Rallystortalentet Kenneth Madsen har allerede har vundet et overlegent danmarksmesterskab i rally i klassen for tohjulstrukne standardbiler. Han kører sammen med sin erfarne codriver Carina V. Møller i en Suzuki Swift Sport, og de er urørlige forud for sidste løb. (Foto: Michael Eisenberg)Det ene danmarksmesterskab, der er afgjort, er i klassen for tohjulstrukne standardbiler, hvor det nye stortalent Kenneth Madsen, Dianalund, allerede har vundet en overlegen sejr sammen med sin erfarne codriver Carina V. Møller, Tåstrup, i en Suzuki Swift Sport. De er urørlige forud for sidste løb.
Danmarks to hurtigste tørner sammen
Herudover er der intens spænding i yderligere tre danmarksmesterskaber samt i den historiske rallycup.
Størst interesse vil der være omkring klassen for firehjulstrukne biler i gruppe N og Super 2000, hvor landets to hurtigste rallyhold tørner sammen i, hvad der i tennissporten svarer til en tiebreak.
Max Christensen er på få år rykket op som en af landets absolut bedste rallykørere. Sammen med Dorthe Ravn fra Horsens er han regerende mester i Subaru Impreza WRX. I Yokohama Gjønge Rally kan de vinde titlen for anden gang. (Foto: Michael Eisenberg)
Max Christensen, Svenstrup, og Dorthe Ravn, Horsens, i Subaru Impreza WRX fører med et enkelt point foran Christian K. Jensen, Ans, og Søren Tøndborg, Kjellerup, i Peugeot 207 Super 2000. De to hold har skiftedes til at være hurtigste danske rallyhold i år, og det hold, der placerer sig bedst i rallyet på Møn, kan kalde sig danske mestre.
Lærlingen overgår mesteren. Talentfulde Christian Jensen har haft en god læremester i den syvdobbelte danmarksmester Karl-Åge Jensen. Men i år er det Christian Jensen, der er trukket fra, og vinder han sidste løb til DM i rally, er han sammen med Søren Tøndborg danmarksmester for første gang i sin Peugeot 207 Super 2000. (Foto: Michael Eisenberg)
De mest erfarne har aldrig vundet DM
I klassen for tohjulstrukne tunede biler er Tim Svanholt, Øm og Per Henriksen, Roskilde i VW Golf GTI favoritter til at tage titlen hjem. Tim Svanholt er i dag landets mest erfarne rallykører og har vundet næsten alt i rally, herunder europamesterskabet i rally for F2-biler – blot ikke den eftertragtede DM-titel. Men i år har han absolut muligheden. I flere af årets løb har han ligget i spidsen.
Landets mest erfarne rallykører Tim Svanholt har vundet næsten alt i rally, blot ikke den eftertragtede DM-titel. Men i år har han absolut muligheden for at vinde en DM-titel sammen med Per Henriksen i sin VW Golf GTI. (Foto: Michael Eisenberg)
De to sjællandske kørere får dog hård modstand fra de regerende mestre Martin Johansen, Vejen, og Henrik Vestergaard, Mørke, i Suzuki Swift Super 1600. Også i denne klasse er der tale om et rent shoot-out, bedste hold vinder mesterskabet.
Martin Johansen bruger sin bil til det yderste - og lidt til. Her er han på tre hjul sammen med Henrik Vestergaard i sin Suzuki Swift Super 1600. De to kørere er regerende mestre i deres klasse og kan genvinde titlen i Yokohama Gjønge Rally. (Foto: Michael Eisenberg)
Spektakulære kørere i gamle biler
I mesterskabet for Gruppe H, gamle, ikke-længere homologerede biler, hvoraf mange er tidligere superbiler i rally, køres der også efter devisen "The winner takes it all."
