Men denne lørdag skulle vise sig at blive en af teamets største triumfer, da Tommy Dam Kieffer for første og anden gang kørte en flot sejr hjem i den tætte og svære YT2 klasse, som de sidste par år har været stærkt domineret af Peter Mikkelsen i sin Porsche 944. Tommy havde kørt sig til P3 i begge heats dog bag Michael Wielsø, som inden weekenden var på den 2. plads i mesterskabet, som teamet vil have fingrene i, men Tommy overhaler begge de garvede og taktiske Porsche kørere og ender begge løb som første mand under det ternede flag. En kæmpe forløsning for Tommy, som har arbejdet meget målrettet på at blive hurtigere og stærkere i løbene, men også for teamet som desværre manglede deres trofaste mekaniker Mads, der var på ferie.
Tommy Kieffer ved søen på Sturup i sin vinder Devil Island Racing BMW. (Foto: Anni Hansen)
Teamets gamle Alfa 75 var også blevet taget frem, da en god ven af teamet gerne ville prøve kræfter med en gammel italiener. Torben Nielsen, som ellers er en meget trofast japaner kører, leverede en solid indsats med en 7. og 5. plads. Torben var synligt imponeret over bilens formåen og kørte omgangstider i heat 2, som kun var omkring et sekund langsommere end de hurtigste. Det var tydeligt, at bilen voksede med chaufføren hen over dagen. Hvis teamet og Torben kan blive enige, kan det være, at vi for første gang stiller med 4 biler til det sidste løb i okotober på Knutstorp.
Torben Nielsen, som for første gang kørte Alfa i teamet, fik sat skub i 75’eren. (Foto: Anni Hansen)
YT1 feltet var desværre i løbet af dagen blevet noget fortyndet, så tilbagevendte Henrik Nøhr kunne med rimelig stor margen slutte begge løb på 1. pladsen. Teamet havde forberedt sig på en del arbejde og problemer med BMW raceren, som havde fået skiftet motor og bagtøj i ugerne op til, men de lange dage på værkstedet kom til fuld udbetaling i form af en fejlfri bil. Tak til Morten Hersoug og Torben Nielsen for timerne, de har brugt på bilen.
En glad Tommy Kieffer laver sejrsdans foran Peter Mikkelsens Porsche, som han netop havde vundet over. (Foto: Anni Hansen)
En glad Henrik Nøhr hilser Tommys anden sejr, inden han selv kører ud til sidste heat i YT1, som han også vinder. (Foto: Anni Hansen)
Henrik Nøhr ”sparede” indimellem på gummiet i svingene. Her er det højre forhjul. (Foto: Anni Hansen)
For første gang i teamets historie skulle vi deltage i et nyt initiativ fra HMS’s side, nemlig et 45 min. løb med tvunget stop og kørerskifte, og da Tommy’s BMW er en tidligere tysk langdistance racer med en 80 liter tank, var det oplagt at gå efter endnu en sukkerskål. Henrik, som tidligere har ejet og kørt 2 mesterskaber hjem i bilen, kørte os ind på en flot P1 med 3 Porsche 911 fra 76 klassen lige bag sig. Tommy startede i bilen og fik en flot start, hvor han fulgte med 911’erne, og på omgang 2 var han etter igen. Desværre kom teamets uerfarenhed med køreskift til at koste dyrt, da Tommy misforstod teamets håndtegn, som vi ikke havde synkroniseret, og pludselig kom i pit, mens Henrik stod og så racerløb og drak Cola. Dette kostede os mindst et minut ekstra.
Torben Nielsen og Morten Hersoug, hvis hånd man lige kan ane på fordækket, hjælper Henrik klar under kørerskiftet. (Foto: Anni Hansen)
Henrik kommer af sted i bilen og kommer ud lige bag den førende Porsche, som vi er på omgangshøjde med. Desværre spinder Henrik rundt i depotsvinget efter en omgang lige bag etteren. Det viste sig, at der var blevet smidt olie i svinget, så det var meget tæt på at koste den fine blå BMW en ordentlig en på tuden, men heldet var med os, og muren blev undgået med omkring en halv meter. Dagens store mærkværdighed kom, da vi krydsede målstregen ca. et minut efter vinderen. BILEN LØB TØR PÅ MÅLSTREGEN……. måske havde vi ikke gennemført, hvis ikke vi havde holdt så længe i pitten.
Henrik Nøhr på vej ind på banen igen fra en spindetur nær muren i depotsvinget. (Foto: Anni Hansen)
Et glad team Devil Island Racing på sejrsskammelen på anden pladsen. (Foto: Anni Hansen)
Tak til alle HMS folk for et fantastisk arrangement og tak til alle kørere for et super fair race uden buler, vi glæder os til at se jer og alle de historiske igen på Knutstorp d. 10. & 11. oktober.
Devil Island Racing Læs mere om: Henrik Nøhr JensenTommy Dam KiefferSturup Raceway |