- Et af sammenfaldene er netop aktuelt i september med den spændende Sturup Raceway i Sverige samt Formel 1 grand prix-banen Zandvoort i Holland. Her tager jeg til Holland for at køre Trophy of The Dunes, fordi vi vil betale lidt menneskelig kredit tilbage på, at vores hollandske venskabs-team Vuik Racing besøgte Bosch Grand Prix Danmark. Samtidig ser jeg frem til lidt ekstra træning inden sæsonens højdepunkt: Uofficielt VM i Formel Ford, der afvikles på engelske Brands Hatch midt i oktober.
Nils K. Vestergaard var i front for DM-feltet i Formel Ford på Padborg Park. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Racingteam Vestergaard deltog i 2007 for første gang på Brands Hatch, og kom inden for cuttet til den afgørende finale om VM-titlen. Midtvejs i finalen bremsede konkurrent beklageligvis lidt tidligere end forventet, hvilket resulterede i fysisk nærkontakt og en efterfølgende tur ud i sikkerhedssandet for Nils K. Vestergaard.
- I år går vi seriøst efter en slutplacering i top ti, forklarer teamchef Gert Vestergaard. – Vi har fået kørt en masse kilometre ind på erfaringskontoen i år, og dette skal selvfølgelig afprøves i det skrappe VM-selskab.
Udenlands-fynboen: Nils K. Vestergaard har hjemkørt 3 podieplaceringer ud af 6 mulige i DM-serien 2008. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Niels K. Vestergaard deltog også selv i grand prix’et på FDM Jyllands-Ringen. Samtidig havde racingteamet fået besøg fra den franske Formel Ford-chassisfabrik: Mygale med chefingeniør Jean Baptiste Blin.
- Jeg kører selv i en 3. generations Mygale-racer fra 2007, fortsætter Nils K. Vestergaard. - Vi har imidlertid mødt stor velvilje fra franskmændene. Normalt får racingteamene selv lov til at samle racerne som et chassis-byggesæt. Vi var lidt i tidnød sidste år, hvorfor franskmændene gjorde det for os, også for selv at drage sig nogle erfaringer.
Racingteam Vestergaard går nu i gang med forberedelserne til det spektakulære VM i Formel Ford på Brands Hatch. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Gert Vestergaard supplerer: - Her griner vi stadig lidt sammen over, at en halv nat blev spildt på at skifte ledningsnet og andre komponenter, da raceren ikke ville starte. Det viste sig så senere var lavteknologisk som et fladt startbatteri.
I motorsport er konkurrence-marginalerne ofte små, og konkurrenceheldet svigtede Nils K. Vestergaard under de to DM-heats:
- Jeg havde kvalificeret mig som nr. 2 på startgridden, hvilket beviste Mygale-racerens fartpotentiale på de danske asfaltbaner. Desværre lavede jeg for første gang en tyvstart i hele min Formel Ford-karriere. Dette blev belønnet med en stop & go-straf i pitten, hvilket er muligt at indhente tidsmæssigt i de forholdsvis korte danske DM-heats.
Nils K. Vestergaard har haft en travl 2008-sæsom både i og uden Mygale-raceren. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Omgangstiderne i første DM-heat er samtidig afgørende for startplaceringen i løbs-weekendens andet DM-heat. STOP & GO-straffen blev for Racingteam Vestergaard krydret med nærkontakt til en konkurrents racer. Nils K. Vestergaard måtte derfor starte som sekser i DM-heat nr. 2, hvilket også blev slutplaceringen.
- I de foregående 2 løbs-weekender i DM-serien scorede jeg tre podieplaceringer ud af 4 mulige, konstaterer Nils K. Vestergaard. – Jeg er derfor meget godt tilfreds med vores indsats i Danmark. Jeg ser også frem til at køre DM-finalen først i oktober på FDM Jyllands-Ringen. Derimod skal der lige falde nogle ting på plads, inden vi tager beslutning om DM-semifinalen på Padborg.
Ud over baneløbene i Danmark og Benelux har Nils K. Vestergaard i år været chefpilot på Formel Student-racerne fra Oxford Universitetet, hvor fynboen er studerende. Dette har givet mulighed for kørsel på Formel 1-banerne i Silverstone (GB) og Hockenheim (D).
Racingteam Vestergaard Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Nils K. VestergaardRacingteam Vestergaard |