Henning Søgaard har vist sig som en meget effektiv og dygtig kører. Sammen med Iben Louring kunne han allerede have haft en DM-titel i hus i sin Ford Sierra Cosworth, men efter flere tekniske problemer må de to kørere nu ud i en gyser i årets sidste løb. (Foto: Michael Eisenberg)
Længe tegnede det til sejr til Henning Søgaard, og Iben Louring fra Amager i Ford Sierra Cosworth, men efter at de rendte ind i flere tekniske problemer, er den tidligere femdobbelte danmarksmester Johnny Pedersen, Slangerup, og hans codriver Ulrik Hogrefe, Ølstykke, i BMW M3 nu nået på omgangshøjde. Så også her gælder det om at satse alt for at vinde.
Hvis begge de to hold måtte få problemer, ligger Jonas Damgaard og Anja Bergholt fra Stenløse i Toyota Corolla GTi i baghold og kan så vinde titlen.
Ungt talent med gammel bil: Rallykøreren Jonas Damgaard følger i sin Toyota Corolla med kørere i langt hurtigere biler. (Foto: Michael Eisenberg)
To suveræne hold i historiske biler
År for år vinder Midland Historic Rally Cup, klassen for ægte historiske biler fra før 1982, mere og mere respekt hos publikum og hos kørere med moderne biler. Dels fordi de historiske biler er så fantastisk flot præpareret, dels fordi tre hold så at sige kører stærkere end deres biler burde kunne.
Ingen kan lægge en rallybil ud i et flottere drift end Kim Madsen. Sammen med Kasper Sørensen har han vundet den historiske rallycup to år i træk i sin veltjente Ford Escort RS 2000 fra 1977. Med sejr i Gjønge rally tager han titlen for tredje gang - og så skal bilen sælges. (Foto: Michael Eisenberg)
Også i Midland-klassen køres der efter vind eller forsvind-princippet. Kampen står mellem Kim Madsen og Kasper Sørensen fra Sorø i en Ford Escort RS 2000 fra 1977 og Per G. Hansen, Ringsted, og Karsten M. Svensson, Hässleholm, i en Porsche 911 RS fra 1976. Vinderen af de to bliver mester. De kan endda et risikere at stå a point efter løbet, men i så fald bliver det Sorø-mandskabet, der hiver stikket hjem i kraft af bedre delplaceringer.
En gammel perle af en rallybil skal skånes. Derfor kører Per G. Hansen ikke stærkere end nødvendigt i sin Porsche 911 RS fra 1976. Men når det gælder, er hans tider i Top 10 i Danmark. Og det gælder for alvor i Gjønge Rally, hvor han sammen med Karsten M. Svensson kan vinde sin første historiske mesterskabstitel i Midland Historic Rally Cup. (Foto: Michael Eisenberg)
Et tredje hold, der har kørt sensationelt godt, er Kenneth Jørgensen, Vanløse, og Tom Christophersen, Skibby, i Danmarks ældste rallybil, en Austin Mini Cooper fra 1962. De forventes at blive nr. 3 eller 4 i Midland Historic Rally Cup.
Danmarks ældste og svageste rallybil, en Austin Mini Cooper fra 1962 med kun 1300 ccm. Men Kenneth Jørgensen kører i et tempo, der sætter andre historiske deltagere med biler på 1600 og 2000 ccm under hårdt pres. (Foto: Michael Eisenberg)
Masser at se på for publikum
"Det bliver kræs at være tilskuer til Yokohama Gjønge Rally," siger løbsleder Linda Schrøder.
"På selve løbsdagen, lørdag den 14. november, er der stort rallycentrum i Stege på den gamle sukkerfabrik lige ved broen ind til Stege by. Her vil man kunne se alle de forventede 60-70 deltagere hele fem gange i tidsrummet kl. 8-18. Med programmet i hånd kan man også tage ud på de 10 hastighedsprøver og se kørerne i aktion med hastigheder på op imod 200 kilometer i timen på de små veje," oplyser Lind Schrøder.
I 1980'erne var han det helt store talent med en stribe af mesterskaber. Som moden mand rækker han ud efter endnu en titel. Johnny Pedersen og hans codriver Ulrik Hogrefe kan med sejr i årets sidste rally tage endnu en titel hjem i deres BMW M3. (Foto: Michael Eisenberg)
Fredag aften kl. 18 skal alle bilerne til teknisk kontrol i rallycentrum, og den kan også ses af publikum. Og lige som bilernes dæk skal tjekkes og måske skiftes, får publikum lejlighed til at gøre et røverkøb på gode dæk.
