Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Road Racing

Sort træning (opdateret 17. februar)

Road Racing 
17/02/08 

Åbentbrev til DMU - RoadRace
Jeg er bange for at DMU ødelægger RoadRace sporten i Danmark med det notat der blev sendt ud den 21.12.07.
Det er vældig fint at gøre opmærksom på hvad konsekvensen kan være ved at deltage på ikke godkendte DMU løb og træninger. Det står klart og tydelig i reglementet.
 

Det udsendte notat er i bedstefald spild af tid. Men som det ser ud så pisser det virkelig kørerne af at true med at inddrage deres licens hvis de deltager i et ikke DMU godkendt arrangement.. Det kan man ikke tillade sig når det i 2008 ikke bliver et eneste RoadRacing-DM eller Roadrace træning i Danmark!

Hvordan kan i forestille jer at de danske kørere vil stille til start i et DM/Challenge løb, med kun en eneste chance for til at træne DMU godkendt.
Det bliver man da i hvertfald ikke top-kører af.
I opnår bare at miste mange af de nye, samt gamle kørere. Mange danskere kører allerede nu kun i udlandet til track/løb, pga. ingen køretid på de danske baner.

Så lad nu være med at spilde tiden på den slags.
For at være lidt konstruktiv i kritikken, så kunne energien og tiden bruges på mere fodarbejde i politik og for de baner vi kunne have kørt på.

Målet kunne være:
1: Minimum 1 DM på hver eneste af de Danske baner + mulighed for udenlandske baner.
2: Sørge for at de hårdt-arbejdende klubber kan få mulighed for at arrangere feks en ugentlig træningsdag fra kl. 15-18 en hverdag.
3: Få politikere til at forstå at de unge fartgale kommer på baner og ikke i dødsulykker på vejene.
4: Skriv om DM i DMU bladet og på hjemmesiden. Der har ikke stået en sk.. i lang tid.
5: Arrangere noget der ligner det ovennævnte inden i påpeger forbud for dem der virkelig prøver at arrangere noget.

DMU er det stærkeste politiske værktøj motorsporten har...
Eller, det burde det være!

Det ser også lidt spøjst ud at der lige nu på DMU's hjemmeside dukker et notat op om sort træning og det skal ikke så meget til for at regne ud at det er kun er en der har interesse i at sende et sådant notat ud, og reklamere for det på sin hjemmeside..

Håber at dette vil sætte noget i gang..

Hilsen #54 www.Team-Wannabe.dk
Flemming Zweidorff
Måske Challenge kører
Måske DM kører


DMU's svar den 14. januar 2008:

For at informationerne ikke skal blive ensidige er her lidt link til www.dmusport.dk der bør kaste lys over forholdene nævnt i artiklen http://www.motorsporten.dk/news.asp

Her er link til notatet der i sig beskriver forholdene http://www.dmusport.dk/images/stories/dmu_roadracing/newsitems/DMU-godkendte%20arrangementer.pdf

Ud over det har DMU en forsikring mere der dækker når betingelserne er opfyldt http://www.willis.dk/enet/idraettensforsikringer/Faktablad_Tryg_Rejse.pdf

Her er det Almene reglement som er en del af det stof licenhavere skal kende til for køre motorløb http://www.dmusport.dk/images/stories/dmu/downloads/reglementer/Alment%20Reglement%202008%20webversion.pdf

Når det er sagt er det fuldstændigt rigtigt der er for få muligheder for at afvikle træninger og motorløb i Danmark og at rette op på det kræver hårdt arbejde fra DMU’s side, men husk nu DMU er kørerne selv præsenteret ved en sportsdivision valgt af de klubber kørerne er medlem af.

Klubberne er baggrunden for at der kan afholdes motorløb så er kørerne ikke aktive i klubben og deltager i bestyrelses eller andet frivilligt arbejde der kan generer løb og træninger ja så falder det til jorden.

Når så aktive privatister arrangere løb bør klubberne støtte om det og deltage aktivt med andet end penge, arrangementet kan sagtens afvikles sammen med en klub og under forhold der sikrer maksimal sikkerhed og forsikring for de aktive kørere, alle kørere burde støtte op om det sammen med deres klub og sikre mere træning under de bedste forhold.

Licenhavere og ikke licenhavere skal bare holdes adskilt så de kører forskellige pas, arrangement skal være anmeldt til og godkendt af DMU og der skal være en DMU træningsleder(fra anmeldende klub) tilstede der sikre maskinerne og sikkerhedsforholdene er iorden altsammen efter reglementet.

Det er en meget lille pris for sikkerhed, forsikring og mere banetid.

