Danmarksmesteren Max Christensen, Svenstrup, kommer således til start med sin splinternye Subaru Impreza WRX STi, som han i sidste weekend kørte til et topresultat i det tyske Wikinger Rally. Peugeot Sport Dealer Team Danmark deltager med sine to Peugeot 207 Super 2000-biler, der i år skal køres af de to tidligere vindere af Designa Rally GP, Karl-Åge Jensen, Bjerringbro, og Christian Jensen, Ans. Også den tidligere Danmarksmester, Ib Kragh, Juelsminde, kan præsentere nyt udstyr i form af en Fiat Punto Super 2000.
Denne Fiat Punto Super 2000 er en af de mange nye rallybiler, man kan opleve ved Designa Rally GP i Kongensbro. (Foto: Morten Alstrup)
”Jeg tror, at løbet bliver meget åbent i år, fordi der er mange, som dukker op i nye biler,” siger Ib Kragh, der har brugt de sidste par måneder til at få sin nye rallybil gjort klar til sæsonen. En opgave, der ikke har været helt uden problemer. ”Den allerførste test med bilen kostede en motor, så der har været pres på op til det første DM-løb for at blive klar. Jeg havde håbet at være mellem de fem bedste danskere, men ikke turdet tro på, at det skulle gå så godt.”
Ib Kragh er kendt som lidt af en specialist, når det kommer til den type løb, som Designa Rally GP er. Utallige er de rallysprints, han har vundet gennem karrieren, men lige præcis i Kongensbro er han endnu ikke kommet helt til tops.
”Jeg plejer at være rimelig god på sådan en type prøve, og jeg vil gøre mit til, at de andre får kamp til stregen. Christian og Karl-Åge har også fået fart i deres biler. Vi kan allerede matche Max nu, så det ser ud til at tegne godt,” siger Ib Kragh, der sidste år nåede frem til semifinalen i den afgørende Designa Rally GP Challenge, hvor dagens 32 hurtigste kørere mødes i en knockout-konkurrence.
Ib Kragh forventer at årets rallymøde langfredag bliver en meget åben affære. (Foto: Morten Alstrup)
”Sidste år fulgte jeg med i Clioen i Kongensbro, og det satser jeg også på at kunne gøre i år,” vurderer han. ”Men det er stadig nyt for mig at køre i Puntoen. Jeg sidder længere tilbage og længere nede i bilen, end hvad jeg har været vant til med mine andre rallybiler, så jeg ved ikke helt, hvor jeg har bilen henne, og i Kongensbro er man bare nødt til at køre tæt på alting, for det er de små marginaler, det drejer sig om. Så er det også et spørgsmål om, hvem man kommer til at møde i elimineringsheatene på vej mod finalen. Møder man f.eks. norske Pål Try, bliver det svært, for hans WRC-bil kan bare så meget. Men jeg tror også, at Christian Jensen vil gøre alt for at vinde på hjemmebane. Men jeg vil nu prøve at gøre livet surt for dem alle sammen…”
Aktiviteter i Munck Asfalts grusgrav begynder klokken 10.30, hvor deltagerne præsenteres på banen, og en halv times senere går det så ellers løs med de tre indledende heats i den ordinære konkurrence. Her er det stopuret, de 57 kørere i første omgang skal kæmpe imod, og det skal de gøre så godt, at de sikrer sig adgang til den afgørende Designa Rally GP Challenge, hvor de 32 hurtigste mandskaber klokken 14.45 tager hul på en elimineringskonkurrence, som skal finde frem til de to finaledeltagere, der til sidst skal kæmpe om sejren. Inden denne elimineringskonkurrence skydes i gang vil David ’Ortega’ Olesen, Fredericia, også give opvisning i drifting med sin Nissan 180 SX.
Dansk Rally Forening Læs mere om: Ib KraghIK MotorsportFårvang10/04/09 - Fårvang - Rally Sprint |