Kim Lund har nemlig besluttet sig for at gøre et nyt forsøg i Danish Touringcar Championship, og det betyder, at der skal findes en ny mester i klassen for de serienære standardvogne.
Kørerne står næsten i kø for at overtage tronen i klassen. Stort set alle topkørerne fra sidste sæson er atter at finde i årets felt, og det virker oplagt at pege på nogle af de kørere, der også var med i medaljekampen sidste år, når man skal udpege årets mesterskabsfavoritter.
De to Peugeot 307-kørere Bruno Rasmussen, Tyskland, og Kent Iversen, Lysabild, tog sølvet og bronzen sidste år, så de er svære at komme udenom. Bruno Rasmussen havde sin bedste sæson nogensinde, mens Kent Iversen til gengæld var den eneste kører, der for alvor kunne true Kim Lund, når det gjaldt farten. Til gengæld kneb det med heldet for sønderjyden, der er tidligere mester i klassen, men kan han undgå tekniske problemer, virker han som en omlagt titelkandidat.
Et udsnit af kørerne i Advan Cuppen (f.v.): Kim Holmgaard, Lars Højris, Ole Luton, Poul Erik Jensen, Anders Christensen, Peter Obel, Carsten Rasmussen og Bruno Rasmussen. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Men selv om Kim Lund er rykket til DTC-klassen, bliver de velkendte lyserøde farver fra hans team alligevel at finde i klassen. Kim Holmgaard, Aalborg, er nemlig blevet hans teamkammerat, hvilket samtidig har betydet en helt ny kulør til feltets enlige Seat Leon, som nordjyden satser på at køre helt til tops.
Som i tidligere sæsoner kan Advan Cuppen præsentere et meget bredt udsnit af de standardvogne, man kan opleve på gade og vej. Intet mindre end otte forskellige modeller fra seks fabriker vil være repræsenteret på FDM Jyllandsringen ved weekendens sæsonpremiere.
Michael Skipper, Lundby, og Ole Luton, Støvring, er således Fords repræsentanter i feltet, hvor de kører henholdsvis en Ford Fiesta ST150 og en Ford Focus, mens Anders Majgaard, Søborg, og Poul Erik Jensen, Viby J, har valgt de tyske modeller BMW 120i og VW Golf FSI.
Endelig er der feltets mindste bil i form af en Suzuki Swift, men selv om den blot råder over en motorstørrelse på godt 1,6 liter og dermed kun udnytter 80 % af klassens maksimale slagvolumen, så er den konkurrencedygtig.
Bilerne i Advan Cup skal nemlig alle opfylde et vægt/effekt-forhold, og derfor har Swift-kørere som Dan Birkelev, Glostrup, og Nick Reimersø, Tåstrup, tidligere formået at blandt sig i topstriden, hvilket de også satser på at gøre denne gang.
Feltet i Advan Cuppen:
|
# | Kører | Mærke |
|
2 | Bruno Rasmussen | Peugeot 307 |
4 | Jan Lausten | Peugeot 307 |
5 | Poul Erik Jensen | WV Golf 2,0 FSI |
|
6 | Kim Holmgaard | Seat Leon 2,0 FSI |
7 | Carsten Rasmussen | Peugeot 307 |
8 | Michael Skipper | Ford Fiesta ST 150 |
|
10 | Kent Iversen | Peugeot 307 |
11 | Michael Larsen | Peugeot |
12 | Peter Olsen | Peugeot 307 |
|
18 | Anders Majgaard | BMW 120i |
20 | Peter Obel | Peugeot 307 |
21 | Rasmus Nielsen | Peugeot 307 |
|
24 | Nick Reimersø | Suzuki Swift |
25 | Dan Birkelev | Suzuki Swift |
26 | Uffe Holm | Suzuki Swift |
|
29 | Ole Luton | Ford Focus |
33 | Lars Højris | Peugeot 307 |
56 | Anders Christensen | Peugeot 307 |
|
87 | Bjarne Jensen | Peugeot 206 |
|
Læs mere om: Bruno RasmussenKent IversenJyllandsringen04/05/08 - Jyllandsringen - Advan Cup - DM |