Det eneste der manglede i Australien var kamp om sejren, her havde Lewis Hamilton ganske let spil, hverken Kovalainen eller Ferrari truede ham. Kovalainen er ny i McLaren og skal lige finde sin ben først. Sejre skal der nok være i ham, men om han på sigt er en potentiel mester er stadig et åbent spørgsmål.
For Ferrari var situationen ganske anderledes - her tenderede løbet i Australien en total-fiasko. De blev reddet af at Raikkonen trods alt hentede et enkelt point. Men forfulgt at uheld - det var de. Og så gjorde kørerne det nok heller ikke bedre med et par ture uden for asfalten. Men selvfølgelig - hvad hjælper det at holde bilen på banen, hvis motoren alligevel svigter.
Nick Heidfeld og BMW tog en flot 2. plads i Australien, men viste samtidig at de stadig er et stykke fra ligefrem at presse McLaren for sejren. Selvom Ferrari fejlede i Australien, er det stadig dem man skal sætte sin lid til, hvis man vil have nogle tættere kampe om sejren i Formel 1. Og det ville være velkomment.
Men udover manglen på kamp om sejren, manglede der hverken drama eller spænding eller noget som helst andet i Australien - og vi må jo så håbe at det fortsætter i Malaysia. Drama, spænding, lidt afkørsler, lidt defekter og så gerne nogle lidt overraskende ting, som for eksempel en Toro Rosso der ligger med to verdensmestre bag sig.
Hvis man skal vurdere udfra første løb, så er McLaren favoritter, men et enkelt løb er et lidt tyndt grundlag at vurdere alt for meget ud fra. Som sagt kan Ferrari næsten kun have en bedre dag. Og så skal man heller ikke glemme Fernando Alonso, der har et ganske godt forhold til asfalten i Malaysia. Om det er så godt at han ligefrem kan vinde i sin undertippede Renault er nok tvivlsomt, men han har gode muligheder for at gøre en god figur.
Og BMW vil gerne vise at de faktisk hører til helt deroppe foran, og de ikke bare var der, fordi ingen andre var bedre. Williams vil gerne bygge videre på succes'en og begynde at ligne et topteam igen. Og med Rosberg har de pt. ganske gode muligheder, ser det ud til.
Længere nede i feltet skal Toyota vise at de udover lidt mere fart også har lidt mere holdbarhed i bilerne. Og Red Bull vil sikkert også gerne bare have i det mindste én bil der gennemfører et løb.
Der har i virkeligheden sjældent været så mange åbne spørgsmål før sæsonens andet løb. Meget lidt blev sat på plads i Australien, og det der blev sat på plads - at McLaren og Hamilton er en vinder kombination i 2008, var ikke ligefrem nogen større overraskelse. De spørgsmål man havde for en uge siden, til den kommende sæson, har man stadig. Og at der er blevet svaret på så lidt i det første løb, lover i virkeligheden godt for de resterende 17 løb. Så lad os derfor håbe at vi ikke får alt for mange svar allerede på søndag i Malaysia. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sepang23/03/08 - Sepang - Formel 1 - FIA F1 |