Superbrugsen har opstillet en rallysimulator, hvor man kan måle sig mod de tider, som nogle af landets bedste kørere har sat inden rallyet.
Der er også stort rallyshow, hvor nogle af vinderne af de 30 Gjønge Rallyer bliver interviewet i det store publikumstelt. Blandt de forventede deltagere er 85-årige Arne Guldmark, som tog sejren i 1966, Jan "Motor" Mortensen, der vandt løbet ikke mindre end seks gange i perioden 1973-1995, samt den regerende danmarksmester Max Christensen, der tog sejren hjem i sidst kørt Yokohama Gjønge Rally i 2008.
Yokohama Gjønge Rally slutter lørdag kl. 18, hvor løbets vindere kører op på målrampen og kan sprøjte med champagne som bevis på, at de er Danmarks hurtigste rallyhold og nykårede danmarksmestre. Den ære forventes at tilfalde enten Max Christensen og Dorthe Ravn i Subaru eller Christian Jensen og Søren Tøndborg i Peugeot.
De aktuelle stillinger:
Firehjulstrukne biler (4WD, gr. N og Super 2000)
Max Christensen, Svenstrup / Dorthe Ravn, Horsens, Subaru Impreza WRX, 70 pt.
Christian K. Jensen, Ans / Søren Tøndborg, Kjellerup, Peugeot 207 Super 2000, 67 pt.
Mest sandsynlige scenario: Et af de to mandskaber vinder hele løbet og bliver dermed danmarksmester.
Tohjulstrukne tunede biler (2WDB gr. A og DK)
Tim Svanholt, Øm / Per Henriksen, Roskilde, VW Golf GTI, 69 pt.
Martin Johansen, Vejen / Henrik Vestergaard, Mørke, Suzuki Swift Super 1600, 65 pt.
Mest sandsynlige scenario: Et af de to mandskaber vinder klassen og bliver dermed danmarksmester.
Tohjulstrukne standardbiler (2WD standard, Gr. E/N)
Kenneth Madsen, Dianalund / Carina V. Møller, Tåstrup, Suzuki Swift Sport, 69 pt.
Mestrene er fundet – og det er Kenneth og Carina.
Gamle biler (Gruppe H)
Henning Søgaard, København S / Iben Louring Mortensen, København S, Ford Sierra Cosworth, 55 pt.
Johnny Pedersen, Slangerup / Ulrik Hogrefe, Ølstykke, BMW M3, 52 pt.
Jonas Damgaard, Stenløse / Anja Bergholt, Stenløse, Toyota Corolla GTi, 46 pt.
Mest sandsynlige scenario: Et af de to førstnævnte mandskaber vinder klassen og bliver dermed danmarksmester. Hvis de begge får problemer, kan Jonas og Anja tage stikket hjem.
Midland Historic Rally Cup (ægte historiske biler)
Kim Madsen, Sorø / Kasper Sørensen, Sorø, Ford Escort RS 2000, 198,5 pt.
Kenneth Jørgensen, Vanløse / Tom Christophersen, Skibby, Austin Mini Cooper, 183,5 pt.
Troels Lund, Slagelse / Michael Christensen, Staffanstorp, VW Golf GTI, 183 pt.
Per G. Hansen, Ringsted / Karsten M. Svensson, Hässleholm, Porsche 911 RS, 169, pt.
I denne cup køres der efter et anderledes pointsystem, og man kan kun få point i fem ud af de seks løb. Mest sandsynlige scenario: Et af de to mandskaber Kim/Kasper eller Per G/Karsten vinder generalklassementet i cuppen og bliver dermed DASU Cup-vinder. Michael Eisenberg Læs mere om: Carina V. MøllerChristian JensenDorthe RavnHenrik VestergaardKenneth MadsenMartin JohansenMax ChristensenPer HenriksenSøren TøndborgTim Svanholt14/11/09 - DM Rally |