17-årige Kasper Krogh er bosat i Sverige, mere præcist i Anderstorp, hvor han som elev på Motorsportgymnasiet beskæftiger sig med motorsport hver eneste dag. Han forlod i en alder af 16 år barndomshjemmet på Møn for at uddanne sig til motorsportsmekaniker og dermed få et solidt indblik i opsætningen af en racerbil. Målet er dog ikke at skrue på racerbiler, men at sidde bag rattet.
”De bedste racerkørere er dem, der kan kommunikere deres oplevelser med bilens opsætning videre til ingeniørerne”, fortæller Kasper om grunden til sit valg.
Kasper på vej ud på den kolde asfalt i Fukamuni-raceren. (Foto: Erik Krogh)
Motorsporten er dog ikke et pludseligt påfund for teenageren, der debuterede i motocross som 7-årig i 1998, men valgte at skifte til gokart i 2005 pga. sin fysiske størrelse. Lige fra de første ord, har Kasper haft en glødende passion for alt med hjul.
I 2008-sæsonen har Kasper deltaget i tre afdelinger af Formel Ford-mesterskabet med en 12 år gammel, privatanmeldt Van Diemen RF96 Zetec. Det bedste resultat var til Grand Prix Danmark, hvor han sluttede på en 8. plads i et hårdt felt. Årets sporadiske indsats var kun en del af en større plan, afslører Kaspers far, Erik:
”Vi stillede op i de tre løb for at samle erfaringer som basis for en fuld sæson i 2009”, fortæller Erik Krogh, og fortsætter: ”Der gik ikke lang tid før vi fandt ud af, at det kræver mere viden, end vi selv kan levere, når man skal sætte sådan en bil op, så vi besluttede hurtigt at finde et etableret team til 2009. Og med Fukamuni Racing kan vi nok næppe finde et bedre udgangspunkt for succes.”
Den 29. oktober kunne Kasper så stige ned i Fukamuni Racing’s ene Aquila-racer til sin første test for det mesterskabsvindende hold. Det var naturligvis noget, der var blevet set frem til, men den unge kører gik professionelt til opgaven på Padborg Parks kolde asfalt.
”Det var godt nok koldt og vådt, da vi startede”, griner Kasper. Lufttemperaturen var omkring 3 grader og asfalten var våd, så der blev kørt bredt rundt i flere af svingene, til stor morskab for både kører og team. Som dagen skred frem kom temperaturen op og banen blev tør, og omgangstiderne raslede ned i samme tempo. Pauserne blev brugt sammen med teamchef Jesper Carlsen, der ud fra bilens data gav gode råd til Kasper, som straks omsatte rådene til hurtigere omgange.
Efter 126 omgange kunne teamchef Jesper Carlsen og Erik reflektere over en succesfuld testdag. 126 omgange med fornuftige omgangstider og uden afkørsler. Teamchefen var heller ikke sen til at udtrykke sin tilfredshed:
”Kasper har gjort det godt i dag. Han har kørt mange omgange og kørt meget fornuftigt. Han har lyttet som man skal og gjort det der er blevet forlangt af ham. Hans indsats i dag er godkendt til UG:”
Holdet var godt tilfredse med resultatet efter en lang testdag. (Foto: Erik Krogh)
Nu venter der familien Krogh et intensivt arbejde med at sikre det økonomiske grundlag for en fuld sæson i 2009 sammen med Fukamuni Racing. Gripping Media ApS Læs mere om: Kasper KroghFukamuni RacingPadborg Park |