Lørdagens tidtagning bød på problemer med specielt dækkene, som gjorde, at Jan Magnussen blot satte sjettehurtigste tid. Men efter et behersket avancement i det første kvalifikationsheat, leverede han stribevis af overhalinger i andet kvalifikationsheat, som han vandt ligesom den afgørende finale.
”Tidligt i andet heat var jeg klar over, at jeg kunne vinde i dag,” fortæller Jan Magnussen. ”Da vidste jeg, at jeg ville være i stand til at starte oppe foran i finalen, og så vidste jeg, at jeg havde en mulighed for at vinde.”
”Jeg synes, at andet heat bare var det bedste heat, jeg nogensinde har kørt i DTC. Der var masser af gode overhalinger, og jeg havde god fart i bilen.”
I løbet af første omgang blev Martin Jensen, Albertslund, og Jason Watt, Herlev, passeret af Jan Magnussen, som efter en intens dyst med James Thompson, England, passerede den mesterskabsførende på fjerde omgang.
Herefter blev Henrik Lundgaard, Hedensted, jagtet, indhentet og passeret på syvende omgange, og nu var der blot 1,6 sekunder op til den førende Per Poulsen, Årup. Det forspring blev kørt ind, og selv om Honda-køreren forsvarede sig godt, blev det hele afgjort midtvejs på sidste omgang i en meget tæt overhaling.
Jan Magnussen dykker indenom Per Poulsen og sikrer sig sejren i andet kvalifikationsheat. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
”Jeg kunne høre ham hele vejen forbi,” fortæller Jan Magnussen, mens han forsøger at gengive en metallisk lyd med munden. ”Per ville gerne have den heatsejr, men jeg havde også brug for den i det samlede regnskab, og han gav sig ikke så let, som jeg havde troet, bare fordi han var privatkører. Men han holdt på, og det gjorde det bare meget sjovt.”
I finalen fik Jan Magnussen det noget lettere, da vinderen af første kvalifikationsheat, Casper Elgaard, Århus, blev elimineret efter et sammenstød med Michel Nykjær, Næstved, og et autoværn.
”Jeg blev klemt godt og grundigt inde,” fortæller den tidligere tredobbelte Danmarksmester. ”Vi kommer side om side hen over knækket på publikumslangsiden, og Michel kommer stille og roligt forbi mig, men jeg er stadig en halv vognlængde oppe på siden af ham. Måske tror han, at jeg er forbi, men han klemmer mig inde. Jeg prøver at skubbe lidt til ham for at få lidt plads, men der var desværre ikke noget at gøre, og så stod der er en dækmur.”
”Jeg føler, at jeg kører forbi ham, og så begynder jeg at trække ind for at lukke lidt af i banen, og der rammer vi så hinanden,” siger Michel Nykjær.
”Jeg tænkte, at jeg blev sat af, for det var den følelse, jeg havde, for jeg gik fuldstændig sidelæns og røg ud over curben. Heldigvis fik jeg sat den i gear og smidt den rundt, så jeg kom igennem som treer. Det var bare et racing uheld. Jeg syntes, at jeg var foran ham.”
Trods uheldet kunne Michel Nykjær fortsætte og det lykkedes ham at køre forbi James Thompson og tage andenpladsen. Den mesterskabsførende brite måtte derimod på allersidste omgang lade den tredje og sidste podieplads gå af hænde, da han blev passeret af Jason Watt i en alt-eller-intet overhaling for enden af langsiden.
”Jeg kunne se, at jeg kunne fange ham, og det kunne han også,” fortæller Jason Watt. ”Selv med et par omgange tilbage, var det stadig lidt tvivlsomt, men da jeg så nåede op til ham på sidste omgang, tænkte jeg hellere gruset end en fjerdeplads.”
”Da han så bremsede, trak jeg ind og så bremsede jeg. Jeg anede ikke, om han havde bremset sent eller tidligt, men han har åbenbart bremset forholdsvist sent. Jeg nåede lige at stoppe bilen, og det var lidt med lidt rallycrossstil.”
På sidste omgang dykkede Jason Watt (tv) indenom James Thompson og tog den tredje og sidste podieplads. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
”Nogle gange når man overhaler, tager man halvdelen af bilen med,” forklarer James Thompson om situationen. ”Min plan var at komme i mål, og der er nogen overhalingsforsøg, hvor det ikke er muligt. Jeg lod ham bare slippe forbi, så jeg kunne fuldføre.”
”At få fjerdepladsen med en bil, der var 80 kilo tungere end hans, var svært. Man kan ikke kæmpe mod fysikkens love. Man kan kun kæmpe til en vis grænse, og han var glad for tredjepladsen og jeg var glad for fjerdepladsen. Det vigtigste er, at vi stadig fører mesterskabet.”
Blandt privatkørerne var det denne gang Jens Møller, Ikast, som endte med at klare sig bedst i finalen, hvor Kristian Poulsen, Padborg, og Michael Carlsen, Vissenbjerg, kæmpede om anden- og tredjepladsen.
”Jeg havde god fart på i finalen, og det var en fair kamp, jeg havde med Kristian,” fortæller Michael Carlsen, som blev treer. ”Vi lå i en klump og kæmpede fra nummer fem til nummer otte, som jeg blev, og vi var meget ens. Vi kørte faktisk lige stærkt alle sammen, og jeg synes, at jeg fulgte godt med.”
”Jeg mistede en lille smule tryk på bremsen til sidst, men det var ikke noget. Min servostyring virkede hele vejen hjem, og det har den ikke gjort hele året, så det var dejligt. Det var første gang, jeg havde servostyring på, så det var dejligt at prøve. Faktisk var det mit bedste løb i år.” Læs mere om: Casper ElgaardJames ThompsonJan MagnussenJason WattMichel NykjærPer PoulsenChevrolet Motorsport DanmarkFDM MotorsportHartmann RacingRee SportTeam BYGMA Jason Watt RacingJyllandsringen23/08/09 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |