Begge mesterskaber afvikles efter de samme regler, der er udstukket af det internationale motorsportsforbund FIA for de såkaldte GT3-sportsvogne, og det bliver i en meget speciel og karismatisk bil, at Christoffer Nygaard kommer til at deltage med. Det er nemlig en Ford GT – det nye årtusindes udgave af Fords legendariske GT40-model, som fire år i træk vandt 24-timers løbet på Le Mans. Tidligere på måneden fik han for første gang lejlighed til at stifte bekendtskab med racerbilen.
Christoffer Nygaard skal i år tumle denne Ford GT i EM og det tyske mesterskab. (Foto: ChristofferNygaard.dk)
”Vi testede for første gang på Hungaroring i Ungarn, og det var en lidt speciel oplevelse, når man tænker på, at der køres Formel 1 på den bane,” fortæller Christoffer Nygaard. ”Det var en rigtig god oplevelse. Jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med, for den Porsche, jeg tidligere har kørt, er den bil, som kommer tættest på, og den har 130 hestekræfter færre end Ford GT-raceren…”
Alligevel blev den første køretur i den amerikanske supersportsvogn til en rigtig god oplevelse for Christoffer Nygaard.
”Jeg var meget overrasket over, hvor godt bilen kørte,” indrømmer han og tilstår: ”Man skal være vågen, for man skal faktisk køre meget hurtigere ind i svingene, for at den står fast, fordi den har så meget aerodynamisk greb.”
Christoffer Nygaard under testen på Hungaroring. (Foto: ChristofferNygaard.dk)
Med ved testen i Ungarn var også Florian Gruber og Walter Lechner, som Christoffer Nygaard kommer til at køre sammen med hos Fischer Racing, der står bag de to Ford GT-biler, som stiller op under Young Drivers-navnet.
”Det er rigtig godt at have en gut som Walter som teamkammerat, for han er en meget erfaren kører, som jeg helt klart vil kunne lære en masse af – specielt under vores test sammen, men bestemt også under løbene,” siger Christoffer Nygaard.
I slutningen af marts var Fischer Racings Ford GT-biler til en såkaldt balance-of-performance-test i Spanien. Her skulle SRO-organisationen – som står bag både Europamesterskabet og ADAC GT Mester – sikre sig, at der hersker jævnbyrdighed blandt de deltagende biler i klassen. Senere gælder det så en test på Paul Ricard-banen i Sydfrankrig, inden sæsonen begynder anden påskedag på Oschersleben.
”Jeg har endnu ikke lagt mig fast på en personligt målsætning, for jeg har valgt at koncentrere mig om at blive så godt forberedt som muligt inden sæsonstarten,” siger Christoffer Nygaard om sine forventninger til sæsonpremieren. ”Men man vil altid gerne vinde, men man skal også være realistisk. Min nye racerbil har en kørestil som en formelbil, og det er en type bil, som jeg aldrig rigtig kørt. Men jeg er overbevist om, at jeg nok skal blive konkurrencedygtig...”
Christoffer Nygaards sæsonsprogram
Europamesterskabet for GT3-sportsvogne
3. maj Silverstone, England
17. maj Adria, Italien
21. juni Oschersleben, Tyskland
13. september Algarve, Spanien
4. oktober Paul Ricard, Frankrig
14. november Dubai, Forenede Arabiske Emirater
ADAC GT Master
13. april Oschersleben, Tyskland
10. maj Assen, Holland
7. juni Hockenheim, Tyskland
5. juli Lausitzring, Tyskland
23. august Nürburgring, Tyskland
20. september Sachsenring, Tyskland
18. oktober Oschersleben, Tyskland
ChristofferNygaard.dk Læs mere om: Christoffer NygaardFischer Racing |