Og husk så DMU er baseret frivillige der ikke bliver betalt for at arbejde for sporten, alle gør det af interesse og lyst. Et samarbejde mellem trackdays eller privatister og DMU’s klubber kan være den bedste løsning for alle når man tænker på den kvalitet DMU kan leverer ved kvalitetssikring, officials, reglement, sikkerhed, dommere, teknisk kontrol og hvad der ellers er brug for.

Se fordelene ikke ulemperne................

De øvrige påstande i indlægget er jeg uforstående overfor og vælger derfor ikke at kommenterer dem.

Er der spørgsmål eller kommentarer står jeg til rådighed!

Henrik Berendt
Formand, SDB RR/ Chairman of Road Racing Division

DMU Denmark
Winthersvej 2,
Nødebo,
DK3480 Fredensborg


Åbent brev til DMU – Sportsdivision Road Race
18.01.08

Glædeligt at se lidt åben debat om DMUs tiltag vedrørende trackdays/banedage og her mit bidrag.

Alle er naturligvis interesserede i de bedste træningsmuligheder for road-racere. Dette gælder bestemt også for undertegnede, både i egenskab af kører og arrangør.

MEN….er der ét eneste rationelt argument for at DMU vil ekskludere kørere der deltager i ikke DMU-godkendte arrangementer? Det eneste jeg kan få øje på er at DMU vil dominere/kontrollere markedet. Hvis DMU kun ønsker at fremme sine medlemmers interesse er der vel ingen grund til at forhindre dem i at deltage i ikke DMU-godkendte arrangementer?

Det eneste fornuftige løsning må være at licenskørere uden problemer kan deltage i arrangementer der ikke er DMU-godkendte, men at DMU-forsikringen naturligvis ikke dækker i sådanne tilfælde. Det er således forholdene er fx i Tyskland og de har en hel verden af private arrangementer og mesterskaber, som også er til glæde for tyske licenskørere.

Hvis DMU vil holde fast ved deres udmeldinger bør de melde helt klart ud:
Betyder deltagelse i et ikke godkendt arrangement, at man får inddraget sin licens eller ej?

Det vil jeg gerne vide inden jeg fornyer min egen licens og mon ikke der er en del andre kørere der sidder tilbage med samme spørgsmål. Den nuværende formulering med at man ”risikerer at få inddraget sin licens” er simpelthen ikke klar nok. Og formuleringen tyder på at DMU ikke vil/tør gå planken ud med deres tiltag.

Argumenterne med at sikkerheden er bedre til et DMU-arrangement end til et privat arrangement holder simpelthen ikke, i hvert fald ikke når det gælder seriøse udbydere af banedage. Banelicensen overholdes, dvs. der er det påkrævede antal flagposter og der er både ambulance og læge tilstede. Og tænk på at de private arrangementer bliver afviklede på kommercielle betingelser. Det betyder at sikkerhed og afvikling skal være i orden for at kunne tiltrække deltagere.

Endvidere vil jeg gerne kommentere på kravet om at licenskørere ikke må blandes med ikke-licens kørere. Typisk til banedage er deltagerne inddelt efter erfaring og hvor hurtigt de kører. Hvis der skal laves en separat licensklasse til disse arrangementer betyder det at helt grønne licenskørere (fx på en 125 cc cykel) kommer til at træne sammen med superbike og challenge kørere. Samtidig bliver klasserne for kørerne uden licens mindre homogene, idet de hurtigste kører uden licens faktisk hører hjemme i licensklassen. Det kan kun løses ved mindre køretid til alle, hvilket de fleste ikke har interesse i. Netop mængden af køretid er med til at gøre banedage populære.

DMU bedes huske på at problematikken ikke kun drejer sig om trackdays udbudt af danske arrangører. Som nævnt ovenfor findes der massevis af velorganiserede private arrangementer sydpå, og der afvikles hele mesterskabsserier med alt det det indebærer. Skal danske road racere ikke have lov til at deltage i disse? For nuværende er der rigtigt mange danske kørere der jævnligt deltager i sådanne arrangementer og det gælder både rookie kørere og topkørere.

Når ovenstående er sagt vil jeg gerne tilføje at de danske trackday-arrangører jeg har talt med er positive mht. at få arrangementerne DMU-godkendte, såfremt det ikke indebærer større ulemper for dem. Faktisk forsøgte jeg at få Zenergys arrangementer godkendt sidste år. Jeg blev mødt med velvilje, men da det kom til stykket vidste ingen tilsyneladende hvad/hvordan.

Måske er dette ændret til i år og vi er bestemt stadig interesserede i at etablere et samarbejde, der kan være til glæde for alle parter.

Ser frem til et svar på ovenstående og en fornuftig løsning på problematikken.

Thorleif Møller
Måske fortsat med DMU-licens i 2008


17. februar 2008:

Sort Træning og ingen RR DM på danske baner

Siden de rystende nyhederne om ”Ingen RR DM afdelinger på danske baner i 2008” sivede ud til offentligheden, har jeg fulgt med i diverse diskussioner på forskellige Internet sider og fået tilsendt kopier af mail korrespondance mellem kører, RR klub repræsentanter og DMU.

