Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

KF3

TeamKeanRacing i Kerpen

KF3 
15/04/08 

TeamKeanRacing fik sin dåb syd for grænsen i den forgangne weekend syd for grænsen nærmere betegnet i Kerpen, Tyskland, tæt ved grænsen til Belgien, hvor Kean Kristensen iøvrigt har slået sine folder i klassen Cadett de seneste 2 år bl.a i konkurrence med så store talenter som Michelle Gatting, Jacob Nørtoft m.fl. da man her har kunnet køre i klasse lignende den gamle ICA Junior
 

Banen der skulle køres på ligger lidt uden for Kerpen, som også huser R. Schumarker’s egen gokart bane, i en skov.

Efter et træningsløb i Klippan Cuppen i Sverige weekenden før med alt det nye grej, som kart og motor, blev grunden lagt til den første afdeling af DJKM (TyskJuniorMesterskab) lagt.
Udfordringen var stor for her må det konstateres at man ikke kører for sjov og her bliver alle resourcer brugt, konkurrenterne er for en meget stor dels vedkommende topproff. Og forholdende er yderst skarpe, absolut intet bliver overladt til tilfældighederne.

Hvis man som team vil noget uden for Danmark er det et absolut must at deltage i så mange internationale løb som det overhovedet er muligt da konkurrencen her er benhård. Når vi bruger 10-15.000 kr. på en løbsweekend i Danmark kan man gange indsatsen med 2-3 stykker, hvis ikke så bare glem det.
Man kan naturligvis ikke købe sig til en podieplads, men man har brug for et team i ryggen og det er her pengene gør sin gavn. Det er selvfølgelig også vigtigt at man har en dygtig og motiveret chauffør, for der kun 3 ting der kan afgøre resultatet nemlig en kombination af en rigtig opsat kart – en topmotiveret chauffør – en trimmet motor til dagen og banen.

TeamKeanRacing mødte på banen torsdag eftermiddag for at tjekke banen og omgivelserne ud efter at have tjekket ind på et lille familie hotel ca. 10 min. fra banen i en lille landsby, med fred og ro.

Fredag morgen var vi klar til 4 træningspas fornuftigt lagt ud over hele dagen, hvor vi kunne teste de mest basale ting igennem, på intervaller af 20 min. Ca. 20-25 omgange på den ca. 950 meter lange bane, som vi betegner som middelsvær teknisk bane.
Fra startlinien til første sving når man en topfart af ca. 115 km/t, hvor man får travlt med en nedbremsning på 5 meter til indgangen af et hårnålesving efterfulgt af et hurtigt venstresving der fører dig direkte ind i skoven, hvor du på din højre side er afgrænset af et hegn og på din venstre side er afgrænset af træer som giver dig kontant afregning ved en evt. afkørsel fra banen.
Efter flere hurtige sving og chikaner møder du Schumaker chikanen, som består af 3 kurbs, hvor du starter med at rammer den første af dem med ca. 80-85 km/t lige under sædet, som sender dig af sted med et sidelæns hop over på den 2. kurb som lynhurtigt sender dig videre til den 3. kurb som du lander lige oven på med rumpen i sædet, når du har mærket dette bump er det på med bremsen øjeblikkeligt for det er nødvendigt at lande på banen med bremsen i bund fordi det næste du ser, er et hårnålesving frem til mållinien, hvis du misser her er det direkte ud i parc-fermén og slut for i dag.
Lige netop disse kurbs kostede adskillige både bremseskiver, tandhjul og ikke mindst kæder hos de førende i specielt finale heatene, til glæde for flere af de danske kørere.
Man kan undre sig over at man kan godkende en bane der så hård ved materiellet, når man tænker på at en ramme nemt koster 20- 30.000 kr. og kan være ubrugelig efter en løbsweekend.
Nå men det er jo ens for alle deltagere.

Freddag eftermiddag indskrivning, teknisk kontrol og udlevering af parc-fermé dæk, 650 EUR. for 1½ sæt slicks + 1½ sæt rain.
Derefter aftensmad, evaluering og godnat.

Lørdag morgen tidligt op kl. 5.30, morgenmad, ud til banen, samling, 1. træning 17’er på tiden samlet fint resultat.


(Foto: TeamKeanRacing presse / Kart-Club Kerpen-Manheim)

Tidstagningen hovsa 28 på tiden samlet, uha uha, hvad gik galt tiden var dårligere end i træningen, det øvrige del af feltet havde forbedret deres tider med ca. 3-5 tiendedele, så nu var det op af bakke resten af dagen, vi måtte ud i opsamlingsheat med start som nummer 6 på startgriden.

Vi skulle ”bare” holde denne placering efter heatet, men et crash i første sving betød at vi var ca. 10 pladser bagud, så afsted, af sted med en bukket styrestang, Kean var virkelig tændt, han kørte sig frem til en 7. plads lige præcis overhalet af Nyck de Vries, der anses for at være en af de mest talentfulde kørere i dette felt, som også havde haft det svært hele dagen, 5 tusindedele (omregnet til ca. 30 cm før i mål) fra en 6. plads, som blev besat af den vindende i heatet Jacob Kristensen, som havde fået en tidsstraf på 10 sekunder, som lige netop holdt ham inde for de første 6 som gik videre til finalen.
Men det er ingen skam at tabe til Jakob Kristensen for han om nogen mere end fortjent at være i finalen efter at have passeret nogle meget stejle bakker i løbet af dagen.

Resultatet taget i betragtning kan vi kun være tilfredse, første løb, begrænset kendskab til banen og de udenlandske konkurrenter.
Det har som forventet været helt vildt lærerigt og vi har fået en masse viden til de fremtidige udfordringer i denne klasse, som kunne byde på 61 deltagere og vi sluttede lige akkurat uden for finalen som nummer 35.
Et stort tillykke til Kean.
Du er vokset helt vildt med opgaven bl.a. takket været dine supportere idrætspsykologen Carsten, ingeniøren Pavia, mekaniker Martin, teamchef Jan teamkollegaer og dine sponsorer Aquador, Sodamand m.fl.

Næste udfordring bliver Dansk Super Kart i Thy (Nord Jylland) weekenden d. 26.-27. april 2008.

TeamKeanRacing presse


Læs mere om:
  • Kean Kristensen
  •