Men da det var første gang de skulle køre med asfalt undervogn i Suzuki Swiften startede de ud i ”sikkert” tempo for lige at få en fornemmelse af hvordan bilen reagerede, for det var ikke kun første gang med asfalt undervognen, det var også første gang de skulle køre på Pirelli’s asfalt dæk og samtidig var det et meget bakket terræn med masser af sving, smalle veje der hele tiden skiftede underlag fra løse sten til ny asfalt, stengærder og små broer, ja som Niki sagde: - ind imellem var det nærmest gedestier vi kørte på. Og alligevel syntes de at de kom igennem den første 26 km lange prøve med en god tid, der placerede dem på en 6. plads i klassen. Men de var hægtet af med 57 sekunder i forhold til den førende i klassen, så der var meget højt tempo på fra starten af.
På de efterfølgende prøver, fik de god rytme og flow i bilen og de holdt sig på en 4. plads i klassen. Prøve 6 kørte de hurtigste tid på prøven. Prøve 8 og 10 var en meget spændende publikums venlig prøve med god oversigt hvor der omkring et stort vandhul, der skulle passeres, havde samlet sig omkring 2500 tilskuere, som spændt ventede på masser af action.
(Foto: Bjerg Motorsport)
På de sidste prøver om lørdagen sneg Niki og Arly sig forbi vinderen af første afdeling i BRC Pirelli Int. Rally, Gordon Nichol, som i øvrigt bor i Skotland og i lokal området hvor der blev kørt og han var klar favorit til en sejr i dette løb. Samtidig begyndte trætheden efter den lange lørdag med høj koncentration at melde sig hos konkurrenterne hvilket også kunne ses på bilerne som så lidt hærgede ud efter de fejl der begyndte at komme. Der kom bl.a. Nikis gode kondition ham til gode og hjalp holdet igennem uden at de begik nogle fejl.
Gordon Nichol kom i problemer med gearkassen og fik skiftet denne til om søndagen og det samme skete for Rowland plus en mere, og da MSE (Monster Sport Europe) som står for reservedele o.a., kun havde tre gearkasser med, gjaldt det for Niki og Arly om at passe på og skåne egen gearkasse for ikke at løbe ind i de samme problemer.
Søndag morgen lagde de ud med prøve 13 Bothwell, som var i et meget øde område, omkring noget kaldtes ”Black Hill” som nærmest mindede om bjergterræn hvor de krydsede mange små gærder og hegn. De kørte helt op over toppen på bjerget og ned på den anden side i tåge og dis og de kom i mål med en god tid. Så allerede fra starten om søndagen havde de højt tempo på og videre resten af dagen. På sidste prøve gik det så stærkt at de på et tidspunkt var af vejen men hurtigt var inde igen.
De var kommet igennem løbet uden nogle uheld og kunne glade og tilfredse køre over målrampen i Kelso på en rigtig flot 3. plads i klassen efter Ross Forde på 2. pladsen og Mark Gamble på 1. pladsen og en fin 25. plads generelt i et svært og krævende, men kanon fedt løb som var meget professionelt arrangeret af arrangørerne.
(Foto: Bjerg Motorsport)
Niki sagde efter løbet: Vi er meget glade og taknemmelige for den kæmpe store hjælp, det har været at have ex. Europa Mester Jens Christian Anker med herovre, hvor han har hjulpet os igennem og vi har kunnet trække på hans enorme viden, dygtighed og erfaring, ligesom det også er en uvurderlig stor hjælp at Lene Jørgensen er med os hjemmefra hvor hun har arrangeret hele vores deltagelse. Det giver os ro og overblik til, at vi kan koncentrere os om at køre rally. Samtidig er vi overrasket over bilen og dens undervogn og de høje svinghastigheder vi kan køre med på Pirelli dækkene. Resultatet er vi også tilfredse med, for der bliver kørt så stærkt herovre så det fatter man næsten ikke. Det hele har bare været kanon fedt og vi ser frem til og glæder os til 3. afdeling af BRC, International Isle of Man, som bliver kørt den 17.-19. juli.
Bjerg Motorsport CL Læs mere om: Niki Bjerg LarsenEngland |