Skal man se nøgternt på weekenden var det heldigt for Tom Kristensen at han hentede sejren. Mattias Ekström havde sejren i sin hule hånd efter en fejlfri indsats, der kun blev ødelagt af en punktering to omgange før mål. Omvendt viste Tom Kristensen utrolig stærk kørsel og især i de ekstremt vigtige omgange omkring pitstops viste han suveræn format. Det var især tydeligt efter danskerens første pitstop, som i forhold til hans tætteste konkurrent, den forsvarende mester Timo Scheider, var et forholdsvis langsomt stop. Alligevel kørte danskeren på sin ud-omgang fantastiske sektortider som i sidste ende gjorde at han holdt sig foran og bevarede den aktuelle 2. plads i løbet.
Det må siges at Ekström var i stand til at sætte sin bil perfekt op. Der var ingen problemer for svenskeren, og det er ikke for intet at han er at regne for DTM feltets allerbedste. Men som altid i race skal der køres optimalt helt frem til sidste meter, og teknikken kan altid slå til. Her viste Audi måske lidt svaghedstegn - Martin Tomczyk havde problemer med elektronikken i sin Audi og Tom Kristensens racer virkede ikke altid særlig stabil, og han klagede blandt andet over meget stor understyring. Specielt så danskerens racer meget nervøs ud under nedbremsningerne for enden af langsiderne. Ikke desto mindre kommer Audi ud af løbet - endda på banen hvor det notorisk er Mercedes der har haft teten - som suveræne vindere. Det understreges tydeligt af at manden der fulgte med på podiet, briten Olivier Jarvis hentede 3. pladsen i sidste års model.
Store tæv til Mercedes
Der ligger masser af arbejde forude for Mercedes hvis de skal have en chance i dette års mesterskab. Den nærmeste Mercedes-kører var Paul di Resta på 5. pladsen - 21 sekunder efter vinderen. Omregnet til et gennemsnitligt tab på over et halvt sekund. En afstand der kunne have været større hvis det var Ekström der havde vundet... Problemerne blev heller ikke mindre af at Gary Paffett lavede ravage på første omgang, og blandt andet sendte Ralf Schumacher - der nu er fabrikskører - i problemer. Også en anden potentiel titelkandidat, Bruno Spengler havde en forfærdelig weekend. Startende bagerst efter at være blevet degraderet til sidstepladsen, kørte han sig fornemt frem i feltet, for siden at få problemer med bilen og udgå.
Og problemerne bliver næsten kun sat i perspektiv internt i Mercedes lejren. Maro Engel i en 2008-racer kørte stort set lige op med Paul di Resta. Der fornemmes allerede en del resignation fra Mercedes-lejren. "Det eneste vi vil kommentere positivt på i sæsonens første DTM-løb er hvordan Bruno Spengler, som uberettiget blev henvist til sidste række i kvalifikationen, kørte op gennem feltet til en 5. plads på få omgnge... Her var Audi blot klart bedre, så derfor tillykke til dem," lyder det fra Norbert Haug.
Ny dansker i feltet - men slået stort
Fokus er mest på Tom Kristensen - dels som vinderen, men også i det store perspektiv som en mulig titelvinder. I den anden ende af feltet har Christian Bakkerud gjort sit indtog. Danskeren der er inde i varmen hos Colin Kolles og Futurecom, debuterede i DTM med en 14. plads - sidste mand i slutfeltet. Danskeren har også fokus på Le Mans Series. Desværre skal vi nok forvente at danskerens rolle bliver mindre markant. Gennem flere sæsoner kæmpede Bakkerud for at slå igennem i Formel 3, men efter flere forsøg blev det ikke til det store gennembrud, ligesom han efter et par år i GP2 aldrig fik scoret et eneste point. Nu går jagten efter point i en meget svær klasse - i kamp med andre mindre heldige kørere som Mathias Lauda, Susie Stoddart og Katherine Legge.
Og så var der noget med tallet '100'
I det hele taget fra tallet 100 vigtig for Audi - og ikke mindst Tom Kristensen. Danskeren kører i en Audi A4 raceren der bemalet med tallet 100 - for at markere Audis 100 års jubilæum. Derudover var løbet på Hockenheim nummer 100 i det nye DTM-format. De sidste ord kommer fra vinderen: "Det var en fantastisk sejr. De ti point er meget vigtige for mig. Det er min sidste DTM-sæson. Jeg nød hvert eneste minut og startede det meget godt. Men det var Mattias Ekström som var weekendens dominerende kører. Han gemte et nyt sæt dæk som han begyndte løbet med - det var nøglen til succes. Efter perioden med safety car var han i stand til at lægge afstand med friske dæk. Hans føring var simpelthen for stor. Jeg kæmpede blot for 2. pladsen. Jeg forsøgte af forblive cool, undgå fejl og holde god traction. Timo jagtede mig gennem hele løbet. Jeg kan godt forstå Mattias' følelser, fordi på Brands Hatch i 2006 førte jeg løbet og blev også frataget sejren på grund af teknikken," siger danskeren.
Allerede om mindre end 14 dage skal danskeren forsøge at udbygge og forsvare sin føring når der køres på Lausitzring. Benji
Læs mere om: Christian BakkerudTom Kristensen17/05/09 - Hockenheim - DTMChristian Bakkerud: Dyr straf efter fantastisk DTM løbTom K vandt DTM-drama |