
Så meldte BMW sig ud (Foto: BMW Motorsport)
Toyota har ved et par lejligheder omstruktureret teamet. Onde tunger vil måske sige "renset ud". Et par tidligere ansatte kritiserer i dag Toyota får at have taget en helt forkert retning ved at ansætte og indsætte de helt forkerte profiler til det svære job det er at drive et Formel 1 team.
Richard Cregan og Norbert Kreyer er blandt de navngivne tidligere ansatte på topniveau, der nu er ude og kritisere Toyota. Et af deres kritikpunkter går på at man har taget en marketingschef for Toyota/Lexus og gjort vedkommende til teamchef.
Hos Toyota har man som årsag til sin tilbagetræden officielt angivet den økonomiske krise som årsag. Ganske som de andre også har gjort. Det er dog første gang at nogen kritiserer deres tidligere arbejdsgiver for at have lavet forkerte dispositioner. I hvert fald er der ikke kommet noget så tydeligt frem i medierne som tilfældet er omkring Toyota.
Toyota er de forløbigt sidste der har trukket sig (Foto: Toyota F1)
Niki Lauda ser tildels bilfabrikkernes tilbagetog som en slags forløsning. I øvrigt sammenlinger han den øjeblikkelige situation med en slags sauna hvor den til dels unødvendige ballast bliver svedt ud, og hvor efter man kan starte på en frisk. Han ser den måde som Mercedes hidtil har grebet det an på, som den mest fornuftige. Han tror også at andre bilfabrikanter godt kan finde på at efterligne Mercedes strukturen når det gælder Formel 1.
En af de øverste hos Williams teamet, Adam Parr, er den som stærkest udtrykker en ny æra for Formel 1. Han siger at et årti med en stor dominans af bilfabrikker er ved at være slut. Han spår at Formel 1 i de kommende år vil komme til at ligne Formel 1 som det var i 1990'erne. Ikke at det bliver det samme, men at man kan drage visse paralleler. Dons
Læs mere om: BMW Sauber F1 TeamHonda Racing F1 TeamPanasonic Toyota Racing |