(Foto: Morten Kimer Hansen)Sidste afdeling af MC-Basen Super Challenge blev kørt på Jyllandsringen lørdag den
11. og søndag den 12. oktober, hvor Steven Tirsgaard blev nr. 6 om lørdag og nr. 5 til
søndagens løb. Steen Hansen indtog en flot 4. plads til lørdagens løb og blev nr. 9
søndag.
I den samlede stilling i MC-Basen Super Challenge sluttede Steven Tirsgaard på 6.
pladsen og Steen Hansen som nr. 9 på deres Yamaha YZF R 6´ere, det indebærer
samtidig, at de endte som de 2 hurtigste 600 cm3 motorcykler foran hovedparten af de
store super bike maskiner. Set hen over hele sæsonen må vi konstatere, at det var det
optimale vi kunne præstere på de underlegne motorcykler, når vi ser forskellen i
motoreffekten mellem vores 600 cm3 maskiner og super bike maskinerne, hvor der i
nogle tilfælde er helt op til 70 80 hk. i forskel.
Løbet lørdag aften med start kl. 17.30 blev et rent regnvejrsløb, hvor Kenn Jensen
styrtede i slutningen af 5. omgang, og der blev indsat safety car, hvorefter løbet blev
flaget af efter 8 omgange. Søndagens løb blev kørt i tørvejr med sol, men med enkelte
våde pletter på banen, hvilket gav alle kørerne nogle meget vanskelige overvejelser
med hensyn til dækvalg, og det kom meget klart til udtryk i løbet, hvor det virkelig
kunne ses, hvem der havde gjort det optimale valg af dæk til racet.
(Foto: Morten Kimer Hansen)
Steven Tirsgaard udtaler efter løbene: ”I det første løb startede jeg fra en position som
nr. 8 og præsterede nogle fornuftige første omgange i regnvejret, men ret hurtigt strøg
teamkammeraten Steen Hansen direkte forbi, og jeg forsøgte, at følge ham, men det
resulterede i, at jeg fik nogle ret voldsomme uskridninger, hvorefter tempoet blev
dæmpet lidt igen, men jeg sluttede dog på 6. pladsen, da løbet blev flaget af efter 8.
omgange. Opvarmningen til søndagens løb foregik på regnvejrsdæk, men jeg kørte
straks ind for at skifte til tørvejrsdæk på baghjulet, da jeg fandt det mest optimal. Jeg
startede som nr. 7, og kørte nogle første omgange på fornuftige tider, men det viste
sig, at regnvejrsfordækket hurtigt gav op, idet banen tørrede meget op under løbet, og
jeg skred faretruende hen over forhjulet, hvorfor det var om at holde tungen lige i
munden, men jeg kunne dog tilfredsstillende køre mig hjem på den samlede 5. plads.
Jeg skulle dog have valgt tørvejrsdæk også foran på motorcyklen, men man kan
sagtens være klog, når løbet er kørt,” slutter Steven.
Steen Hansen siger efter de 2 løb: ”Jeg startede som nr. 10 i det første løb på
Bridgestone regnvejrsdæk, og det kørte rigtig godt med et godt greb i banen Det var
en herlig fornemmelse, hvor konkurrenterne blev overhalet en efter en, indtil jeg lå på
4. pladsen, da løbet blev neutraliseret med safety car på 5. omgang i forbindelse med
Kenn Jensens styrt i opløbssvinget. Jeg sluttede på den samlede 4. plads i forbindelse
med det ternede flag efter 8 omgange. Søndagens løb startede jeg som nr. 6 med
regnvejrsdæk foran på R6éren, og det gik ganske fint. indtil jeg løb tør for dæk foran,
og blev overhalet af 3 konkurrenter ved afslutningen af løbet. Jeg kunne simpelthen
ikke holde dem bag mig,” slutter Steen.
Vi siger tak for sæsonen 2008, og ser frem mod en ny sæson i 2009, hvor
motoreffekten på vores motorcykler skal væsentlig forøges.
Martin – Speed of Light TH Motorsport Læs mere om: Steen HansenSteven TirsgaardJyllandsringen12/10/08 - Jyllandsringen - Super Challenge - DM |