Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

That's all folks!

Special Saloon 
26/09/08 

I weekenden kørte Bel-Ray SSC Challenge det sidste løb i 2008-sæsonen på Padborg Park i forbindelse med Padborg Super Prix, hvor også DTC-cirkusset stod for en del af underholdningen. Det viste sig - som forventet - at blive en spændende kamp for Christian Vejby og Christer Gislerud, der begge havde sat sig for at vinde det samlede mesterskab efter at have sikret sig mesterskabet i hhv. SS1 og SS3.
 

De var dog ikke de eneste, der stod for at levere spændende racerløb til publikum. Jens-Ole Mathiesen havde et par forrygende dueller med blandt andet Gislerud, som han endda formåede at køre fra. Efterfølgende fortalte han, at det nok var det bedste løb, han nogensinde havde kørt. Udfra omgangstiderne var det heller ikke helt ringe:
"Jeg kørte hurtigere end vores egne DTC-kørere (Kasper Jensen og Michael Holding, red.), og for at sætte det i perspektiv var jeg syv tiendedele hurtigere end jeg nogensinde har været på banen".
Det gav da også to generelle 5. pladser samt en 2. og 4. plads i SS3-klassen.


Jens-Ole Mathiesen i kamp med Jesper Ternvalt.
(Foto: Gripping Media)

På trods af en mangel på 50 hestekræfter i Michael Klostermann's bil, præsterede han alligevel at køre stærkt i weekendens første heat, der blev kørt søndag formiddag. Efter at have snurret en omgang kort efter starten, kørte han sig op igennem feltet til 2. pladsen, men ikke nok med at have lavet en lang række overhalinger; der blev også sat ny banerekord for klassen. 1:02,229 lød tiden, dog 0,5 sekund langsommere end Jan Magnussens tid, der blev sat senere på dagen.


En burnout hører sig til, når man er blevet mester!
(Foto: Gripping Media)

Christer Gislerud, der nærmest dominerede hele forårssæsonen, havde igen problemer med sin Porsche. Lørdag døjede han med en defekt kobling, men selv efter at have skiftet den, var der ikke den samme speed i bilen, som der tidligere har været. Det glædede naturligvis sidste års debutant, Christian Vejby, der dermed sikrede sig det generelle mesterskab. Det blev naturligvis fejret med en traditionel dækafbrænding, der dog ikke vakte den store begejstring hos officials, der uddelte en regulær skideballe til nordjyden for at have lavet gummistriber på glatbanebelægningen. Men publikum kunne lide det.


Christer Gislerud jagtede forgæves et generelt mesterskab.
(Foto: Gripping Media)

En anden mester, Peter Vesti, havde god fart i den gule Supra, som han i weekendens sidste løb formåede at placere på en generel 3. plads. Udover at være glad for sit mesterskab, kunne han også fortælle at han arbejder på nogle spændende planer for næste år.


Fire glade mestre.
(Foto: Gripping Media)

Jesper Ternvalt fik nok den værst tænkelige afslutning på sin sæson. Efter at have sikret sig SS2-mesterskabet efter løbet på Sturup Raceway, var det nærmest en "walk in the park" for den sympatiske sjællænder, indtil han i sidste løb punkterede på højre baghjul efter et par heftige dueller på banen. Det gik imidlertid galt da han kørte sin BMW ind igennem pitlane. Pludselig krængede dækket helt af fælgen og drejede bilen skarpt til venstre og direkte ind i enden på autoværnet. Autoværnet er ikke designet til at afbløde stødet fra den side, så på trods af den høje hastighed, var det et kraftigt sammenstød.

"Det hele sortnede for mig, og det føltes som at køre ind i en betonmur, og jeg indrømmer gerne at jeg var rimeligt bange på det tidspunkt - men heldigvis var både banens officials, ambulancefolkene og hjælperne fra PF biler hurtigt på pletten, og jeg følte virkelig at de tog sig professionelt af mig, det var en stor lettelse, og jeg skylder dem alle en stor tak!", sagde Jesper Ternvalt efterfølgende, da han var blevet udskrevet fra hospitalet. Heldigvis var skaden ikke større, end at et stykke var brækket af en ryghvirvel. Det betyder, at han skal slappe af i mindst seks uger.

Det har været et forrygende år for Bel-Ray SSC Challenge, og det ser ud til at 2009 bliver mindst lige så god og spændende en sæson med vilde racerbiler og tætte kampe om placeringer igennem hele feltet.

Bel-Ray SSC Challenge

Gripping Media ApS

Læs mere om:
  • Padborg Park
  • 21/09/08 - Padborg Park - Special Saloon
  •