- Konceptet for Mini Rally er afvikling af motorløbet på éen enkelt dag, forklarer løbsleder Bjarne Sørensen. - Ved DM-rallies i fuld skala anvender rallyteamene normalt flere dage på gennemkørsel af hastighedsprøverne omkring opnotering samt finpudsning af sikkerhedsnoterne. Herudover foretages teknisk kontrol ofte dagen før selve arrangementet.
Det flyvende MK Rallyteam er klar til Djævle Mini Rally 2009. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I Djævle Mini Rally foretages teknisk kontrol og notekørslen lørdag formiddag. Herefter starter første rally-mandskab ud præcis til middagsklokkerne fra rallycentrum på MNJ’s Rally Cross-stadion i Nysum.
- Arrangementet giver desuden tilskuerne mulighed for at overskue et kompakt motorløb, fortsætter Bjarne Sørensen. - De mest publikumsvenlige hastighedsprøver foregår i Hobros nordlige industrikvarter samt på motorbanen, men man kan søge yderligere information om de tre sidste prøver i rallycentrum.
John B. Christensen og Stefan Andersen i Toyota Celica satser på fuld DM-sæson 2009 i Mini Rally. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Tre af MNJ’s flittige rallyteams stiller til start i Djævle Mini Rally. Både John B. Christensen og Stefan Andersen i Toyota Celica samt Martin og Niels Bjerre i Renault Clio Sport har planlagt at køre hele DM-serien. For Martin Kristiansen og Preben Jensen i BMW M3 Compact M3 er maj-arrangementet derimod en kærkommen mulighed for træning til DM i rally.
Martin og Niels Bjerre ser frem til at teste ombygningen af rallybilens forvogn i fuld konkurrence-skala. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Vi har allerede taget hul på 2009-mesterskabet med DM-premieren i det nordlige Tyskland, oplyser Martin Kristiansen. - Vi har tidligere kørt rally i en Toyota Corolla GT, men den blev solgt til Holland. I stedet overtog vi BMW M3 Compact’en, som desværre har haft lidt børnesygdomme. I vinterperioden er den blevet skilt ad i atomer, og vi var derfor finjusteret til det krævende rally med omkring 150 km. hastighedsprøver.
Efter rallyets første hastighedsprøve fik nordjyderne problemer med en defekt kobling. Heldigvis var der nattepause indlagt i tidsplanen, hvorfor rallyteamets trofaste og ihærdige mekanikere fik løst opgaven med at udbedre en knækket bolt på koblingsarmen.
Til trods for koblingsproblemer hjemkørte Martin Kristiansen (t.h.) og Preben Jensen et fornuftigt premiere-resultat i det nordlige Tyskland. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Midt på natten var reparationen overstået med held, supplerer Preben Jensen. - Vi kunne derfor fortsætte i rallyet og indhente det mistede fra den første hastighedsprøve. Slutresultatet blev alligevel en fornuftig klassesejr i det krævende rally og placering som nr. 13 generelt i DM-feltet. Dette var vi meget godt tilfredse med, fordi vi også havde scoret et tidstillæg på 50 sekunder, fordi vi ikke nåede tilbage til mekanikerne i rette tid efter prøve 1.
Martin Kristiansen og Preben Jensen er seriøse kandidater til en slutplacering i TOP TRE ved MNJ’s Djævle Mini Rally lørdag d. 2. maj.
Martin Kristiansen og Preben Jensen går til makronerne i deres BMW M3 Compact. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Oversigt over hastighedsprøverne, startliste og tidsplan kan studeres på: www.mnj.dk samt www.knagen.dk.
Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Nysum |