Det er en bane, der favoriserer forhjulstrækkerne og samtidig havde jeg 40 kilo succesballst med i min BMW, så vi vidste på forhånd, at vi skulle kæmpe for at minimere pointtabet At vi så ender med at hente 1 point ind, er jo bare suverænt”.
Jan Magnussen startede første heat fra en startposition som nummer fem.
”Det er utrolig vigtigt med en god kvalifikation på Padborg, så man har et godt udgangspunkt i kampen mod forhjulstrækkerne. Min hurtigste omgang blev ødelagt, da en anden spandt af banen, ellers tror jeg vi havde været i første startrække. Nu startede jeg første heat fra femte position og her lå jeg fanget bag Jason (Watt – red.) det meste af heatet. Vi havde en tæt duel og da Jason lavede en bremsefejl for enden af langsiden kom jeg endelig forbi. Jeg fik lukket hullet til de tre førende, men det var for sent til, at jeg kunne nå at sætte et angreb ind” forklarede Jan Magnussen om første heat, hvor han sluttede på fjerdepladsen.
Jan Magnussen i duel med Jason Watt. (Foto: Jan Kaiser)
Heatet blev vundet af englænderen James Thompson i Honda, der tog sin første sejr, foran Henrik Lundgaard og Michael Outzen, begge Chevrolet.
”Andet heat gik slet ikke efter planen. Vi havde et sæt dæk, som viste sig at være helt elendige. Jeg fik ellers god start og kom forbi Jason og pressede Michel (Nykjær – red.). Han blokere mit angreb i den fjerneste hårnål og bremser så meget op, at min bil næsten går helt i stå og de andre kommer væltende forbi på begge sider inden jeg får bilen i gang igen. Jeg kommer senere igen op til Jason og vi fortsætter vores fight fra første heat. Jeg kan godt mærke at mine dæk ikke er for gode og har svært ved at finde fart i bilen. Ved en bremseduel for enden af langsiden låser det ene forhjul og jeg kommer for langt ud, så der igen slipper et par stykker forbi og jeg måtte tage til takke med en syvendeplads” sagde Jan Magnussen om andet heat.
Heatet blev vundet af Tom Pedersen, BMW foran Schlünssen, Peugeot og Thompson, der dermed sikrede sig Pole Position til finalen efter at være sammenlagt bedst i de to indledende heat.
Jan Magnussens placeringer fra de indledende heats gav ham en uvant startplacering som nummer syv til finalen. I starten opstår der tumult lige bag Jan Magnussen og der kommer safety car på banen, men inden den kom ind, havde en batalje mellem de to førende, James Thompson og Robert Schlünssen, kostet dem begge dyrt, da Schlünssen røg af banen og Thompson fik stop-go.
”Jeg havde første paket til det hele” forklarede Jan Magnussen. ”Først røg de af banen bag mig. Så klaskede de sammen foran mig og senere sendte Tom (Pedersen – red.) Jason af banen og så var jeg pludselig firer. Tom fik siden en strafbane og så lå jeg treer, så modsat heatet inden, så kom tingene pludselig til mig, men desværre var hullet op til Chevrolet’erne blevet for stort, selvom jeg var hurtigere end dem mod slutningen”.
Jan Magnussen 'fyrede' BMWen helt af på Padborg Park. (Foto: Jan Kaiser)
Finalen blev vundet af Michael Outzen for Henrik Lundgaaard.
”Vi vender stærkt tilbage til Grand Prix’et. Nu er det de andres tur til at få succesballast og vi har været flyvende på Jyllands Ringen, så der skal vi for alvor hente point til mesterskabet” slutter Jan Magnussen, der til trods for, at han missede anden afdeling af DTC, kun er 11 point bag mesterskabsførende Tom Pedersen og 7 point bag Henrik Lundgaard. Læs mere om: Jan MagnussenTeam Den Blå AvisPadborg Park29/06/08 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge - DTC mesterskabet |