Personlig syntes jeg det er utrolig ”Træls” og ekstremt besværligt at skulle kører til udenlandske baner, for at deltage i RR DM afdelinger.
Syntes næsten det er lidt absurd at os der dyrke sporten på amatør basis, og som har de mindste budgetter, bliver bedt om at køre til feks. Norge for at kører med i DM.
Hvis vi skulle sammenligne det lidt med andre sportsgrene, så tror jeg mange af de lokale motocross klubber vil stejle lidt ekstra, hvis de fik besked om at alle deres DM afdelinger skulle kørers i udlandet, og for slet ikke at tale om fodbold, hvor det jo er utænkeligt at alt fra serie 6 – division rækkerne skulle spilles i Sverige.
Okay, den sidste sammenligning var måske ikke så god eller aktuelt, men i forstår nok hvad jeg mener.
Og hvis vi nu også kikker lidt på fremtidens kører, så er det jo i DM serien at de unge talenter skal findes, og det er nu sådan at det jo allerede er de færreste piger/drenge under 25 år, som har råd til at deltage i sporten, og så at ligge et par færge billetter, bro afgifter og en masses brændstof udgifter oven i, ja det hjælper ikke meget på mulighederne, og her kan vi så risikere at miste talent udviklingen.

Men nok om det, og syntes nu at det er ved at være tidspunktet, hvor vi må stoppe med mudderkastningen og prøve at fokuserer på hvad det er vi ønsker, og i fællesskab finde frem til en løsning på problemet.

Sådan som jeg har forstået situationen med manglende støjdage, så skyldes de manglende RR DM afdelinger på danske bane anlæg i 2008, manglende støj dage tilladelser og de få weekender som findes, er allerede købt af bil sporten.
Nuvel, hvis det er sådan det forholder sig og der ikke er flere weekender at gi af, og eftersom vi nok heller ikke skal regne med at der kommer flere tilladelser, da dette vil kræve en ændring af miljø loven i den forkerte retning, ja kunne vi så ikke bruge DMU’s indflydelse og magt som vores hoved organisation, til at lave et lovforslag der pålægger de danske bane fremover skal reservere min. en af de tildelte støj weekend til et RR DM arrangement, således at vores sport ikke er tvunget til udelukkende at foregå på udenlandske baner.
Dette er et af de forslag som jeg har hørt i debatten, og syntes umiddelbart at det meget fornuftig, men ved ikke det er en mulighed eller om det vil blive godkendt, håber bare at der må være en mulighed for at gøre noget via organisationen.

Med hensyn til sort træning i eller uden for Danmark, ja så er det jo noget der har foregået igennem de sidste mange år, og jeg læste netop i det sidste nye DMU blad, at en af vores store ungdoms talenter, har planlagt at deltage i Jura Racing serie i 2008, og eftersom denne serie så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, ikke er godkendt af FIM eller DMSB og derved heller ikke kan betegnes som et godkendt DMU arrangement, så skulle hans internationale licens jo også inddrages, men det gør DMU jo næppe.
så mon ikke det er på tide at lave en vedtægts ændring, som i stedet forklare hvorfor DMU’s forsikring ikke dækker denne type arrangementer, og så slet delen med inddragelse af licensen.
Igen et forslag som jeg er faldet over og som måske kan bruges?

Set på den positive side, så har de omtalte emner da frembragt en del aktion og respons hos de aktive kørere i DM serien, hvor der er mange som efterhånden har ytret deres meninger og kommet med løsningsforslag, hvilket jo tyder på at der er stor interesse i at køre på de Danske baner hos DM kørerne.
Her hos os blev medlemmerne af vores team og undertegnede så træt af situationen, at jeg kontaktede min motorsportsklub (AMK) og tilbød dem at vores team booker, arrangere og afholde nogle bane dage på Padborg Park, hvis blot klubben ville stå for at få det godkendt via DMU og så for øvrigt håndtere økonomien.
Dette blev accepteret og vi har derfor i 2008 sæsonen 3 træningsdage på Padborg Park, og jeg håber hermed at snakken om manglende aktion og initiativ hos de aktive kører, er manet til jorden for en tid.

Håber at der kommer et udspil fra DMU til løsningen af problemet for deltagerne i DM serien og hvis der på nogen måde er noget som vi, dvs. de aktive udøvere af sporten i DM serien kan gøre for at sikre os køre tid på Jyllands Ringen, Ring Djursland og Padborg Park, så er jeg sikker på at der vil være stor opbakning fra kørerne, til at supportere ethvert forslag som vores hoved organisation kan kommer med.

#14 Henning Boll
Nordjysk Road Racing