Det var et spørgsmål om taktik. I hvert fald i den gode ende af feltet - længere nede var vi så heldige at have flere gode dueller med tilhørende overhalinger at se på. Uden egentlig betydning for løbets resultat men i mangel af den slags i front, er det jo altid rart at se på (og når er ret skal være ret er der en vis naturlighed i at der er flere kampe længere nede i feltet end der i front).
De to Ferrari racere kørte på en konventionel to-stops strategi, mens Lewis Hamilton havde valgt en tre-stops strategi - øjensynligt fordi han virkelig ikke brød sig om det ene af de to dæk man kunne vælge imellem. Og reglerne foreskriver jo at man skal bruge både den ene og den anden type, så Hamilton kunne ikke slippe. I stedet havde han valgt en strategi så han kørte så få omgange som praktisk muligt på de bløde af dækkene.
Udfra tiderne kunne man da også se at dækkene og McLaren raceren ikke var den bedste kombination. Tidligere i løbet, da Hamilton kørte på de hårde dæk og Massa på de bløde dæk, havde Hamilton ikke noget problem med at lave en overhaling på Massa og trække fra ham. Men da situationen var omvendt og Hamilton var på de bløde dæk og Massa på de hårde, kunne han ikke hente ind på Ferrarien. Umiddelbart imod logikken, men ikke desto mindre var det, det man kunne se.
På trods af de tre pitstop og problemerne med de bløde dæk formåede Hamilton dog at holde fast i 2. pladsen, nogle ganske få meter foran Kimi Raikkonen, der aldrig rigtig imponerede i denne weekend.
Heiki Kovalainen, der ellers var startet som nr. 2, endte langt uden for pointene. Efter en halvsløj start, hvor han blev overhalet af Hamilton og Kubica og kun med det yderste af neglene formåede at holde Raikkonen bag sig, fik han en punkterings mens feltet trillede rundt bag den nydelige safety-car. Og dermed var Kovalainens rolle i dette løb udspillet. Men takket være en række fine dueller og overhalinger, fik han alligevel ganske meget eksponering i tv.
Safety-car'en fik sin fem minutter da Fisichella bankede sin Force India op i en ganske uskyldig Nakajima. Det skete allerede på første omgang og selvom Nakajima var i stand til at komme tilbage til pitten var der ikke noget at gøre, begge udgik af løbet. Dermed har vi nu også allerede nævnt 2/3 af de udgåede. Den sidste var Sebastien Bourdais der røg ud i en sandkasse, hvorfra han ikke kunne vende tilbage.
Mens podieplaceringer altså gik til Massa, Hamilton og Raikkonen, var det BMW, der næsten som vanligt tog de næste placeringer. En godt kørende Kubica blev nr. 4 mens en ganske anonym Heidfeld med karakteristisk præcision lå på en 5. plads da løbet sluttede. Alonso, Webber og Rosberg tog de sidste tre placeringer med point.
I VM stillingen er det stadig Raikkonen der fører - nu med 35 point foran Hamilton og Massa med hver 28 point. VM er stadig indenfor rækkevidde for Hamilton, men selvom han i dag kilede sig ind mellem de to Ferrari racere virkede det som om der stadig er et stykke vej til at ligefrem at vinde foran dem.
Næste løb er om 14 dage i Monaco - stedet hvor alting kan ske, men ikke altid gør det. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Istanbul Park11/05/08 - Istanbul Park - Formel 1 - FIA F1 |