Lørdagen startede med klassens fri træning, hvor David Falch satte hurtigste tid i sin Peugeot 307 EPO IV, med Anders Majgaard på 2. pladsen i den nye Peugeot 308 EPO I, de to kørere var adskilt af 0,349 sekund, og kørte begge 1:09 tider.
Teamets tredje kører Peter Obel placerede sig her på 8. pladsen i sin Peugeot 307 EPO IV.
Anders Majgaard har nu godt styr på den nye racer, og kan køre tider der matcher dem David kan køre i den 'gamle' bil. (Foto: Motorsporten.dk)
Med de flotte resultater og tider til David Falch og Anders Majgaard var der naturligvis stor optimisme i teamet forud for eftermiddagens kvalifikation, og kørerne skuffede ikke forventningerne.
De to besatte igen de to første pladser, med David 0,299 sekund foran Anders. Peter Obel sluttede her på 8. pladsen i en tidtagning der havde Peugeot biler på 7 ud af de første 8 placeringer - og disse 8 kørere var alle indenfor 1,1 sekund af hinanden.
I søndagens første løb lavede David Falch endnu en af sine drømmestarter, og var første mand inde i svinget for enden af langsiden, og den placering holdt han frem til målstregen.
David Falch på vej mod sejren i søndagens første løb. (Foto: Motorsporten.dk)
Anders Majgaard fik en knap så god start, og måtte afgive nogle placeringer på vej op mod første sving, men han kæmpede stædigt videre og var hurtigt på vej tilbage mod podiepladserne, da han midt i løbet pludselige kom meget langsom rundt - problemerne med gearskiftemekanismen var vendt tilbage. Han fortsatte dog løbet og sluttede trods problemerne på omgangshøjde med David.
Peter Obel kørte et stabilt løb, og han formåede at fastholde sin 8. plads, trods stort pres fra kørerne bag ham.
David Falch øverst på podiet, her sammen med Peter Olsen (th) på 2. pladsen, samt Bruno Rasmussen (tv) på 3. pladsen. (Foto: Motorsporten.dk)
I pausen mellem de to løb blev der arbejdet på højtryk i Number 1 Racing, mekanikerne skulle have fixet problemet med gearskiftet på Anders Majgaards bil, samtidig med at de to øvrige racere også lige skulle serviceres.
Som sædvanlig fik teamets mekanikere bilerne klar, og optimismen var tilbage i teamet igen.
Ud fra resultaterne i det første løb, blev startplaceringerne til andet løb således for Number 1 Racing's kørere:
David Falch nummer 6
Peter Obel nummer 8
Anders Majgaard nummer 12
Igen var det David der kom bedst 'ud af hullerne', på vej ind i første sving var han allerede oppe på 4. pladsen, og lagde derefter hårdt pres på de forankørende, men også David's held slap op denne weekend - også han blev ramt af problemer med gearskiftet på Peugeot'en - så han måtte køre de sidste omgange af løbet i et temmelig adstadigt tempo, og afgive placering efter placering, med det resultat at han kom i mål på 11. pladsen.
Anders Majgaard derimod havde fart i bilen lige til det sidste, han kæmpede sig støt og roligt op gennem feltet, og var på de sidste omgange med i kampen om 3. pladsen i løbet.
Anders Majgaard var flyvende i det andet løb, og havde kurs mod podiet indtil han blev påkørt! (Foto: Motorsporten.dk)
Men på sidste omgang fejlbedømmer en af konkurrenterne totalt sin linie og indbremsning for enden af langsiden, rammer nogle markeringsdæk samt kører ind i siden på Anders med det resultat at forhjulsophænget knækker og Anders mister kontrollen over bilen der kører ind i autoværnet mindre end 50 meter før målstregen - en utrolig bitter afslutning på et flot løb, der så ud til at kunne have givet en podieplacering!
At konkurrenten efterfølgende bliver idømt en 20 sekunders tidsstraf, og mistede sin podieplacering hjælper dog ikke Anders, men beviser blot hans totale uskyld i den uheldige afslutning på løbet!
Peter Obel kørte endnu en gange et flot og stabilt løb, hvor der blev vundet et par placeringer, så han kunne krydse målstregen som nummer 6. Han er helt bestemt ved at udvikle sig til en kører som vi skal vænne os til at se i den forreste halvdel af feltet.
Stabil kørsel indbragte Peter Obel mange point denne weekend. (Foto: Motorsporten.dk)
Rent pointmæssigt kostede uheldene teamets to top kørere mange point, men alligevel kunne David Falch fastholde sin 1. plads i Advan Cup mesterskabet, mens Anders Majgaard nu desværre må se sig henvist til 8. pladsen ud af de 16 kørere der indtil nu har scoret point.
Peter Obel's stabile kørsel indbragte ham point nok til at han nu indtager 4. pladsen i mesterskabet.
Point tabellen efter 5. og 6. afdeling - Padborg Open:
|
Plac. |
Kører |
Mærke |
Point |
|
1 |
David Falch |
Peugeot 307 |
108 |
2 |
Bruno Rasmussen |
Peugeot 307 |
80 |
3 |
Peter Olsen |
Peugeot 307 |
78 |
|
4 |
Peter Obel |
Peugeot 307 EPO IV |
74 |
5 |
Kim Lund |
Peugeot 307 |
67 |
6 |
Anders Christensen |
Peugeot 307 |
58 |
|
7 |
Ole Luton |
Ford Focus |
52 |
8 |
Anders Majgaard |
Peugeot 308 EPO I |
49 |
9 |
Jesper Gregersen |
Peugeot 307 |
47 |
|
10 |
Steffen Larsen |
Peugeot 307 |
46 |
11 |
Kim Holmgaard |
Chevrolet Nubira |
43 |
12 |
Carsten Rasmussen |
Peugeot 307 |
32 |
|
13 |
Niels Ole Andersen |
Peugeot 307 |
15 |
14 |
Søren Marquard |
Peugeot 206 |
12 |
15 |
Peter Juhl Jensen |
BMW 320i E90 |
11 |
|
16 |
Michael R. Jensen |
Peugeot 307 |
8 |
|
Næste løb i Advan Cup mesterskabet er 'Juniløbet' på Jyllands-Ringen der køres om en månedstid, den 27. og 28. juni, her forventer Number 1 Racing at stille til start med begge de to nye 308 EPO I racere, der skal køres af Anders Majgaard og David Falch.
"Vi har efter løbene i weekenden fundet fejlene ved gearskiftemekanismen, og det er nu rette på plads. Det var selvfølgelig ærgerligt at det skulle drille os sådan, men vi fik da nået at vise at der er god fart i den nye 308'er. Nu arbejder vi på at få begge de nye racere klar, så vi kan nå mindst et par testdage med dem inden 'Juniløbet' på Jyllands-Ringen" - udtaler sportsdirektør Lars Vendelbo - "det er altid en stor udfordring og et kæmpe arbejde at bygge en helt ny racer, men nu føler vi alle at vi er på rette spor med den!" Hr. Nielsen
Læs mere om: Anders MajgaardDavid FalchPeter ObelNumber 1 RacingPadborg Park24/05/09 - Padborg Park - Advan Cup |