Det er normalt et forårstegn, når de stærke formelmotorer begynder at brøle
i den store park, der omkranser den legendariske italienske racerbane Monza. Men selv om både blomster og træer så stod på nippet til at springe ud i påskedagene, så var der ikke meget forår, da Kasper Andersen og det øvrige Formula Masters felt for første gang testede den nye Formula Master racer. Klart vejr med nattefrost temperaturer omkring frysepunktet lagde en dæmper på kørernes muligheder for virkelig at få bid i den gamle formel 1 bane.
Kasper Andersen med nummer 32 viste fornem kørsel gennem den første chikane efter langsiden på Monza, da Formula Masters kørerne i påsken tog hul på sæsonen med en test på den hurtige bane ved Milano. (Foto: AC / KA Racing)
– Jeg var hurtig på brugte dæk, men kunne ikke slet ikke få bid i banen med nye dæk, siger Kasper Andersen, der i de officielle testpapirer blev noteret for 10’ende hurtigste omgangstid ud af de 27 kørere der testede på Monza.
God start
Det startede ellers godt for danskeren, der sammen med sin team kollega, GP2-køreren Mike Conway var hurtigst i den første af de fire sessions.
– Nu skal man ikke lægge så meget i træningstiderne, her handler det først og fremmest om at eksperimentere med setup’et på raceren – men selvfølgelig ville jeg gerne have sat en bedre tid, siger en ærlig Kasper Andersen.
– I Formula Masters sætter man normalt de hurtigste omgangstider efter 3-5 omgange på nye dæk, men kulden gjorde det utroligt svært at få varme i dækkene og dermed ordentligt greb i banen, siger Kasper Andersen, der dog kan glæde sig over, at han flere gange var hurtigste mand i de to første sektorer på Monza.
Trident Racings mekanikere skilte og samlede flere gange den nye Formula Masters racer på Monza, for at teste hvordan bilen reagerede på forskellige setup. (Foto: AC / KA Racing)
Mange afkørsler
At Kasper og de øvrige kørere ikke fik bid i dækkene skyldes også, at de to dage på Monza var præget af mange afkørsler. Konstant blev træningen blæst af og kranbilen sendt på banen for at hente mere eller mindre heldigt parkerede racere. Men ellers var det en rigtig god gang træning, hvor Kasper for første gang testede den sprit nye Formula Masters version 2008, og samarbejdet med det nye team Trident Racing.
– Det er vores første officielle test med Formula Mastres raceren, derfor har vi brugt de to dage på Monza til at eksperimentere grundigt, siger en tilfreds teammanager Allesandro Alunni Bravi, der ikke er i tvivl om, at Kasper Andersen nok skal få mere fart i bilen når sæsonen for alvor starter.
Kasper Andersen testede på Monza i påsken. (Foto: AC / KA Racing)
Attraktiv serie
Formula Master raceren er i forhold til debuten sidste år blevet væsentligt forbedret på stort set alle punkter, og fremstår med den nye Honda K20A motor som en light udgave af GP2-raceren. Derfor er serien i år også blevet meget attraktiv. Ikke mindre end 36 kørere er tilmeldt, heriblandt den tidligere GP2- og Formel 1-test-kørere Michael Ammermüller.
– En væsentlig grund til at serien i år er blevet meget attraktiv er, at vinderen får en testdag hos Hondas formel 1 team – og det trækker, siger Kasper Andersen, der er godt tilfreds med den øgede konkurrence i feltet.
– Jeg synes det er godt, at serien i år er blevet styrket med flere erfarne kørere. Det kan kun være med til at udvikle mig som kører, og sætte mig ekstra op til løbene, siger Kasper Andersen, der den 3. og 4. april tester videre på Estoril i Portugal. Læs mere om: Kasper Mengers AndersenTrident RacingMonza |