Michel Nykjær og Chevrolet Motorsport Danmark var et nyt partnerskab sammensat specielt til ETCC-mesterskabet på den østrigske Salzburgring. Men det var der ikke mange spor af på Salzburgring. I løbet af testdagen forud for week-enden fandt teamet og Nykjær sammen og da det virkelig gjaldt fungerede de som en fast sammentømret enhed, som under både kvalifikation og løb konstant var at finde oppe i den spidse ende af feltet.
(Foto: Henning Smed / Perfection Racing)
Under lørdagens kvalifikation sendte Michel Nykjær et klart signal om, at han havde tænkt sig at forsvare sit Europamesterskab fra 2007 med næb og kløer. Med et par lynhurtige omgange midt i kvalifikationen satte han sin Chevrolet Lacetti på pole position og sikrede sig dermed det bedst mulige udgangspunkt forud for søndagens to heats, som skulle placere mesterskabet. Det var dog også tydeligt, at der ikke ville blive tale om let spil. Undervejs i kvalifikationen havde flere kørere budt ind på pole position og det var ikke mange tiendedele, som skilte de forreste.
Første heat blev en utrolig nervepirrende affære. Michel Nykjær kom først fra start og slap dermed fri af et par kollisioner i chikanen efter den første langside. Det gjorde hans værste konkurrent fra kvalifikationen, svenske Richard Göranson, imidlertid også og nu indledte de to en dyst, som kom til at strække sig over samtlige af heatets 12 omgange. De to biler var på intet tidspunkt adskilt af mere end et par meter og føringen skiftede ejermand talrige gange, mens de to ganske enkelt lagde resten af feltet langt bag sig.
(Foto: Henning Smed / Perfection Racing)
Ingen af dem var i stand til at vriste sig fri af den anden og gang på gang kom de brølende op ad en af banens langsider kofanger mod kofanger med 230 km/t for at dyste om førstepladsen i nogle hårrejsende bremsedueller. Spændingen steg efterhånden som de nærmede sig sidste omgang, men Michel Nykjær kunne lige akkurat holde Göransson fra livet på sidste omgang og han strøg over målstregen 19/100 sekund før svenskeren.
Heatsejren betød, at Nykjær skulle starte som nummer 8 i andet heat. De 8 hurtigste fra første heat blev vendt rundt på startgridden til andet heat, så Nykjærs forfølgere lå nu pludselig foran ham. Hvor første heat havde været en lang kamp om føringen, ville andet heat blive en kamp for at komme frem i feltet.
I første heat havde der været noget tumult umiddelbart bag de forreste på de første omgange og det skete også i andet heat. Der blev kæmpet hårdt om placeringerne og Michel Nykjær måtte en tur af banen, hvilket sendte ham helt ned på en 9. plads.
"Der var kørt en masse grus ud på banen og jeg var helt ude at røre autoværnet. Da tænkte jeg først, at nu var chancen forspildt - især fordi bilen begyndte at ryste lidt i styretøjet. Men Henrik Lundgaard havde fortalt mig, at bilen var bundsolid, så ham måtte jeg jo tro på. Derfor gav jeg bare gas igen og den kunne jo holde til det," grinede en lettet Nykjær, som herefter leverede en forrygende opkørsel igennem hele feltet.
De forankørende blev overhalet på sribe - nogle gange flere ad gangen - og i løbet af en 4-5 omgange kørte han den blå Lacetti op på den andenplads, som ville sikre Europamesterskabet.
"Da jeg nåede andenpladsen var jeg godt klar over, at nu var den ved at være der. Men jeg fortsatte alligevel for fuld fart for ikke at give de bagvedkørende chancen for at nå op. Men da der kun var et par omgange tilbage koncentrede jeg mig bare om at holde afstanden og så ellers nå i mål. Det var helt fantastisk at tage mesterskabet efter så hård en kamp og jeg er så glad for at kunne køre det hjem til teamet, som har ydet en kæmpe indsats. Alt har fungeret perfekt og det har vi høstet frugterne af," fortalte en lykkelig Nykjær efter præmieoverækkelsen.
(Foto: Henning Smed / Perfection Racing)
For teamchef Kent Bo Steffensen var ETCC på Salzburgring på flere måder en perfekt afslutning på sæsonen. "Det har været helt forrygende. Med sådan en kører og sådan et team har jeg jo bare kunnet læne mig tilbage og nyde det," fortalte han med et glimt i øjet. Lidt presset erkendte han dog, at spændingen også havde grebet ham. "Det var godtnok to lange heats. Men det er jo fantastisk at vinde mesterskabet efter sådan et par løb, hvor intet er afgjort på forhånd og vi intet fik forærende. Og så kæmpede kørerne oven i købet utroligt fair på banen. Det var tæt kørsel skærm mod skærm ind imellem, men de gik ikke over stregen. Det var en fornøjelse at være med til og et formidabelt punktum for vores sæson," slutter Kent Bo Steffensen.
Henning Smed Chevrolet Motorsport Danmark Læs mere om: Michel NykjærChevrolet Motorsport DanmarkSalzburgring19/10/08 - Salzburgring - ETC Cup - EM |