Carlos Sainz kørte sin Volkswagen Race Touareg til sejr på 4. etape af Rallye Dakar. Spanieren fører dermed fortsat rallyet. (Foto: Scandinavian Racing Press)Dermed er der i praksis status quo i maraton-rallyet om end de to førende biler stille og roligt øger distancen til de bedste af konkurrenterne, dels Sains’ teamkammerater hos Volkswagen, dels de tre Mitsubishi Racing Lancer, som stadig er med i racet.
”Jeg ser virkelig frem til at prøverne bliver mere teknisk krævende,” siger Mitsubishis Stephane Peterhansel, som har vundet Rallye Dakar 9 gange, hvoraf de tre har været bag rattet af en Mitsubishi. Og det til trods for at løbets 4. etape var væsentlig mere teknisk krævende end de tre foregående.
Teknisk krævende betyder, at køreteknikken får en relativt større betydning end rå fartformåen. Omvendt er der intet, der tyder på at de nye Racing Lancers er Touareg’erne underlegne i fart, for nr. 3 på tirsdagens etape var netop en Racing Lancer, kørt af den tidligere verdensmester i styrtløb og Dakar vinder, Luc Alphand – foran en Race Touareg kørt af amerikaneren Mark Miller. Alt imens de to ørken specialister, Volkswagens Giniel de Villiers og Mitsubishis Peterhansel måtte affinde sig med placeringer som nr. 6. hhv. 8.
Luc Alphand var tirsdag den bedste Mitsubishi kører, da hans Racing Lancer nåede målstregen små 2,5 minutter efter Sainz. (Foto: Scandinavian Racing Press)
Så Peterhansels udtalelse er nok symptomatisk for dette års rally: Hastigheden har været usædvanlig høj i løbets første fase og nu venter man spændt på, hvordan de kommende dages etaper udvikler sig. Kun løbsledelsen ved, hvad de skjuler i detaljer, i og med rallyet aldrig tidligere har været afviklet i Sydamerika.
Etapen tirsdag førte deltagerne mod nord og visse steder op i over 1300 meters højde – som dog intet er imod onsdagens etape, hvor man kommer dobbelt så højt op over havets overflade.
De store højder stiller særlige krav til turbomotorernes funktion. Men talrige simuleringstests har indikeret, at hverken Mitsubishi eller Volkswagen får problemer. Spørgsmålet er, hvordan Attiyahs BMW X3 klarer skærerne. Den har været meget hurtig indtil nu – det vidste man i forvejen at den ville være. Men den er ingen fabriksbil og det er tænkeligt, at køreren fra Qatar, som i øvrigt har svensk co-driver (Tina Thörner), får problemer, når sværhedsgraden som det forventes stiger i de kommende dage.
Onsdag går ruten endnu engang mod nord, til San Rafael, fortsat i Argentina. Foruden de for et Dakar rally usædvanlig store højder køres der i stærkt varieret terræn og deltagerne forventer at møde de første sydamerikanske sanddyner for første gang. Det kræver sin mand og sin bil, at komme hurtigt igennem de i alt 506 kilometer, som hastigheds-delen udgår af onsdagens samlede strækning på 763 kilometer.
Resultat af dagens etape:
1 - Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA), Volkswagen Race Touareg 2, 3t42,57s
2 - Nasser Al Attiyah/Tina Thörner (QAT/SWE), BMW X3 CC, +6s
3 - Luc Alphand/Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Racing Lancer, +2m24s
4 - Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race Touareg 2, +4m20s
5 - Nani Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Racing Lancer, +5m38s
6 - Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +4m01s
Stillingen I Rallye Dakar d. 5. januar 2009:
1 - Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA), Volkswagen Race Touareg 2, 12t47m45s
2 - Nasser Al Attiyah/Tina Thörner (QAT/SWE), BMW X3 CC, +3m46s
3 - Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +11m33s
4 - Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (FRA/FRA), Mitsubishi Racing Lancer, +15m41s
5 - Nani Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Racing Lancer, +20m0s
6 - Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race Touareg 2, +20m05s Udsendt af Scandinavian Racing Press i samarbejde med Mitsubishi og Volkswagen
Vivi Siiger og Søren Clauding Læs mere om: 03/01/09 - Dakar Rally |