Opdateret - nu med video af deres kæmpe indsats Torsdag aften kørte Scott Sharp galt i sin Acura ARX-02a i træningen forud for lørdagens ALMS løb på Road Atlanta banen i Georgia. Bilen var faktisk totalt skadet efter uheldet, men Patrón Highcroft Racing teamets mekanikere er gjort af specielt stof. En ny bil står klar til deltagelsen i ALMS løbet i rette tid, så Scott Sharp og hans medkørere kan deltage i kampen om mesterskabet.
En anden overskrift til artiklen kunne være - "Al respekt til racemekanikere hvor de end arbejder" - for det arbejde de laver er al respekt værd.
At se en totalt smadret racer kun 2 dage før den skal deltage i et løb, kan tage gejsten fra stort set alle - måske lige med undtagelse af racemekanikere. De er for de flestes vedkommende gjort af et helt specielt stof. Det har mekanikerne hos Patrón Highcroft Racing teamet i ALMS serien netop bevist.
Torsdag kørte Scott Sharp galt i sin racer og det viste sig at den var totalt skadet. Da bilen kom i pit, blev der hurtigt lavet en opgørelse over hvad man skulle bruge af reservedele. En del havde man taget med til Road Atlanta, men rigtigt meget manglede. Der blev sendt besked til teamets hovedkvarter i Californien om hvad man manglede. Delene blev fundet på hylderne og straks sendt til den modsatte ende af USA og fredag morgen kl. 8,00 kunne mekanikerne påbegynde opbygningen af en helt ny bil.
Man er påbegyndt monteringen af stumper (Foto: Patron Highcroft Racing)
Kl. 5,45 lørdag morgen var der mange der vågnede ekstra hurtigt. Patrón Highcroft Racing teamets mekanikere havde en ny bil klar til morgenens warm-up. Heftig regn i løbet af natten udsatte dog warm-uppen, men da den så blev kørt, kunne David Brabham i løbet af ret få omgange klokke bilen ind på en fornem syvende plads. Bilen fik undervejs rettet setuppet til, så det passer næsten perfekt til bilens tre kørere der udover David Brabham og Scott Sharp også tæller Dario Franchitti.
Sent fredag nat var man nået et langt stykke (Foto: Patron Highcroft Racing)
Nedenstående en opgørelse over den mængde reservedele som mekanikerne byggede en ny bil ud af.
Acura ARX-02a Statistics:
Chassis mechanical parts: 4000
Chassis electrical parts: 250
Engine parts: 100 (excluding internals of engine)
Gearbox parts: 350
Parts with tracked life: 1000 (excluding internals of engine)
Custom hardware (fasteners, o-rings, bearings): 450
Rebuild Statistics:
Genbrugte dele: ca. 10%
Duncan Dayton fra Patrón Highcroft Racing teamet siger om mekanikerne:
"Jeg kan umuligt være mere stolt over disse guttermænd. De har lavet et helt utroligt stykke arbejde. Vi havde en lignende ulykke i sidste sæson, men denne sæsons Acura er væsentligt mere avanceret som indeholder en utrolig mængde high-tech.
Dette enestående teamarbejde er helt utroligt. Gutterne har stukket hovederne sammen, udført et stort stykke teamarbejde og har fået det til at lykkes. Efter ulykken i torsdags var der ingen der troede det muligt at genopbygge bilen så hurtigt, men de her gutter ville bare ikke give op."
"Jeg er virkelig taknemmelig for de tilbud om støtte og hjælp som vi har fået fra de andre Acura teams, vore konkurrenter og de lokale underleverandører - vi er virkeligt taknemmelige. Mekanikerne øjner mesterskabet forude og de vil ikke lade en ulykke komme i vejen for det."