- Vores klubkammerat Morten Jespersen har virkelig vist vejen frem, forklarer Ulrik Linnemann. - Han har 2 EM-medaljer på samvittigheden i den toptunede Division 1A, og er allerede som 20-årig et etableret navn i den turbodrevne firhjulstrukne Division 1.
Kørerne i Rally Cross har mulighed for at etablere en længerevarende karriere på EM-plan. Således er svenskeren Kenneth Hansen 13-dobbelt europamester i Division 1, og er still going strong i en alder af 47 med en EM-sølvmedalje 2007 i trofæbæltet.
Ulrik Linnemann ser frem til en spændende EM-sæson med sin Skoda Fabia i toptunet rallytrim. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Svenskerne er virkelig stærkt repræsenteret i EM Rally Cross, fortsætter Ulrik Linnemann. - Dog tyder meget på, at de svenske RC-talenter aldersmæssigt skifter for sent til EM-serien. Dette kan formentlig blive en skjult fordel for et dansk angreb på broderfolkets dominans.
Ulrik Linnemann har en fornuftig ballast som regerende RC vicedanmarksmester 2007 i den fabriksnære 1,4 litersklasse. I 2006 blev nordjyden kåret som dansk mester i Folke Race efter en tæt fight med klubkammeraten: Peter L. Nielsen, som også gav mekanikerlærlingen fra Opel/Fiat i Års kamp til målstregen i 2007.
- De internationale arrangementer har altid stået højt på min ønskeseddel, indrømmer Ulrik Linnemann. - Det var derfor forholdsvist nemt at springe ud på det dybe EM-vand og investere i en Skoda Fabia i Division 1A-trim, som jeg har hentet hjem fra Tjekkiet. Jeg har prøvet nogle enkelte testkørsler, og der er absolut mere ryk i den end min fabriksnære Suzuki Swift fra 2007.
Ulrik Linnemann føler sig godt til rette i sin nye ”EM-arbejdsplads”. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
2008 bliver et spændende EM-læreår for MNJ’eren, som kun har kørt på en enkelt af EM-banerne før, Estering i Tyskland:
- Konkurrencen er virkelig hård i EM-serien. Det bliver en intens fight blot at komme med i finalerne blandt de 16 bedste, hvor matchpointene fordeles. Jeg går til opgaven med en snusfornuftig ydmyghed, men konkurrenterne skal nok få kamp til målstregen. Min 2008-strategi er en EM-slutplacering i TOP TI.
Mekanikken er tip-top i EM-raceren, som kun mangler en justering af motorens momentkurve. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Første testløb for den nordjyske EM-rookie foregår på Oschersleben ved 2008-premieren på det tyske mesterskab. 210 hestekræfter og 190 Nm har Ulrik Linnemann til rådighed under motorhjelmen.
EM-debuten er blevet en realitet i samarbejde med: DLG Himmerland, NKI Kloak- og Industriservice, P.P. Agenturer samt Søgård Racingudstyr.
Motorsport Nordjylland Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Morten JespersenUlrik Linnemann |