Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally

International rallysatsning

Rally 
22/05/09 

- for dansk Honda Civic Type R
Danske Knudsen Motorsport satser i 2009 på at køre den fulde løbsserie i det europæiske Euro Rally Challenge (ERC). Herudover har danskerne indplottet udvalgte rallies i International Rally Championship (IRC), som rangerer lige under VM-serien (WRC). Den sidste test af rallybilen: Honda Civic Type R foregik i det tyske toprally: ADAC Rallye Sulinger Land i området syd for Bremen.
 

- Det gik virkelig godt i rallyet, forklarer rallychauffør Martin B. Knudsen. – Efter en kontrolleret indsats på første hastighedsprøve blev tempoet strammet op, hvorefter vi bankede på til TOP FEM. Desværre måtte vi udgå fra en sjetteplads i generalklassementet efter HP 4, fordi der knækkede en trækaksel i rallybilen.

- Trækakslerne er normalt ikke et svagt punkt i Honda Civic Type R’en, supplerer co-driver Søren Kjær. - Både for gadeversionen og omkring rallybilens mekaniske komponenter gælder, at de er dimensioneret til at præstere pålidelige og sportsbetonde køreegenskaber.


Martin B. Knudsen får ERC-premiere 2009 i Honda Civic Type R med gæste-co driveren: Hans Marx.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Type R er Hondas varemærke for de indhøstede erfaringer fra rally og banesporten, som er direkte indbygget i en serieproduceret bilmodel. Som noget helt unikt anvendes den avancerede VTEC-teknologi af den japanske bilfabrik. Motorens ventilløftning ændres ved høje omdrejninger således, at der skabes et bedre power til f.eks. overhalinger.

- Jeg glæder mig til ERC-premieren: Int. 33. Sezoens Rallye, fortsætter Martin B. Knudsen. - Det kompakte rally foregår i det østlige Belgien, og er samtidig en afdeling af det belgiske mesterskab. Rallyteamene bliver præsenteret for 155 km. hastighedsprøver fordelt på 4 prøveområder, som gennemkøres tre gange hver under arrangementet. Som noget specielt foregår en fjerdedel af rallyet på løst underlag, hvilket stiller ekstra krav til valget af et kompromis set up, som kan anvendes på både asfalt og grus.

- I gadeversionen har Honda Civic Type R rådighed over 201 HK i 2 liters-motoren, oplyser Søren Kjær. - Rallyreglementet åbner dog mulighed for tuning, hvorfor der er 260 velsmurte hestekræfter parate til at bringe rallybilen af sted på hastighedsprøverne. Opbygningen er foretaget af JAS Motorsport i Italien, som også er partner for Honda i World Touring Car Championship (WTCC) og tilsvarende europæiske løbsserier. Italienerne har desuden leveret os nogle nye trækaksler, hvor brudproblemet er blevet elimineret.

Til Int. 33. Sezoens Rallye er co-driver: Søren Kjær forhindret i højresædet, men Knudsen Motorsport har allieret med en rutineret erstatning: Hans Marx, der til daglig er bosiddende i Luxembourg.

- Hans Marx er flerdobbelt dansk mester som co-driver, afslutter Martin B. Knudsen. - Han har desuden kørt utallige udenlandske rallies. Forhåbentlig får vi ekstra gavn af hans lokale sprogfærdigheder, selv om jeg kender de belgiske rally-arrangementer vældig godt fra flere besøg de sidste 2 sæsoner.

ERC-rallyserien omfatter desuden løb i henholdsvis: Holland, Frankrig, Tyskland, Italien og Danmark.

Knudsen Motorsport

Åge Kirketerp Jensen

Læs mere om:
  • Hans Marx
  •