Klassen består af i alt 10 biler, hvoraf 4 er Corvette C6.R og 4 Aston Martin DBR9. Her ud over kommer det russiske team Interprogressbank Spartak Racing med en Lamborghini Murcielago og Larbre Competition med en Saleen S7R.
Det interessante ved fabriks Corvette'erne i år, er at de ikke kører på ren benzin, men på et brændstof der hedder E85. Det er 85% ethanol, og dermed forsøger GM at vise at de er med på den miljørigtige trend. Det vil dog bare ikke ske i dette års udgave af Le Mans.
Brændstof med 85% ethanol hitter som en miljørigtig trend. (Foto: Motorsporten.dk)
Sidste år var Aston Martin klart hurtigere en Corvette. De var samtidig mere driftsstabile end tidligere, derfor trak den britiske bil sejren hjem. Jeg er sikker på at Corvette Racing har lært noget af det, de vil uden tvivl komme til Le mans i år med en bil der kan matche Aston Martin.
Spørgsmålet er så om det er på bekostning af holdbarhed?
Jeg tror at vi under de 4 kvalifikations sessions vi blive vidne til et sandt drama imellem de 4 fabriks biler, måske med Labre og deres Saleen som runners-up, men når kvalifikationen er slut tror jeg Aston Martin har pole position i GT1 klassen.
Aston Martin Racing, Aston Martin DBR9 (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Når vi så kommer til selve løbet så er det en helt anden snak, for her er der som altid tale om taktik, hvem er blidest imod dækkene, og hvem kan køre længst på en tank fuld?
Jeg glæder mig personligt til at se team Interprogressbank Spartak Racing og deres Lamborghini Murcielago. Der er bare noget over en Lamborghini som er chamerende, og samtidig så råt. Jeg er nærmest overbevist om at de ikke kommer igennem løbet, men jeg vil glæde mig over dem så længe bilen ruller.
Team Modena og Vitaphone Racing Team kommer begge med en Aston Martin DBR9. Mit gæt er at de kommer til at kæmpe med team Luc Alphand der har to Corvette C6.R, en 2007 og en 2006 version. Jeg tror at de 4 privat biler kommer til at kæmpe indbyrdes, dog med en fordel til Aston Martin teamene.
Larbre Competition er absolut en dark horse i GT1 klassen i år med deres Saleen S7R. Bilen er bestemt ikke ny på racing scenen, men bilen er blevet meget forfinet de senere år, og er blevet uhyggelig hurtig, spørgsmålet er her som alle andre steder, om mekanikken kan holde til presset?
Tippet som vinder - Corvette Racing, Corvette C6.R (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Jeg vil vælge alle privat teams fra når jeg skal gætte på hvem der vinder GT1 klassen på Le Mans i 2008, og herefter har vi to teams tilbage. Jeg tror at Corvette igen har mandet sig op og bygget en ny bil der kan køre fra Aston Martin, og på den baggrund er mit gæt at Corvette Racing vinder GT1 klassen på Le Mans i i år.
Deltagerne i GT1 klassen:
|
# | Team / Mærke / Dæk | Kørere |
|
7 | Aston Martin Racing | Heinz Harald Frentzen |
| Aston Martin DBR9 | Andrea Piccini |
| Michelin | Karl Wendlinger |
|
9 | Aston Martin Racing | David Brabham |
| Aston Martin DBR9 | Antonio Garcia |
| Michelin | Darren Turner |
|
50 | Larbre Competition | Christophe Bouchut |
| Saleen S7R | Patrick Bornhauser |
| Michelin | David Smet |
|
53 | Vitaphone Racing Team | Alexandre Negrao |
| Aston Martin DBR9 | Peter Hardman |
| Michelin | Nick Leventis |
|
55 | Spartak Racing | Peter Kox |
| Lamborghini Murcielago | Roman Rusinov |
| Michelin | Mike Hezemans |
|
59 | Team Modena | Jos Menten |
| Aston Martin DBR9 | Christian Fittipaldi |
| Michelin | Terry Borcheller |
|
63 | Corvette Racing | Johnny O'Connell |
| Corvette C6.R | Jan Magnussen |
| Michelin | Ron Fellows |
|
64 | Corvette Racing | Olivier Beretta |
| Corvette C6.R | Oliver Gavin |
| Michelin | Max Papis |
|
72 | Luc Alphand | Luc Alphand |
| Corvette C6.R | Jerome Policand |
| Michelin | Guillaume Moreau |
|
73 | Luc Alphand | Patrice Gouselard |
| Corvette C6.R | Jean Luc Blanchemain |
| Michelin | Laurent Pasquali |
|
Første kvalifikations session køres onsdag den 11. juni klokken 19:00. Vejgaard
Læs mere om: Jan MagnussenAston Martin RacingCorvette RacingLe Mans15/06/08 - Le Mans - Le Mans |