Toyota der trådte ind i Formel 1 sporten efter et længere varigt testprogram i 2002, har længe været kritiske over for FIA’s ide om at sænke omkostningerne ved blandt andet at gøre motorspecifikationerne standard fra 2010 sæsonen.
I sidste uge offentliggjorde FIA i samarbejde med FOTA (Formula One Teams’ Association) at man, gældende allerede fra næste sæson, var kommet frem til en aftale om kostreduceringer i Formel 1 sporten. En af måderne at komme de høje omkostninger til livs på har været at gøre motorreglementet standard for alle motorer, motoren skal simpelthen være den samme i alle Formel 1 biler.
Jarno Trulli kan meget vel blive nød til at se sig om efter en ny arbejdsplads, hvis rygterne om Toyota's exit fra Formel 1 er sande (Foto: toyota-f1)
Dette klinger dog ikke særligt godt i de forskellige bilfabrikanters øre, de er utilfredse med at det kan ende med en motor i deres bil, som de end ikke selv har haft mulighed for at designe.
”Hvis FIA introducerer standard motorer i Formel 1, vil der være masser af grunde for Toyota til at forlade sporten med øjeblikkelig virkning”, udtalte en kortfattet Toyota motorsportschef, John Howett.
Nu er der så flere tegn på at Toyota kan være færdig i Formel 1 måske allerede efter 2009 sæsonen. Repræsentanter fra Toyota har allerede mødtes med arrangørerne af Le Mans, ACO om et muligt skifte tilbage til den franske klassiker som Toyota sidst deltog i ved 1999 løbet.
”Toyota vil meget gerne køre på Le Mans igen, men ikke parallelt med vores Formel 1 indsats”, udtaler Toyota F1 chef, Tadashi Yamashina. Jacob Carsting
Læs mere om: Jarno TrulliPanasonic Toyota RacingLe Mans |