Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

DM i Rally

Troels Lund Motorsport - forårssæsonen

DM Rally 
24/07/08 

Troels Lund, Gørlev og Peter Petersen, Sorø, i VW Golf GTI fra 1978, ligger her midt i sæsonen på en femteplads i mesterskabet for historiske biler.
 

Forårssæsonen har været præget af tekniske defekter på Golfen og resultaterne er derefter.
Det første løb vi kørte var Yokohama Mesterskabet i Frederikssund, et løb der ikke talte med i DASU-mesterskabet, men en kærkommen lejlighed til at teste nye dæk og motor.

3. maj gik turen til Hässleholm i Sverige, hvor første afdeling skulle køres. Det er et rallysprint med en fantastisk spændende hastighedsprøve og vi har kørt løbet flere gange før. Allerede på første prøve viste tiden, at der var rytme og fart i bilen. Vi havde hurtigste tid i klassen, som denne gang havde deltagelse af Kenneth Saust, Toyota og John Kristiansen, Ford. Desværre stoppede motorløbet for os kort før mål på anden prøve, med en fæl lyd fra gearkasse/transmission. En bolt i svinghjulet havde løsnet sig og var på vej ud af gevindet. Det er der altså ikke plads til inde i svinghjulshuset, så bolten begyndte at skære sig vej ud gennem huset.

4 dage før DM2 i Hornsyld opstår der en revne i motorblokken og der løber kølevand ind i motorolien. Den nye motor er kaput og vi kan ikke nå at lave en ny på få dage. Det blev til et afbud og dermed 0 points i anden afdeling af mesterskabet.

DM3 i Kalundborg området var næste opgave.
Her er vi på ”hjemmebane”, uagtet jeg kun har kørt løbet et par gange før. Prøve 1 var Gl. Rand grusgrav, en spændende hastighedsprøve og jeg nyder udfordringen på grus. Det blev til en fin tid og det gentog sig, da prøven blev kørt anden gang. Efter middagspausen fik vi to defekter på prøve 7. Først knækker kileremmen og lynhurtigt stiger motortemperaturen til jordskælv, da vandpumpen hygger sig med at stå stille. Jeg vælger at fortsætte i håb om at køre prøven færdig, inden motortemperaturen får maskinen til at kollapse.
Måske var det koncentrationen der svigtede, for kort efter skærer jeg for tæt ind på volden i et sving, rammer en sten der smadre fælgen og vi punkterer. Så måtte vi stoppe midt på prøven og reparere. Nyt hjul og kilerem blev monteret, men vi stod stille i 12 minutter.
Heldigvis gennemfører vi prøven og når ud til næste tidskontrol, inden vi bliver udelukket for overskredet respittid.
Bilen kørte, dog noget alternativt, da sporingen var slået helt ud af kompasset. Vi skulle køre en prøve mere, inden der var servicepause, så der blev tabt yderligere tid. På den prøve var der mange toppe og bilen bestemte stort set selv hvor den ville hen, efter sådan en top. Til service blev sporingen rettet efter det forchromede øjemål og der var yderligere 2 prøver inden mål.
Nu fandt vi rytmen igen og kunne nyde at køre op på målrampen med en hel bil og gode points på kontoen.


Troels Lund og Peter Petersen i Gl. Rand grusgrav. Her har den gamle Golf det rigtigt fint.
(Foto: Michael Eisenberg)

Som en sommerferiegave til os selv, havde vi tilmeldt os Eifel Rallye langt nede i Tyskland, sammen med fire andre danske rallyhold. Et ganske stort løb, hvor de historiske biler har en hovedrolle, uagtet løbet samtidig er en afdeling af det tyske mesterskab for moderne biler. Men ak, allerede på prøve 1 begynder koblingen at fedte og kort efter kommer der en mislyd fra transmissionen. Vi halter ud af prøven og til service, men der var ikke noget at gøre. Gearingen havde knækket en tand, trykket tanden ud gennem huset og så fandt gearolien vej til koblingen.
Den skuffelse var svær at fordøje. Mundvandet smagte af metal. Vi havde glædet os meget til dette løb. Heldigvis var vi omgivet af gode kammerater, som muntrede os op med trøstende ord og hjemmefra løb SMS’erne ind. Da vi havde slugt kamelen, kunne vi nyde samværet, det gode motorløb fra sidelinien og det smukke landskab i Eifel bjergene.
Mon ikke vi giver det et nyt forsøg i 2009!

Lige nu er gearkassen hos tandlægen (MK Autoteknik),den skal have en ny gearing og så er vi klar til at tage hul på anden halvdel af turneringen.
DM4 er 12-13. september på Lolland.
DM5 er 26-27. september på Fyn
DM6 er 10-11. oktober i Slagelse.

Som det kan noteres, så er der kun to uger mellem hvert løb. Nu skal teknikken holde, så vi kan slutte mesterskabet af med manér.

Troels Lund


PS: Når det går så galt, så er det her vi takker vores sponsorer ekstra meget. Uden dem var bilen sat i skammekrogen.


Læs mere om:
  • 05/07/08 - Kalundborg - DM Rally - DM
  •