Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

Rookiemesteren Jacob Gejl

1600 Challenge 
07/10/08 

- tog også guldet i det samlede 2008 mesterskab
I årets sidste afdeling på Padborg Park af 1600 Challenge, også kaldet den lille Advan Cup 0 – 1600 cm der faktisk er blevet den største hvad angår antal deltagere, skulle DASU mesteren findes.
 


En glad Rookie mester.
(Foto: Jacobsport.dk)

Jacob Gejl - Peugeot 106 GTI førte mesterskabet med 17 point men ville det være nok?
For på grund af de 2 sejre i den sidste afdeling også på Padborg Park skulle denne finale afdeling gennemføres med 2 x 40 kg ballast og en særlig point ballast på 40 kg altså i alt 120 kg ekstra, en enorm belastning for en 1600 cm løve der bliver forvandlet til en alm. kat under disse forhold.


Glade mesterskabs vindere.
Fra venstre: Rudi Larsen (sølv), Jacob Gejl (guld) og Carsten Rasmussen (bronce).
(Foto: Jacobsport.dk)

Vejret viste sig fra den værste side med konstant regn fra morgenen så der var dømt wet race, egentligt nok ikke det værste udgangspunkt for Jacob for med +120 kg bliver man ikke straffet så hårdt for den ekstra ballast.

1. træning - Jacob var hurtigst, så alle vores bekymringer omkring resultatet lettede, ja der var der var endda nogle konkurrenter der mente at det nok var en fordel med den meget ekstra vægt, men vi så nu ikke nogen der lige monterede 120 kg ekstra i løbet af dagen!

Tidstagning – Jacob blev nr. 2 men med 0,5 sec. Til nr. 3 så vi blev endnu roligere.

1. Heat – Planen var egentlig at han skulle holde sin placering, men Jacob tog 1. pladsen allerede i starten og holdt den flere omgange med den godt kørende Michael Markussen lige i hælende, men på grund af den meget vand der oversvømmede banen flere steder var det farligt at ligge nr. 1 for det var også ham der skulle fjerne vandet i hullerne, og på 5 omgang måtte Jacob overlade føringen til Michael som så skulle fungere som vandplov.

Det gav lidt ekstra fart til Jacob der igen satte hurtigste tid i heatet, og på sidste omgang skulle det udnyttes til at fuldende heatet, i chikanen blev farten sat op for at få bedre udgangs hastighed ned til Big Mag svinget hvor overhalingen var planlagt, men det var lidt for optimistisk, for bagenden akvaplanede og sendte vognen i spind og ramte autoværnet med både bag og forenden som bukkede vange og smadrede køleren, men Jacob fik vognen i gang igen godt nok uden vand, men det var der jo også nok af og kom alligevel i mål som nr. 2 og stadig med 7 sek. ned til nr. 3 så de havde virkeligt kørt stærkt.


En glad men også skadet bil.
(Foto: Jacobsport.dk)

Som det samlede resultatet så ud efter 1 heat skulle Stenhuggeren blive nr. 1 og Jacob have mindre end 2 point hvis mesterskabet skulle mistes, så det så jo nemt ud, men pga. de store skader på bilen kunne det blive afgørende om mekanikerne fik bilen ud at køre igen, heldigvis er der en fantastisk sportsånd i 1600 Challenge så Give Dækcenters mekaniker tilbød at vi kunne låne reservedele fra hans private 106 GTI, den blev hentet ind i pitten og de skadede dele blev udskiftet, for og bagende trukket ud med spillet fra lastbilen, vognen blev samlet, da det samtidig var blevet tørvejr skulle vognen også lige sættes op til dette, alt var klar igen på 2 timer, en fantastisk team work og vi kan ikke takke Jacobs og specielt Give Dækcenters mekaniker nok.


Mekaniker teamwork giver smil og pokaler.
(Foto: Jacobsport.dk)

2. Heat – Jacob startede nr. 7 pga. omvendt startrække følge for de første 8, en placering der var mere end rigeligt, Jacob tog den med ro og kom i mål som nr. 9 og der med var mesterskabet i hus.

Fremtiden - 2009?
– Jeg vil gerne udfordre mig sig selv lidt mere, og hvis der bliver økonomisk mulighed for at rykke op i en hurtigere klasse er jeg da klar siger Jacob, et par Teams har allerede vist interesse så nu må vi bruge efteråret og vinteren på at vurdere og skabe et fornuftig set up for 2009.


En glad sponsor Lars Østergaard og Jacob Gejl.
(Foto: Jacobsport.dk)

Måske får vi allerede muligheden for at se Jacob køre igen til finaleløbet næste weekend på Jyllands Ringen, hvem ved?

jacobsport.dk
Vagn Gejl Pedersen


Læs mere om:
  • Jacob Gejl Pedersen
  • Padborg Park
  • 05/10/08 - Padborg Park - 1600 Challenge
  •