Heat 1
Starten blev forsinket da Claus Søgaard Poulsens transponder ikke virkede. Det gjorde ingen forskel for polesitter Jens Juel Jeppesen der blev fulgt af Ford Escort-kollegaerne Poul-Erik Dam Larsen og Tommy Kjehr med Nikolaj Maarslet Madsens Porsche 914-6 på fjerdepladsen.
Starten på 1 heat. (Foto: Motorsporten.dk)
Mens Jeppesen og Dam Larsen hurtigt lagde beslag på første- og andenpladsen, udkæmpede Kjehr og Maarslet en dyst om tredjepladsen over flere omgange med Porschen som vinder.
Det kostede dog tid til de forreste samtidig med at Claus Søgaard Poulsen og hans BMW 2002 kom tættere på. Snart måtte Kjehr afgive fjerdepladsen til BMWen, på en dag hvor den forsvarende danmarksmester lignede en skygge af sig selv.
Dermed var top-5 placeringer fordelt allerede midt i løbet og de indbyrdes afstande blev blot større som løbet skred frem.
Lars Eegholm i sin BMW 2002. (Foto: Motorsporten.dk)
Bagved førte Lars Eegholm i BMW 2002 an efterfulgt af Flemming Eickhoff, der udnyttede en god 10. plads i startopstillingen, med sin Volvo Amazon, men ellers var det Søren P. Christensens Escort der vagte opmærksomhed.
Fra en startplacering bagerst i det 17-vogne store felt snuppede han rask væk placeringer på de første omgange og var fremme på sjettepladsen på sjette omgang. Trods omgangstider der matchede med de bedste, var afstanden blevet for stor og sjettepladsen derfor resultatet.
Søren P. Christensens der vagte opmærksomhed i sin Escort. (Foto: Motorsporten.dk)
Eegholm trak i pit efter ni omgange, mens Eickhoff havde travlt med at forsvare sig mod Volvo-kollegaerne Michael Dam Larsen og Johnny Christoffersen samt Christian Nordals Mustang.
Michael løb med syvendepladsen, mens Nordal med en sidste kraftanstrengelse kørte forbi Christoffersen på sidste omgang, alt imens Eickhoff blev deklaceret til 10. pladsen.
Charlotte Engell i Ford Escort, samlet elver, tog andenpladsen i sin klasse foran Keld Gråbæk i Ford Cortina, mens Porsche 911-modellen – en tidligere vinderbil i '71-klassen – måtte nøjes med 13. pladsen i Peter Korsholms hænder.
1971 klassens eneste Ford Cortina Mk. II kører, Keld Gråbæk, måtte se sig slået af Charlotte Engell i den hvide Ford Escort Mk. I. (Foto: Motorsporten.dk)
Jens Juel Jeppesen på m1. pladsen, sammen med Poul Erik Dam Larsen (tv) på 2. pladsen samt Nikolaj Maarslet Madsen (th) på 3. pladsen. (Foto: Motorsporten.dk)
Heat 2
Jens Juel Jeppesen startede fra dagens anden pole og Nikolaj Maarslet Madsen fik chance for revanche med startpladsen ved siden af. Det var imidlertid Poul Erik Dam Larsen der ramte det helt rigtige omdrejningstal da starten gik og skød op mellem de to forreste. Jeppesen var næsten ligeså godt afsted og beholdt førstepladsen, men Maarslet måtte aflevere andenpladsen til den gule Escort.
Starten på 2. heat. (Foto: Motorsporten.dk)
Claus Søgaard Poulsen – nu med fungerende transponder – fulgte udviklingen på nærmeste hold, men fik snart flyttet opmærksomheden til bagspejlet, hvor Tommy Kjehr ville have revanche fra første heat. Dysten varede igen et par omgange, men med Escorten som vinder denne gang.
Charlotte Engell havde sjettepladsen at forsvare i sin Twin Cam, men måtte overgive placering efter placering til mere motorstærke konkurrenter. Søren P. Christensen brugte denne gang kun 1/3 af løbet på at komme op på sjettepladsen, men som i forrige heat var hans startposition i bagerste række en hindring for yderligere avancement.
Flemming H. Eickhoff i sin Volvo Amazon. (Foto: Motorsporten.dk)
Senere kom også Christian Nordal forbi med Mustangen og dermed var syvende- og ottendepladsen fordelt. De næste tre pladser var et internt Volvo-opgør. Johnny Christoffersen var denne gang kommet bedst af sted i sin 142 efterfulgt af Flemming Eickhoff i Amazon, mens Michael Dam Larsen og hans 142 måtte kæmpe sig op efter en dårlig start. Efter to meget bestemte udbremsninger af sine mærkekolleger var ottendepladsen hjemme, men da var tiden løbet ud for yderligere avancement.
Michael Dam Larsen fik en flot debut i den 'store og tunge' Volvi 142, som tidligere er blevet kørt af hans far Poul Erik Dam Larsen. (Foto: Motorsporten.dk)
Bagved vandt Torben Kristoffersen kampen mod Lars Eegholm, der havde kæmpet mod hinanden det meste af løbet.
Ringsteds Escort-mafia gentog 1-2 resultatet fra første heat og dermed vandt Jens Juel Jeppesen og Poul Erik Dam Larsen hver deres klasse, mens Nikolaj Maarslet Madsen endnu engang tog tredjepladsen.
Podieplaceringerne var de samme som i første heat. Vinder Jens Juel Jeppesen foran Poul Erik Dam Larsen og Nikolaj Maarslet Madsen. (Foto: Motorsporten.dk) Jesper O. Hansen Læs mere om: Ring Djursland21/06/09 - Ring Djursland - Historisk 1971 |