Hvis vi nu tager situationen da Safety Car'en skal køre ind efter sin tredie tur på banen - bare det antal indikerer i sig selv en hvis form for drama. At Sebastien Bourdais på det tidspunkt lå nede i bunden af feltet, med kun en håndfuld biler efter sig, er der ikke megen overraskelse i. Men når placeringen er en af dem der giver point og de tre der ligge lige bag tæller en McLaren med Heikki Kovalainen og derudover en Renault og en Ferrari, kørt af de to eneste mestre i feltet, så er løbet ved at bevæge sig op i den høje ende på underholdningsskalaen.
På det tidspunkt var der 11 omgange tilbage. Da løbet var slut var det kun Alonso og Kovalainen der stadig trillede rundt. Både Kimi Raikkonen og Bourdais måtte sige farvel mod slutningen. Fælles for dem begge var dog, at de udgik så sent at de blev klassificeret i løbet - hvilket gav Bourdais det ene point.
Men dramaet startede langt tidligere - allerede da starten gik skete der ting og sager, og det resulterede både i den første safety car periode og i at fem kørere (Mark Webber, Jenson Button, Anthony Davidson, Sebastian Vettel og Giancarlo Fisichella) måtte forlade løbet.
Felipe Massa havde også uheld i starten, men formåede at overleve. Senere kom der mere fokus på brasilianeren. Første havde han et rendez-vous med David Coulthard der forsøgte at lukke døren på den uhøflige måde - og dermed sendte sig selv ud. Så kom SC på banen igen!
Massa havde nu overlevet to uheld, men motorproblemer kan man ikke køre sig fra, og da hans bil udåndede var det farvel og tak til Massa.
Hans teamkammerat, verdensmesteren Kimi Raikkonen, startede langt nede, kæmpede sig op - og så var det at det hele smuttede for ham. Da SC kørte i pit efter sin anden tur på banen var Raikkonen tæt på sit eneste pitstop. Lige foran lå Kovalainen og Raikkonen kunne åbenbart ikke modstå fristelsen til at fræse forbi sin landsmand, dermed kompromitterede han bare sin muligheder for at bremse korrekt ind i svinget - så meget at han fuldstændig mislykkes sit forehavende, tog en ordentlig tur gennem sandet og mistede en frygtelig masse placeringer.
Senere spandt han også rundt da han fik placeret et hjul eller to uden for asfalten - på det der grønne stads der kaldes græs!
Den tredie periode med SC kom da Timo Glock overskud et sving en anelse og med stor sikkerhed lavede rallycross henover en græsplæne. I sig selv ikke noget problem. Men midt på planen var en stribe asfalt og på den anden side af den stribe asfalt var der mere plæne. Men lige på grænsen var der af ubegribelige årsager en lille jordvold. Og når man laver sidelæns rallycross i en Formel 1 racer er selv en lille jordvold et stort problem. Glocks Toyota blev affyret som en anden rumfærge, men glemte at baske med vingerne og ramte ret hurtigt banen igen. Frarøvet vinger og hjul og muligheden for at styre, sejlede den lidt fra ene til anden side og efterlod en hel masse små skarpe kulfiber fragmenter på banen. Dramatisk, men unødvendigt når årsagen skal findes i noget så banalt som en jordvold på det forkerte sted.
Mange andre kom galt afsted på den ene eller den anden måde. Nogle formåede at imponere inden - andre gjorde ikke. Takuma Sato virkede stærk i sin Super Aguri og han formåede at give bedre kørere i bedre biler, mere end overfladisk kamp. Robert Kubica lå længe med fremme, men måtte udgå efter et intermezzo med Kazuki Nakajima.
Rubens Barrichello fik vist flaget i den nye Honda og han lå længe til en god placering, men blev fanget af gule flag og SC, da han skulle igennem sit sidste pitstop. Ganske farveblind strøg han forbi det røde lys ved udkørslen og tilbage på banen - og det må man ikke. Det kostede en stop and go på 10 sekunder. Pitstoppet i sig selv havde også været ganske dramatisk, da fjolset med slikkepinden hev den til sig for tidligt hvorefter Barrichello fræsede afsted med både benzinslange og mekaniker. Det kunne være gået meget værre end det gjorde!
Det kunne det også for Barrichello, der trods både det ene og det andet uheld kan rejse fra Australien med tre point for en 6. plads.
Efter ham fulgte Nakajima på en 7. plads og Bourdais på en trøstende 8. plads.
Kovalainen kom mod slutningen forbi Fernando Alonso, men ikke ret længe, så finnen sluttede som 5'er, mens Alonso blev nr. 4, uden rigtig at have imponeret.
Og så er der podieplaceringerne. Sejren har vi foræret væk og de to andre pladser gik til et par herrer, vi ikke så meget til, fordi deres løb ikke var så fyldte af dramatik. De leverede bare en forrygende flot indsats. Nick Heidfeld i BMW blev nr. 2 og Nico Rosberg i Williams fik sin første podieplacering på en 3. plads.
Lewis Hamilton lagde stærkt fra land med sejren i det australske Grand Prix (Foto: McLaren)
Status efter første løb er at Hamilton fører, mens Raikkonen er en 10 point efter. Men det er egentlig lige meget - hvis resten af sæsonen kan holde nogenlunde samme niveau i underholdningsværdi, skal det nok blive sjovt.
UPDATE: Efter løbet er Rubens Barrichello blevet diskvalificeret for at have passeret det røde lys ved pitudkørslen. Det betyder at Nakajima rykker op på 6. pladsen, Bourdais tager 7. pladsen mens Raikkonen får det sidste point på 8. pladsen.
Nakajima er også blevet straffet, for et sammenstød med Robert Kubica. Nakajima mister ti startplaceringer i Malaysia. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Lewis HamiltonAlbert Park16/03/08 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1 |